Ion Aurariu, Prin
vremuri de război, prefaţă de Nicolae Tomoniu, Editura Semănătorul,
Tismana, 2015, 111 p.
Recenzie de Iuliu-Marius Morariu
În condiţiile
în care, întregul mapamond comemorează în perioada 2014-2018, centenarul primei
conflagraţii mondiale, interesul pentru literatura de specialitate produsă în
acea perioadă a cunoscut în aceşti ani un adevărat reviriment.
Astfel, în
cadrul unor conferinţe dedicate subiectului[1], sau în volume editate[2], cercetătorii valorifică atât documente oficiale care au
contribuit, în spaţiul românesc, la finalizarea războiului şi înfăptuirea
Unirii[3], cât şi literatură folclorică[4] sau memorialistică dedicată temei[5].
Cea din urmă
categorie este una de-a dreptul privilegiată, şi este o categorie specială, cu
valoare testimonială. De altfel, memorialistica şi folclorul au fost în acea
perioadă singurele modalităţi de transmitere a realităţilor de pe front care
puteau scăpa ochiului atent al cenzurii, iar la folclor nu se pricepea oricine,
în vreme ce, consemnarea evenimentelor zilnice petrecute în tranşee, cu mai
mult sau mai puţin talent artistic, o putea face aproape orice om care avea
cunoştinţe elementare de scriere şi citire.
Cunoscând
aceste aspecte şi dorind să restituie Gorjului o piesă de o valoare inestimabilă,
profesorul Nicolae Tomoniu, a purces la editarea memoriilor lui Ioan Aurariu,
ajutat fiind de către urmaşii acestuia.
Născut în anul
1897 şi decedat în aul 1963 (pp. 11-12), acesta a fost învăţător în
localităţile Celeiu şi Tismana. Debutul războiului îl găseşte în vârstă de 17
ani, iar intrarea României aici îl găseşte proaspăt absolvent al şcolii normale
de învăţători, fapt ce face ca el să fie imediat încorporat imediat la şcoala
militară din Dorohoi şi apoi în rândurile soldaţilor din Regimentul 18
Infanterie, context în care participă la mai multe bătălii, între care Mărăşti
şi Mărăşeşti. Pe front, el consemnează întâmplările petrecute acolo, oferind
astfel o mărturie în plus a greutăţilor războiului.
În prefaţa,
care poate fi clasificată drept studiu introductiv, profesorul Tomoniu face o
incursiune în contextul complex al conflagraţiei, încearcă să reconstituie
traseul interior al memorialistului, ajuns, de pe băncile şcolii, direct în tranşeee şi să caracterizeze
din punct de vedere literar însemnările lui:
,,Intrat la 19 ani, din şcoală
direct în atmosfera tragică, apăsătoare şi imprevizibilă a războiului,
normalistul trăieşte întâmplări de un dramatism neînchipuit pentru noi
muritorii civilizaţiei de astăzi. Imortalizarea cutremurătoarelor evenimente
din Primul Război Mondial pe un carneţel de buzunar, nu este văzută totuşi, de
autor, a fi ,,o lucrare de pretenţie literară". Din punct de vedere al
mobilului acestei iniţiative aşa şi e: cum ar putea un copil să se gândească la
literatură când clopotul bisericii cimitirului din Târgu Jiu, cimitir vecin cu
cazarma lui, nu încetează să bată cât e ziua de lungă, anunţând cât e ziua de
lungă, moartea încă a unui erou căzut în
luptă în Defileul Jiului"? Nici
timpul, nici starea sufletească nu i-ar permite aşa ceva când printre cei
îngropaţi sunt unchi sau chiar verişori căzuţi în prima linie a frontului! Asta
pe lângă colegii de primară de la Tismana, ce luptau în Reg. 18 Gorj ce va va
fi decimat în defileu, la câteva zeci de km de cazarma lui" (p. 3).
Conţinutul
celui dintâi carnet de însemnări, editat aici (fapt ce ne face să credem că vor
urma şi altele) este realizat respectându-se normele metodologice specifice.
