Faceți căutări pe acest blog

vineri, 1 august 2014

Editorialul din august 2014, al revistei "Sămănătorul" (tipărită)



Primele “lecţii” la “SEMĂNĂTORUL”
- Editorialul din revista tipărită „Sămănătorul”, nr. 8(7), august 2014 -

DE CE UN ISTORIC AL ACTIVITĂŢII DE LA “SEMĂNĂTORUL”? JUNGLA INTERNET!
Trebuie precizat că am ţinut neapărat să tipărim această revistă “Sămănătorul” pentru că reţeaua Internet a devenit o adevărată junglă capitalistă. Aşa cum în jungla africană unde leul înghite animalele mai neajutorate şi site-urile marilor companii de reclamă, companiile de creare ale reţelelor socializare sau firmele de hosting devorează micile site-uri individuale sau ale unor ONG-uri, în fiecare zi. Cu greu mai găseşti unele site-uri care ne-ar folosi!
Să luăm numai exemplul reţelei de socializare Facebook care a zăpăcit minţile cetăţenilor multor ţări, la loc de frunte situându-se România. Aşterne acolo omul gândurile şi pozele lui şi se simte tare mândru că “are un site Internet”. Nici gând să-şi cumpere un domeniu cu numele său şi să dezvolte pe acesta un site adevărat, conţinând cele mai preţioase aspecte ale vieţii şi ale activităţii sale. 
Comunicarea imediată ia minţile nu numai unor oameni care ar putea să împărtăşească lumii din experienţa proprie a meseriei pe care o practică. Marile radiouri şi televiziuni te bat la cap cu “urmăriţi-ne şi scrieţi-ne pe feisbuk”  toată ziua. Inclusiv TVR-ul nostru public pe care-l plătim fiecare ca să ne tutuiască ca pe nişte proşti: intră şi scrie şi tu pe contul nostru de feisbuk”. Deci plătim la Radio şi TVR snobism şi incultură: “You” englezesc înseamnă şi frumosul nostru dumneavoastră. Sau dumneata. Ori popularul matale, fie şi “Domnia voastră”, care în engleză sunt toate “You”, englezul neavând latinitatea şi imaginaţia românului.
Ca toate găselniţele capitalismului sălbatic şi feisbucul care a înghiţit pe Trilulilu, va fi înghiţit şi el de alţi lei ai junglei Internet: twiter, linkedln, twoo, Goo+ şi încă vreo 100 de şacali ce fură mâncarea leilor Internet. Lupta capitalistă sălbatică va înghiţi multe site-uri. Platforma Scribd, unde găzduim noi revista, va muri într-o zi! La fel şi Calameo. Peste câţiva ani e posibil ca şi site-urile actuale “Semănătorul” să dispară aşa cum au dispărut - cum bine se ştie - în decembrie 2011, site-urile vechi “Semănătorul” după moartea fondatorului lor Artur Silvestri. I-am continuat eu şi redactorii mai fideli, opera. Dar după noi? Va mai fi altul dispus să facă “voluntariat” aşa cum afirmă deja despre noi tineretul de azi debusolat din cauza lipsei unui loc de muncă? Adică, a banilor dar şi a lipsei de perspectivă în viaţă din cauza clanurilor mafiote ce joacă dirindeaua cu cei pe care i-am ales să aibă grija naţiunii!
Concluzie: o revistă tipărită rămâne peste veacuri ca un obiect de mare preţ: în biblioteca dvs., în Depozitele Legale obligatorii ale BNR, în bibliotecile judeţene sau universitare.
Mulţi nu cumpără reviste sau ziare tipărite pentru că ele există pe Internet. Acolo însă vor dispărea! Arhivele virtuale de pe web, după ce umplu conturile de găzduire ale redacţiilor se şterg! Vom căuta deci, peste ani, vechile reviste tipărite cu bani grei!
Tocmai de aceea, pentru ca istoria experienţei în redacţia “Semănătorul” să nu se piardă, publicăm în revistă acest serial!
CUM S-A NĂSCUT “SEMĂNĂTORUL”
Seria a III-a. Documentele  program.

După crearea sitului model “Semănătorul”, Artur Silvestri a ţinut să-mi reamintească şi să completeze vechiul său mail de Bunavestire unde era expus conceptul său privind renaşterea unor vechi reviste literare. Nu era un document concret pentru “Semănătorul” dar subînţelegeam că el este inclus în ansamblul de reînviere a acelor reviste. Asemenea  “Semănătorului” (apoi “Sămănătorul”) creat de George Coşbuc şi Al. Vlahuţă, nici nu puteam concepe crearea unui site literar fără documentele lui programatice.
