Faceți căutări pe acest blog

marți, 20 august 2013

Ion C. Gociu - Călător în altă lume (4)



  „Canada, o ţară păduroasă şi placidă!”
 
Peisaj care confirmă motoul
Călător în altă lume

(Spicuiri importante pentru acele vremuri)

Partea    IV- a
SĂRBĂTORILE DE IARNĂ

   25 decembrie 1996 
 Crăciunul 1996, este primul  sărbătorit de noi peste hotare. 
   Iarnă bogată în zăpadă şi ninge mereu, iar gerul este pe măsură… Vântul suflă zilnic, schimbând doar direcţia chiar şi de câteva ori pe zi, fenomen ce face ca întreg climatul să nu fie prietenos. N-am mai trăit niciodată o asemenea iarnă în care temperatura atmosferică să coboare zile în şir  sub  -30 grade C. la care se adaugă influenţa vântului şi răceala este resimţită ca la     -40-440 C. Să mergi şi numai câteva minute pe jos, este o aventură. De aceea în zilele cu vânt puternic stăm în casă, unde ambientul este constant plăcut.

   Preparatele de Crăciun au fost aprovizionate de la magazinele cu specific unguresc şi rusesc, recomandate de prietenii români veniţi mai timpuriu în această ţară. De la unguri am cumpărat cele mai gustoase jumări de porc, mari şi fragede, lebărul deosebit  condimentat şi suficient de fiert, muşchiul de porc uscat şi afumat care mirosea ca cel din amintirile copilăriei  ţinut în podul casei de la Văianu unde m-am născut, cârnaţi ca de pe la noi de ziceai că-s olteneşti, varza acră tocată, amestecată cu morcov ras şi la preţ  mai scumpă decât măslinele. Tot aici   am descoperit că magazinul respectiv,   nu prea mare ca întindere, avea afişat vizibil  la intrare harta Ungariei Mari până la Tratatul de la Trianon. Acolo, a fost prima dată când am văzut câtă populaţie şi cât teritoriu din ţările vecine subordona acest stat dualist, şi acum cu ifose de fostă ţară imperială. Cele 12 etnii supuse formau două treimi din populaţia imperiului. Marele Principat al Transilvaniei a fost adăugat în 1867. Monarhia Austro-Ungară a durat 57 de ani, până în 1918 la  terminarea Primului Râzboi Mondial.
 „Din punct de vedere constituţional, monarhia Austro-Ungară reprezenta o uniune a două state: Austria şi Ungaria, care aveau acelaşi suveran, apărare, finanţe şi politică externă comună. Fiecare din cele două state dispunea de un Parlament şi un guvern propriu. De asemenea, existau trei ministere comune ale celor două părţi ale Imperiului: Apărarea, Afacerile Externe şi Finanţele. La fel, cele două părţi ale Monarhiei aveau un guvern comun (Consiliul Ministerial Comun), compus din monarh (Împărat-rege al Imperiului Austro-Ungar), primii miniştri ai Austriei şi Ungariei, cei trei miniştri care conduceau ministerele comune, anumiţi membri ai familiei imperiale. Fiecare parlament, cel de la Viena şi cel de la Budapesta, avea o delegaţie parlamentară care aproba cheltuielile Consiliului Ministerial Comun. Exista, de asemenea, o delegaţie parlamentară comună a celor două parlamente”.*)
 
 *)WIKIPEDIA,  „Structura Imperiului Cezaro-Crăiesc”
 
Mai târziu am luat contact şi cu magazinul românesc, frecventat pentru produsele cu gust ca acasă, unele deja pregătite: mici, sarmale, varză căpăţână, salam de Sibiu, prăjiuturi etc. dar mai piperate  la preţ… ca la noi în ţară!

   Soţia mea Nelly cu fiică-sa Mihaela, s-au apucat de pregătit mâncarea de Crăciun după tradiţie  cu gust şi miros inconfundabil, chiar dacă materia primă era de pe alt continent: sarmale din carne de porc în foi de varză, ciorbă de perişoare şi piftii de pasăre, din aripi de curcan; aperitivele şi prăjiturile au fost luate gata făcute şi masa de sărbătoare a fost asigurată. Friptura provenea de pe un curcan cumpărat deja îmbălsămat, împănat cu unt. După instrucţiunile de pe ambalaj, a stat multe ore în cuptor la temperaturi diferite; ore pentru decongelare şi apoi coacere, în timpii stabiliţi de producător şi înscrişi pe ambalaj.
Pomul de Crăciun din mall
 
Pomul de Crăciun de acasă
Eu cu Paul, asistaţi şi ajutaţi de nepotul Victor, am ornat după gustul nostru Pomul de Crăciun, că aveam de toate:  lumânări, artificii, ghirlande de becuri colorare, beteală, bomboane, ciocolate, toate agăţate pe un brad superb cu multe şi dese  ramuri cum nu văzusem până atunci pe la noi. …Doar Canada e ţara cedrilor!
   În cutii ambalate cu hârtie lucioasă şi frumos colorată, legate cu fundiţe, pentru fiecare, s-a pus câte o atenţie; Darurile de la Moş Crăciun.  