Astfel, autorul nu intervine în conţinut decât arareori şi atunci din punct de vedere
stilistic, spre a nu distorsiona informaţia şi spre a nu ştirbi din frumuseţea
volumului. El lasă arhaismele şi regionalismele aşa cum au fost ele folosite de
autor, fapt ce conferă şi valoare etnografică operei.
Dincolo de
valoarea ei de izvor istoric, cartea este şi un veritabil material pentru
psihologii care vor să se preocupe de starea sufletească a celor de pe front.
Emoţiile sunt creionate în tuşe simple, dar sigure şi de intensitate puternică,
ele reliefând deopotrivă greutatea războiului şi stările de frământare
interioară, amplificate atât de iminenţa morţii, cât şi de alţi factori.
Emoţionant
este de exemplu, momentul despărţirii soldatului de mama dânsului, venită în
vizită la el. Deosebit de interesant este aici felul în care autorul discerne,
din punct de vedere axiologic, între diferitele emoţii şi rolul lor. Redăm aici
pasajul, simplu, dar paradoxal complex:
,,După o noapte groaznică, în
care ne deşteptă de 3-4 ori comanda drepţi, plecarăm de la cazarmă noi 4
normalişti şi 20-30 de soldaţi, sub comanda unui serg(ent) instructor. În drum
mă întâmpină biata mumă plângând. Mă sărută pe obraz, eu îi sărutai mâna şi
plecai la gară cu inima întristată, nu că mi-ar fi frică de moarte, dar din
cauza sărmanei mele mame, care m-a purtat în pântecele ei, m-a crescut cu amar
şi cu necaz, m-a dat la şcoală, iar când i-aş fi putut da ajutor, plec la
războiu" (p.17)[6].
Brevet Ion Aurariu |
In imagine: Brevet Ion Aurariu - "Crucea Comemorativă a războiului 1916-1918" cu baretele Mărăşti, Mărăşeşti
[1]
[1] Ca de exemplu: 100 de ani de la declanşarea Primului Război Mondial. Contribuţia sebeşenilor la război şi Marea Unire, Sebeş, 05. 12. 2014.
[1] Ca de exemplu: 100 de ani de la declanşarea Primului Război Mondial. Contribuţia sebeşenilor la război şi Marea Unire, Sebeş, 05. 12. 2014.
[2]
[2] Cf. Rodica Groza, coord., . Sebeş, timp regăsit... Lucrările Conferinţei ,,100 de ani de la declanşarea Primului Război Mondual. Contribuţia sebeşenilor la război şi Marea Unire" (5 decdmbrie 2014), Editura Emma Books, Sebeş, 2014; Doru Sinaci, Emil Arbonie, coord., Administraţie românească arădeană. Studii şi comunicări din Banat-Crişana, vol. IX, col. ,,Slaviciana- Serie nouă”, Vasile Goldiş University Press, Arad, 2014.
[2] Cf. Rodica Groza, coord., . Sebeş, timp regăsit... Lucrările Conferinţei ,,100 de ani de la declanşarea Primului Război Mondual. Contribuţia sebeşenilor la război şi Marea Unire" (5 decdmbrie 2014), Editura Emma Books, Sebeş, 2014; Doru Sinaci, Emil Arbonie, coord., Administraţie românească arădeană. Studii şi comunicări din Banat-Crişana, vol. IX, col. ,,Slaviciana- Serie nouă”, Vasile Goldiş University Press, Arad, 2014.
[3]
[3] Mihai-Octavian Groza, ed., Senatul militar român central al ofiţerilor şi soldaţilor din Viena (31 octombrie- 27 noiembrie 1918), Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2015; Idem, Documente privind activitatea Consiliului Naţional Român din Alba-Iulia, Editura Emma Books, Sebeş, 2012.
[3] Mihai-Octavian Groza, ed., Senatul militar român central al ofiţerilor şi soldaţilor din Viena (31 octombrie- 27 noiembrie 1918), Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2015; Idem, Documente privind activitatea Consiliului Naţional Român din Alba-Iulia, Editura Emma Books, Sebeş, 2012.