Iată mesajul lui Artur Silvestri:
“Ideea de origină nu a fost "să public reviste on-line" (aceasta o poate face oricine şi, dacă este capabil, să o şi facă în viitor) ci să creez  un program cultural  definit şi cu obiective ce constituie astăzi priorităţi. Acesta este un program nu de "ripostă" ci de "re-cucerire", de completare de informaţie şi de alternativă, spărgând "nucleul dominant" ce impune teme, idei şi nume într-un canon restrictiv care - dincolo de aspectul simplificator - ucide prin omisiune, "etichetism" stupid şi întrerupere de continuitate acolo unde trebuie să existe echilibru şi fruct în evoluţiile noastre. Fiindcă noi avem un "prezent" cată vreme avem un trecut şi vom avea un viitor numai atât cât vom cunoaşte ceea ce ne-a legitimiat ieri pentru azi şi pentru "mâine". Cea dintâi obligaţie era ,deci, aceea de a expune iarăşi la lumina zilei teme amânate, uitate ori socotite a fi eretice. Aceasta se putea înfăptui prin "reviste" (deci prin apariţie periodică de contribuţii şi creaţii) dar oricât ar fi fost de stăruitoare şi de inteligentă acţiunea conjugată, cu timpul efectul ar fi devenit firav şi stereotip, chiar minor. Trebuia, prin urmare, şi altceva, adică un număr de "repere" care, fiind astfel mai bine-cunoscute decât până acum, puteau constitui reazem şi argument în continuitatea noastră de atitudine şi de directivă. Cele dintâi ce am gândit că fiind obligatorii au fost, astfel, "documentarele", un fel de cărţi sumare  gândite " ad usum delphini", care  - nefiind exhaustive - se puteau reduce, pentru moment, la  "extract elementar" sau la un rezumat de "prezenţă istorică" de personalitate. Astfel s-au constituit documentarele ce se intitulează "Efigii", unde îşi găsesc locul "Oamenii Mari" - şi Învăţătorii - care ne-au fost Doamna Busulenga, vlădică Antonie Plămădeală, Raoul Sorban şi Mitropolitul Nestor Vornicescu; însă, alături de ei, şi alte "chipuri în prezentul continuu" ce nu mai sunt aici şi s-au uitat ori se doreşte să fie uitate.  Tabloul însuşi  trebuia să fie incomparabil mai extins căci "voinţa de a  scoate  în penumbră" şi prin kerem pe cine nu se conformează  este  puternică şi creează urmări în negativ  însă am ales, acum, dintr-un total  cu multe nume, doar pe câteva între care "cazurile" lui Paul Anghel ori Traian Filip şi Şerban Andronescu sunt şocante prin incorectitudinea în a le aprecia opera şi lucrarea. 
 Apoi am trecut la "contemporanii activi", adică la "scriitorii eretici" care, nefiind puţini, ar fi putut ocupa multe "volume". Dar nici aici principiul nu a fost exhaustiv ci "categorial", alegând  numai douăzeci şi ceva de nume, gândind, totuşi, că se va mai găsi şi altcineva care, animat de o idee mai înaltă, să completeze ceea ce am început. Totuşi, câteva adaosuri în cantitate am simţit că trebuie făcute şi chiar dacă nu am reuşit să creez "situri de micro-monografie sumară" pentru toţi autorii în a căror operă cred, am imaginat două antologii, una de nuvele şi alta de poeme, unde "noua geografie literară" ce trebuie să cuprindă  valori de peste tot (fiindcă aici nu se face cultură numai pe " Calea Victoriei") trebuia afirmată şi întărită. Dar nici cu acestea nu m-am oprit şi observând că despre doar puţini autori există referinţe documentare publice şi opera ajunge rareori să fie cunoscută minimal, am crezut că foloseşte cuiva un mic "dicţionar elementar" conţinând "scriitori români de azi", unde năzuiesc să fie incluse toate vocile ce doresc să se facă auzite şi în acest fel. Rămâne doar să se prezinte.
 Ajuns aici nu m-am putut opri fiindcă rămâneau deopotrivă "teme" şi "idei literare" tot atât de puţin încurajate sau, mai bine zis, "predispuse la lichidarea forţată". Între acestea  m-am gândit acum că "literatura străromână", "monografiile locale" ori "postcalinescianismul" merită o evocare ce poate le-ar aduce noi lumini şi nu m-am înşelat; dar adaosuri trebuie făcute şi se vor face, dacă şi alţii nu vor sta cu mâinile în sân, că şi până azi, şi vor abandona atitudinea de observatori "obiectivişti" care nu greşesc fiindcă nu fac nimic sau aproape nimic. 