             Crăciunul anului 1996 a fost sărbătorit în familie şi cu toată modestia veniturilor, masa a fost îmbelşugată. Atunci, în Canada produsele alimentare erau desul de ieftine, fără taxe guvernamentale,(TVA-ul românesc) şi molurile, ca şi acum, erau pline cu tot ce pofteai şi la  preţuri pentru toate buzunarele. Dar, punga lui Paul nu era prea burduşită de dolari şi trebuia să te gândeşti de două ori înainte de a cumpăra o data. Şi cei şase litri din palinca mea, planificaţi pentru aceste sărbători se duseseră pe apa Sâmbetei!…
 
Aranjarea mesei din ziua de Crăciun (Raddington 10)
30 Decembrie 1996 …Anul Nou s-a organizat împreună cu prietenii lor români, în apartamentul lui Miţa şi Călin Țapuchevici, amplasat în  acelaşi bloc şi pe acelaşi palier. Conform obiceiului de acolo, sarcinile de preparare a produselor din meniu s-au stabilit funcţie de priceperea doamnelor şi fiecare familie s-a prezentat la ospăţ cu preparatele aduse de acasă, stabilite dinainte. Şi de data aceasta, mâncarea a fost  abundentă, antren si voie bună până către ziua, iar noi eram cu 17 ani mai tineri…  În podoaba mea capilară abia mijeau doar câteva fire  albe, scoţând în evidenţă maturitatea bărbatului  plenipotent.
Ne-am simţit minunat!

Masa de Revelion (Raddington 10)
*
  
  Pe vremea aceea numai Paul avea serviciu, Miha încă nu reuşise să-şi găsească până la venirea noastră, pregătindu-se acasă şi având grija copilului care abia împlinise doi ani. Cu eforturi fizice şi băneşti deosebite  urma un curs de acomodare cu sistemul de lucru  în Canada şi participa la orele zilnice de pregătire în perfecţionarea vorbirii limbii engleze.  Se poate spune că nu duceau o viaţă îndestulată, salariul lunar net al  lui Paul fiind doar de subzistenţă, din care aproape o treime o dădeau pe chirie.
 Noi ne-am dus acolo la insistenţele lor, necunoscând suficient tot adevărul. Scrisorile lor erau pline de superlative şi  prosperitate, dar aveau nevoie de ajutor. Mai întâi au făcut apel la Mariana, mama lui Paul, dar nefiind disponibilă, n-a putut merge. Noi am fost!… Pe cheltuiala noastră, am plecat lăsând pe rol procese de revendicarea terenurilor agricole. Nu mergeam să ne plimbăm, ci să-i ajutăm într-un moment crucial pentru ei. Şi le-am fost de mare ajutor! Atunci am pierdut în ţară un proces important, prin neprezentare. Şi ce dacă! Cu cel dobândit ce facem acum? Nimic! Doar plătim impozite. Dar, oare, a fost bine că ne-am dus doi odată? Ştiind, din scrisorile lor „că le este foarte bine” am ales soluţia plecării împreună, să fim amândoi, Am crezut că aşa o să ne treacă timpul mai uşor. Şi apoi biletele de avion le-am plătim noi, iar acolo, „unde mănâncă unul mănâncă şi al doilea!”  Aşa am gândit atunci când au făcut apel pentru a fi ajutaţi în acel moment destul de dificil pentru ei. Şi, despre acest lucru ne-am consultat cu ei şi am fost chiar încurajaţi, că aşa este bine.
     
  Iarna era grea şi a fost lungă. Am avut multe stări de disconfort sufletesc „că poate n-am făcut bine că m-am dus şi eu.” Pe lângă faptul că nu mai întâlnisem asemenea climat care mi-a provocat o răceală năprasnică cu efecte majore şi tuse seacă, pe drept sau nu, simţeam şi o stare puţin tensionată a fiicei mele. Bani erau puţini, ea participase la câteva interviuri la care, politicos fusese refuzată în favoarea altora. La ultimul, fiind doar doi candidaţi, i s-a justificat respingerea că cel admis,  nu-i mai pregătit dar… „are experienţă canadiană!”  care-i lipsea ei şi am surprins-o plângând.
-„Cum să am experienţă canadiană, dacă abia am venit!? Ce dacă Diploma mea de licenţă în  informatică are scris pe ea nota 10. L-au oprit pe un ucrainean care-i de cinci ani în Canada şi a lucrat la AT&T”. Şi plânsul nu se mai termina…
  Tot timpul era nervoasă şi irascibilă.  Când, sâmbăta mergeam la cumpărături pentru masă, vizita mai întâi standul cu produse sale (preţ redus). Aceste mărfuri erau mai ieftine, dar erau şi pe punctul de expirare. Observam la ea că uneori zăbovea mult în faţa rafturilor. Înainte de a le pune în cărucior  analiza bine preţurile produselor.  N-am plecat înainte de termen din Toronto, deoarece replanificarea biletului costa foarte mult. Dar să lăsăm povestea asta pentru mai târziu.
Datorită ajutorului nostru, după patru luni - în urma mai multor interviuri exasperante şi pline de nervi -  fiica noastră Mihaela şi-a găsit un loc de muncă oferindu-i-se un salariu aproape de nivelul  soţului ei. Informatician la Centrul de Calcul la Biserica Unită a lui Dumnezeu, instituţie religioasă cu ramificaţii pe tot Globul Pământesc, chiar şi în România. Orice început este greu, dar cu răbdare şi muncă se poate realiza  totul, aşa cum ai dorit!... Cu sacrificii şi înţelegere şi noi am contribuit la această realizare.
__________