[4]
[4] Cf. Iuliu-Marius Morariu, ,,Imaginea Primului Război Mondial reflectată în folclorul din zona Năsăudului”, în vol. Administraţie românească arădeană. Studii şi comunicări din Banat-Crişana, vol. IX, col. ,,Slaviciana- Serie nouă”, coord. Doru Sinaci, Emil Arbonie, Vasile Goldiş University Press, Arad, 2014, pp. 587-594.
[4] Cf. Iuliu-Marius Morariu, ,,Imaginea Primului Război Mondial reflectată în folclorul din zona Năsăudului”, în vol. Administraţie românească arădeană. Studii şi comunicări din Banat-Crişana, vol. IX, col. ,,Slaviciana- Serie nouă”, coord. Doru Sinaci, Emil Arbonie, Vasile Goldiş University Press, Arad, 2014, pp. 587-594.
[5]
[5] De altfel, acest gen este unul destul de bogat. A se vedea, între alte mărturii şi: Virgil Curta, Growing with de war. A Romanian Volunteer on the Austrian-Italian Front, 1915-1917, translated by Botond Balogh and Florin Curta, Argonaut Publishing House, Cluj-Napoca, 2006; Mihai-Octavian Groza, ,,Pagini din ,,memorialistica măruntă a Primului Război Mondial. Însemnările lui Radu Mărgean”, în rev. Astra Salvensis, anul II, nr. 3, Salva, 2014, pp. 89-98; Valeriu Leu, Nicolae Bocşan, ed., Marele Război în memoria bănăţeană (1914-1919), Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2012; Valeriu Leu, Nicolae Bocşan, Mihaela Bedecean, ed., Marele Război în memoria bănăţeană (1914-1919), volum II, Memoriile lui Pavel Jumanca, Editura Presa Universitară Clujeană/ Centrul de Studii Transilvane, Cluj-Napoca, 2013; Valeriu Leu, Carmen Albert, Banatul în memorialistica “măruntă” sau istoria ignorată (1914-1919), Editura Muzeului de Istorie al Judeţului Caraş-Severin, Reşiţa,1995.
[5] De altfel, acest gen este unul destul de bogat. A se vedea, între alte mărturii şi: Virgil Curta, Growing with de war. A Romanian Volunteer on the Austrian-Italian Front, 1915-1917, translated by Botond Balogh and Florin Curta, Argonaut Publishing House, Cluj-Napoca, 2006; Mihai-Octavian Groza, ,,Pagini din ,,memorialistica măruntă a Primului Război Mondial. Însemnările lui Radu Mărgean”, în rev. Astra Salvensis, anul II, nr. 3, Salva, 2014, pp. 89-98; Valeriu Leu, Nicolae Bocşan, ed., Marele Război în memoria bănăţeană (1914-1919), Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2012; Valeriu Leu, Nicolae Bocşan, Mihaela Bedecean, ed., Marele Război în memoria bănăţeană (1914-1919), volum II, Memoriile lui Pavel Jumanca, Editura Presa Universitară Clujeană/ Centrul de Studii Transilvane, Cluj-Napoca, 2013; Valeriu Leu, Carmen Albert, Banatul în memorialistica “măruntă” sau istoria ignorată (1914-1919), Editura Muzeului de Istorie al Judeţului Caraş-Severin, Reşiţa,1995.
[6]
[6] După cum se poate vedea, războiul a dereglat ritmurile fireşti ale vieţii satului. Pentru mai multe informaţii cu privire la acest aspect, a se vedea: Eugenia Bîrlea, Perspectiva lumii rurale asupra primului război mondial, teză de doctorat (ms. dactilografiat), Cluj-Napoca, 2000.
[6] După cum se poate vedea, războiul a dereglat ritmurile fireşti ale vieţii satului. Pentru mai multe informaţii cu privire la acest aspect, a se vedea: Eugenia Bîrlea, Perspectiva lumii rurale asupra primului război mondial, teză de doctorat (ms. dactilografiat), Cluj-Napoca, 2000.