 Eu am încercat să fac şi nu am făcut nimic de seamă însă am adăugat ceva ce foloseşte şi nu există încă în formă atestată acum. "Revistele", care am băgat de seamă că sunt "piatra scandalului" şi supără pe unii, au completat planul originar. Ele sunt "multe", într-adevăr (aşa cum s-a spus) fiindcă "sunt multe" temele periclitate de cultură oficială  şi, deci, frontul trebuia să fie larg. Mulţimea lor arată însă, deopotrivă, diversitatea unde noi ne exprimăm culturaliceşte ca români şi, în acelaşi timp, cât de întins este  teritoriul ce trebuie recucerit. Cine le priveşte cu luare-aminte şi mai ales cu calm înţelege că în acelaşi concept stau laolaltă şi publicaţia de afirmaţie de valori şi "atitudine  intelectuală" dar şi periodicul de "tematică de interes restrâns", şi, deci, şi "Luceafărul Românesc" dar şi " Dacoromanica". Unele sunt creaţii din nimic (şi fără nici o preistorie) precum"Studii de etnoistorie" care la noi nici nu se visau dar la alţii sunt produs cultural cu tradiţie şi opţiune intelectuală firească. Puteau deci să lipsească de aici "Cărţi Noi", într-o ţară unde nu se ştie cine ce publică şi unde anume şi cum se poate găsi o carte nouă în monopolul ideologic abătut până şi asupra difuzării de presă şi de carte? Puteam să nu creez "Universul Cărţilor", care vorbeşte despre scriitori, "şantierul lor" şi gândurile lor amestecate cu iluzii şi cu utopii, astăzi, când nici nu mai ştim cu precizie nu "cine ce mai scrie" ci dacă mai este în viaţă, pe Pământ, iar "viaţa literară"  a devenit un mediu infestat de trafic de influenţă, corupţie şi pseudo-mituri fabricate ce reproduc fidel modelul depravării sociale care a îmbolnăvit ansamblul social? Unii vor zice, poate, că două publicaţii în limbi străine, precum  nădăjduiesc să fie "L'Etoile du Danube" şi " Kogaion Review", pot fi excesive şi fără rost dar înainte de aceasta să răspundă dacă nu este nevoie de ele, dacă există altele cu acelaşi obiectiv (şi nu  există) şi, dacă le socotesc utile, de ce nu le-au făcut? Există un imperativ  în toate, care ne porunceşte  să nu lăsăm  potenţialul să se risipească  şi - atunci când suntem încredinţaţi    o faptă este necesară şi va  crea efect pozitiv - să nu amânăm şi să  traducem gândul  în gest chiar dacă  "făcutul" va fi  imperfect, poate "stângaci" şi, deci, corectabil. Eu am făcut ce am putut, cu  efortul meu  de om liber, care nu a cerut nimănui nimic  decât  îngăduinţă de a fi aproape şi a se arăta solidar; alţii, dacă pot, să facă mai mult, să dezvolte ceea ce s-a început şi să continue  ori să imagineze domenii noi - căci există ! - unde stratul nostru profund este atacat şi primejduit. 
 Ceea ce am început voi continua şi mă întăreşte în această idee mulţimea celor ce înţeleg, ştiind sau intuind, că tot ceea ce fac nu fac pentru mine fiindcă nu am nevoie de nimic. şi de această data, retrăgându-mă în muncă şi efort chinuitor, am putut vedea şi simţi alături mulţi oameni de toată isprava, caractere şi suflete luminate; lor le sunt dator înainte de toate şi nu voi uita că atunci nu m-au uitat. Acum a trecut greul şi urmează "şi mai greul" căci "malurile trebuie întărite şi cortul - ţinut ridicat". Însă Dumnezeu ne-o ajuta şi de această dată şi nu ne va lăsa.
 Cu drag, îndatoritor, Silvestri
Ca urmare a acestui mesaj am creat primul document programatic pus atât în prima pagină a site-lui “Semănătorul”, cât şi pe viitorul site “Editura Semănătorul online”, în paginile căruia publicam operele de debut sau inedite ale tuturor scriitorilor care colaborau cu articole la revistele deja create online de Artur Silvestri. Iată documentul-program:
APELUL NOULUI SEMĂNĂTOR
Asemenea manifestării literare declanşată odată cu apariţia revistei «Semănătorul» (1901), condusă de  Al. Vlahuţă şi G. Coşbuc, constatăm că şi astăzi, după un secol, «inimile tânjesc», că e nevoie de «un stindard de înseninare şi de înfrăţire intelectuală» şi că trebuie să se redeştepte «avântul de odinioară în sufletele româneşti».
