Faceți căutări pe acest blog

marți, 8 decembrie 2015

George Anca - AFRICA E TISMANA



George Anca la Tismana
AFRICA E TISMANA

În spatele viersului ”Africa e Tismana” al poetului George Anca stă o întreagă filozofie și de aceea el nu poate fi înțeles atât de ușor. De pildă, îl deslușesc erudiții care-l citesc pe marele Mircea Eliade, filozof și istoric al religiilor, fost profesor la Universitatea din Chicago din 1957, titular al catedrei de istoria religiilor Sewell L. Avery din 1962, naturalizat cetățean american în 1966 și onorat cu titlul de Distinguished Service Professor.
Intersecția dintre George Anca și Mircea Eliade și corespondența dintre ei (publicată de ”Sămănătorul” online, nr.3/2014 și nr. 4/2014 tipărit), s-a realizat pentru că filozofia indiană devenise a doua pasiune a lui Mircea Eliade și obținând o bursă particulară, studiase limba sanscrită și Yoga cu Surendranath Dasgupta, în Calcutta.
Pentru edificare deplină, este suficient să extragem câteva date din biografia poetului:
GEORGE ANCA (n. 12 aprilie 1944, Vâlcea) Poet, eseist, specializat în indianistică. Operă vastă, de combinaţii pline de virtuozitate între originismul universal şi modernismul arhaizant. Studii şi titluri academice: Doctor în filologie (Univ. Bucureşti, 1975). Director general al Bibliotecii Pedagogice Naţionale „I.C. Petrescu”; Visiting Lecturer University of Delhi (1977-1984; 2002-2003); scriitor - membru al Uniunii Scriitorilor din România; traducător. Preşedinte al Asociaţiei Culturale Româno-Indiene şi al Academiei Internaţionale „Mihai Eminescu”; vicepreşedinte al Societăţii de Etnologie din România; membru al Romanian Group for Pugwash.
Cărţi publicate (selecţii): Invocaţii (1968), Eres (1970), Poemele părinţilor (1976), „Ardhnariswara” (1982), Parinior (1982), Mantre (1982), Pancinci (1982), Upasonhind (1982), Indoeminescology (1994), The Buddha (1994), Orientopoetica (2000), Gitagovinda de Jayadeva (trad. 1983), Meghaduta de Kalidasa (trad. 1984); Eminescu’s Luceafărul in Sanskrit (1983); Sanskritikon (2002); Dharma hindusă (trad., 2002); Tangoul tigrului (2005); ciclul Apokalipsa indiană; Gramatica sanscrită în versiunea lui Eminescu (2004); Cenuşa lui Eliade (2007)
Cărțile online de la ”Sămănătorul” se pot citi aici:
Corespondența dintre George Anca și Mircea Eliade:
- Și cum zici ?
Africa e Tismana

Africa e Tismana de nu-i

aprinsesem lumânare


Când pe la sfârșitul lui Cuptor, al anului 2010, doctorul în milenara cultură indiană, George Anca, poposea la Tismana, socoteam că ”trec să te văd”, aruncat rapid prin telefon, ne va lua timp doar cât să bem o cafea și să gustăm ceva fructe anti-caniculă.
Îl știam omul ”lumii în trei cuvinte”, al filosofiei tip haiku în trei viersuri sau al dodiilor oltenești ce concentrau o dojană ce ține la școală o oră în ”vezi tu pe dracu’ !” Dar a fost suficient să deschid discuția pe tema doctrinei asceto-mistice, și anume, dacă el crede că Sfântul Nicodim de la Tismana a fost adept al isihasmului și spiritele s-au încins. Nu mai era acum vorba nici de ”trec să te văd”, nici de minute, ci, de ore întregi. ”Stai să vezi ce-a fost cu Gr. Palamas întâiul care încerca să realizeze unirea omului cu Dumnezeu prin rugăciuni lăuntrice ! Se pare că era aproape de a vedea lumina taborică iar Nicodim în peștera lui din Stârmina încerca un nou event !”. ”Ba, nu !  Evagrie din Pont a inițiat cel dintâi „Rugăciunea inimii” sau „Rugăciunea lui Iisus”, prin invocarea repetată a unei rugăciuni cu numele lui Hristos !”...
De regulă, prin e-mail mă-nțelegeam cu George prin două, trei fraze dar acum…  Ehei ! Ca să vorbesc în dodii, ”una-i scrisul, alta-i vorba!” așa că George se hotărî: ”Rodica, draga mea soție! Ia mașina și lumina și du-te tu cu ele la mănăstire că noi mai avem nițică treabă! Găsim noi vreo mașină să urcăm după voi la mormântul Sfântului Nicodim”
Ajunsesem subit la constatarea că George îmi vorbea prin prisma filosofiei marilor poeme indiene ale lui Kalidasa, Jaydeva, Shankaracharya, RABINDRANATH TAGORE, filozofie pe care eu o redusesem, ca matematician, la înțelegerea abstractă vehiculată de țăranul simplu privind ”reîncarnarea”. Eu vedeam  ”reîncarnarea” mea în Sfântul Nicodim ca o afinitate de neam, tatăl meu fiind pe jumătate sârb din provincia Bitolia iar lui George, poetul și filosoful, îi vedeam ”reîncarnarea” prin afinitatea de gândire cu indienii celebri de care-mi vorbea. În ultimă instanță voiam să invoc faptul că ideile filosofice caută în genere originile tot așa cum Mircea Eliade punea accentul pe conceptul de spațiu și timp sacru. Spațiul sacru este în concepția lui centrul universului, pe când timpul sacru era o repetiție a elementelor de la originea lumii, când ființele umane arhaice erau bine orientate în timp și spațiu. Spre deosebire de noi muritorii de azi, care trăim într-o dimensiune ascunsă, subconștientă, guvernată din ce în ce mai slab, până la imperceptibil, de fenomenul religios.
Dar, vai, conștiincioasa Rodica se întoarse de la mănăstire iar eu și George aterizarăm pe pământ în spațiul și timpul real.
George Anca în prezidiu la conferința internațională
NEW DELHI, BURICUL INDOLOGILOR DIN LUME
  