Este lesne de constatat că :
- Până acum, cu unele excepţii din perioada interbelică, luptele literare din secolul XX au fost în general, dăunătoare mişcării literare mai ales că literatura din primii ani de după marea conflagraţie mondială din anii 1940-1945, a devenit partizană. Singurul scop al ei devenise impunerea ideilor comuniste, a creării unei mentalităţi străine, menite să cizeleze „un om nou” într-o societate al cărei model venea din Uniunea Sovietică sub a cărei influenţă intrasem pentru aproape o jumătate de secol.
- Este imposibil astăzi a discerne care au fost, in timpul regimului totalitar forţele cu adevărat patriotice, care au salvat adevărata cultură a poporului nostru. Risipită prin occident, o parte a intelectualităţii noastre, cu câţiva cuibăriţi acolo la trai bun, a revenit în ţară. Majoritatea pentru a pune umărul la renaşterea spirituală a ţării. Dar au revenit şi unii pentru răzbunări de tip «mafiot» şi pentru „condamnarea comunismului” ridicând osanale neocomuniştilor ajunşi prin sânge şi dezinformare la putere după 1989! Nu se condamnă concepte precum comunism sau nazism, ci oamenii care au aplicat acele concepte malefice! Abia când literatura noastră va reveni la normal vom afla adevăraţii „trădători” ai neamului românesc din aceea perioadă.
- După căderea regimului totalitar comunist,  forţele intelectualităţii noastre s-au risipit şi mai mult, literatura se află astăzi pe o cale greşită, politicul fiind ţinta predilectă a ei, în detrimentul culturii, istoriei, a acţiunii specifice  româneşti, a  vieţii creştine şi a unei analize sociale pertinente.
- Aidoma semănătoriştilor, simţim azi chiar «o mustrare de cuget» pentru că ne-am înstrăinat de marea viaţă a poporului, „de marile lui suferinţe şi aspiraţii».
- Vedem cu durere că în educaţia care se face tinerimii, şi de către şcoală şi de către scriitori, s-au introdus nepăsarea faţă de neam şi înstrăinarea în simţire; mass-media se ocupă doar de gâlceava politică, posturile de televiziune apărute ca ciupercile după ploaie aparţin unor ciocoi de presă pentru manipularea populaţiei în scopurile lor meschine.
- Reţeaua Internet pe lângă enormele beneficii, permite ca în ziarele centrale on-line să fie inserate comentarii anonime pline de insulte, înjurături şi etichetări în care apelativele grosolane abundă. Expresiile publice ale huliganismului de cea mai joasă speţă vizează deopotrivă politicienii sau oamenii de afaceri. Intelectualii care mai încearcă să dreagă această duhoare a inculturii crase, sunt puşi la colţ imediat în tot acest spaţiu mizerabil creat de jurnalişti iresponsabili pentru care cenzura e un moft, nu o măsură sanitară.
- În această isterie colectivă mulţi se sfiiesc de rostirea cuvintelor patrie, iubire de ţară şi de popor.
- În mediul ostil creat parcă anume pentru a distruge patrimoniul nostru spiritual clădit în decursul a multor secole de eforturi ale unor personalităţi vizionare, sintagmele  «adâncă evlavie pentru trecutul glorios» şi «iubire entuziastă pentru ţară» par puse la coşul de gunoi pentru totdeauna!
Este nevoie de o nouă sămânţă şi de noi semănători care să creeze un câmp roditor, sănătos şi propice dezvoltării unei culturi care să  înscrie neamul nostru din nou în rândul popoarelor demne, iar ţara noastră, printre ţările civilizate ale planetei.
Reculul actual trebuie stopat cu hotărâre până nu ajungem mai rău!
De la aceste sentimente pleacă ideea acestor publicaţii ale Asociaţiei Române pentru Patrimoniu condusă cu multă sudoare şi patriotism de către dl Artur Silvestri, idee la care deja au aderat o seamă de personalităţi de pe întreg mapamondul dar şi asociaţii şi fundaţii ce-şi duc modest traiul în România noastră profundă şi tainică.
Îi invităm pe toţi, să-şi spună cuvântul Domniilor Lor, un cuvânt de bună seamă avizat şi dătător de speranţă pentru viitor!
Aşa să ne ajute Dumnezeu!
Prof. Nicolae N. Tomoniu
Editor delegat ARP, manager „Semănătorul”

 (Istoria “Semănătorului” va continua!)