 În luna noiembrie anul trecut, indologul nostru de serviciu George Anca, spre cinstea întregii Românii, ateriză în India care a găzduit pentru prima dată "World Conference Indologie", în colaborare cu Consiliul Indian pentru Relații Culturale (ICCR).
Ziarele au anunțat savanții internaționali care au participat la Conferință: profesorul Anisuzzaman din Bangladesh, Fernando Tola din Argentina, Prof Oscar Punjol Riembau din Brazilia, Sergio Meliton Carrasco Alvarez de la Chile, Prof Dr Jaroslav Vacek din Republica Cehă, Dr. Kenneth Gregory Zysk din Danemarca, Prof I . Wayan Ardika din Indonezia, Prof Claus Peter Zoller din Norvegia, Prof Danuta Stasik din Polonia, Dr. George Anca din România, prof Javier Ruiz Calderon din Spania, Prof Ven. Induragare Dhammaratna din Sri Lanka, Prof Dr Korhan Kaya din Turcia, Irma Piovano din Italia, Prof Wang Banwei, Prof Ma Jiali si prof Yu din China, Prof Narendra K. Wagle din Canada, Prof Marietta Stepanyants din Rusia, Prof Rajendra Arun de la Mauritius si prof David Frawley din Statele Unite ale Americii.
La începutul lui decembrie a.c., George Anca primi un set de imagini făcute de gazde la înalta conferință, unde în jur de 21 indologi eminenți din întreaga lume și opt cercetători seniori din India au deliberat pe diverse teme legate de cultura și filosofia indiană. Președintele indian Pranab Mukherjee a inaugurat Conferința din 21 noiembrie. Printre fotografii, dr. George Anca, făcând parte din prezidiul unei sesiuni de comunicare.
Două volume de George Anca: ORIENTOPOETICA și ASIAN TEMPTATION
ÎNTRE CHINEZI
  
Ehei ! Privim zilele astea pe George Anca între… chinezi. Dar până la urmă, ”Qui semble, s’ensemble !” nu-i așa ? Până și în vremea lui Confucius, Zalmoxe sau Pitagora, când se mergea cu căruța sau cu corabia din bambus, marii învățați ai lumii țineau prelegeri prin alte imperii sau își făceau reciproc copy/paste. Să nu credem noi că geniile preistorice sau semințiile pământului erau înțepenite într-un areal restrâns dacă n-am văzut, decât până în acești ani, marea migrație arabă ce are loc în Europa! Are dreptate dr. George Anca, redactor la revista  ”Sămănătorul”, amfitrion în cenaclul literar de la Clubul Calderon din sectorul 2, București: Africa e Tismana !    
Iar poezia lui, atât de abstractă dar pe deplin cuprinzătoare, m-a făcut să-i dau o replică prietenească.
Africa e Tismana !

George Anca: Intre chinezi -
Nicu N. Tomoniu: Și invers -
Africa e Tismana
Africa e Tismana de nu-i
aprinsesem lumânare
dau mâna cu schizofrenia
mai dă-mi un diabet
binele fâcându-vi-l
m-aţi îmbolnăvi
ori aş spune bon jour
am uitat o lumină
mult până la Confucius
reprimare anekanta gitan
frustrare stereotipie regresie
lucruri modelabile decât prin muzică
o alergătură şi ceva
lăsaţi-ne-n pace cu legile
râde Tagore bambuşilor
care în foc continuu care
nu vă mâncaţi beţi-mă
chiar m-am uitat în geneză
şi voi de pe drumuri în arhetip
el cu terenul eu cu scena
Să-ți trăiască ORIENTOPOETICA
Fire-ai să fii, tizule George
Ce pui o lumină Tismanei
Așa e, Tismana e Africa,
Trecând prin sud-vestul Indiei,
Unde avu misiune apostolească Toma,
El marele zidar.
Dar ajungand la Gundafor,
Împaratul Indiei,
Nu-i făcu palat pe pământ,
Ci în cer, dând banii săracilor.
Făcând-i creștini,
Lovi greu Toma pe Confucius,
Cu ideea lui că natura,
Are,o esență divino-cerească,
Cu rădăcina ei, natura umană.
De aci, persecuțiile răspândiră semințiile,
Prin Lume iar Tismana,
Ajunse în grădina basarabilor.
Nici acum nu s-a potolit,
Roiul semințiilor ce încing pământul,
Mai rău decât Zeul Ra,
Cu ochiul lui de foc.
Mint ăștia cu încălzirea globală,
Gețarii se vor topi și vor răci Pământul.
Polul nord va ajunge în Siberia,
Și va ajunge sloi Europa.
Tismana se va întoarce în Africa,
Unde va fi cald și bine.
Dar nu vom trăi noi ziua aia!
Deocamdată scriem poeme,
Gândind că vor deveni imnuri,
Ca ale lui Tagore...


George Anca, al doilea din stânga
New Delhi: President Pranab Mukherjee with the participants of the International Conference of Indologists at Rashtrapati Bhavan, in New Delhi on Nov 21, 2015.

International Conference of Indologists 21-23 noiembrie 2015 New Delhi – pe YouTube:

Inauguration by President of India
http://webcast.gov.in/president/

Day 1 - Sesion 1

Day 1 Sesion 2

Day 2 – Sesion 3

Day 2- Sesion 4

Day 3 – Sesion 5