Europa
de ieri, de azi şi de mîine
-
Un
punct de vedere -
Bătrânul continent European, trece în
continuare prin mari frământări.
Probabil
că soarta acestui continenta fost hărâzită de ursitoare ca
periodic să fie zguduită de evenimente
mai mult decât «spectaculare », ne imaginabile.
N-au fost deajuns evenimente dramatice
printre care: războiul de 30 de ani, războiul franco-german, două războaie
mondiale, tot felul de conflicte politice, revoluţii, tot felul de crize
economice şi politice, holocaust, ocupaţia rusească, ruptura în două sisteme
conflictuale prin războiul rece condus dela distanţă de forţele care
împărţiseră lumea după cel de al doilea război mondial.
Fiecare din aceste lumi reprezenta un bloc cu o ideologie proprie
(capitalistă sau
comunistă), iar logica
de constituire în blocuri - economice, politice şi
cu caracter de apărare a securităţii - au marcat viaţa
popoarelor din întregul continent European şi a întregii lumi până în
momentul final al prăbuşirii regimurilor comuniste din Europa Centrală şi de Est, adică pînă la sfârşitul decadei anilor 1980.
Abia după prăbuşirea acestor regimuri comuniste din
ţările ce au stat zeci de ani sub ocupaţie rusească şi odată cu autodestrămarea Uniunii Sovietice, a
fost posibilă şi
necesară dizolvarea tuturor structurilor din Europa Răsăriteană şi creerea unor noi organisme de tip pan-europene, care cuprindeau opţiuni reale ale
unităţii popoarelor “bătrânului”continent.
Din toate aceste frământări şi modificări
Europa a ieşit de fiecare dată,cam şifonată, dar a supravieţuit.
După
al doilea război mondial, pentru aş reface osatura distrusă au apărut noi idei
de consolidare.
Incercările unei uniri economice care s-o
ajute în această direcţie au început la scurt timp după terminarea celui de al
doilea război mondial, mai exact în jurul anului 1950 prin creerea unor
comunităţi printre care era şi cea a Cărbunelui şi Oţelului (CECO) fondată prin
Tratatul de la Paris,de către Franţa,
Germania
de Vest, Italia,
Belgia,
Luxemburg
şi Olanda având
drept scop partajarea resurselor de oţel şi
cărbune
ale statelor membre, prevenind astfel un nou război european în vedrea
asigurării materiilor prime destinate refacerii şi dezvoltării economice. Astfel s-a format aşa numitul „Grup al celor
şase".
Planul acestei comunităţi internaţionale a fost creat şi dezvoltat de
către economistul francez Jean Monnet, şi anunţat în mod public întregii lumi de către
ministru de externe francez Robert Schuman;
act care a rămas ca document istoric purtându-i numele (Declaraţia Schuman).
Acesta a fost unul din momentele în care, Statele Unite şi-au manifestat
interesul în asigurarea consolidării zonei occidentale a Europei faţă de cealaltă
parte a Europei de Răsărit care intrase sub controlul Uniunii Sovietice şi care
făcea toate eforturile de a se consolida într-o evoluţie pe drumul
socialismului.
CECO a devenit baza Comunităţii Economice Europene (CEE) – omologul
occidental al blocului comunist CAER.
Comunitatea Economică Europeană, re-denumită ulterior Comunitatea Euroeană,
a devenit în final Uniunea Europeană prin tratatul semnat (la 7
februarie 1992) de către reprezentanţii ţărilor participante la conferinţa ţinută
în localitatea Maastricht din Olanda.
Invenţia - să-i spunem aşa – de constituire a
Uniunii Europene din multe naţiuni mici şi într-un sistem care împiedeca
creerea unei singure supraputeri în faţa celorlalte (pentru a nu se crea un
imperiu) a fost o formulă binevenită care a ajutat la dezvoltarea fiecărei ţări
în parte şi printr-o formă competiţională a ajutat la dezvoltarea unei
tehnologii care tot datorită competiţiei (cu blocul ţărilor din răsărit) şi a
inteligenţei lăsată să se dezvolte în mod liber (nu sub controlul organelor de
partid, de stat şi de securitate) devenise la un anumit moment dat, cea mai
avansată tehnologie din lume.
Pentru
aş reface statutul de prima-donă în lume, nu numai din punctul de vedere
tehnic, al culturii, artei şi al modei, dar mai ales din punct de vedere
economic, s-a hotârăt să se unească într-o variantă care să-i dea putere de
competiţie în faţa altora ce se profilau la orizonturile economice ale
sfârşitului de secol 20 şi în perspectiva noului secol 21.
Mulţi considerau că pe această cale va
fi creată o nouă forţă şi o nouă piaţă larg deschisă aşa cum era China şi
India.
Creerea Uniunii Europene, dorită de mulţi şi
tot odată deosebit de controvesată de alţii, nu a fost un act anti-american,
aşa cum au apreciat-o unele mijloace ale mass-mediei internaţionale, din contra
a fost susţinută de americani şi poate, fără a exagera, a fost chiar încă una
din creaţile americane.
Fără ajutorul primit prin Planul
Marshal, fără a fi ani de zile sub controlul şi protecţia forţei nucleare
americane şi a unui suport financiar american dat la un anumit moment dat, nu
cred că s-ar fi înfăptuit o asemenea uniune.
E foarte greu de spus dacă ideia ca
atare şi realizarea ei poate fi considerată ca o reuşită deosebită
politico-economică şi socială, sau nu.
Opozanţii din trecut sunt şi mai aprigi
în argumentările lor în momentul de faţă susţinându-şi punctul de vedere din
care rezultă că membrii acestei uniuni sunt forţe destul de mari, cu implicaţii
puternice naţionaliste, cu un mod diferit de manifestare al unor culturi
diferite şi a unor concepţii diferite de viaţă, cu economii ajunse la diferite
grade de dezvoltare şi ca atare “locomtiva” care avea să tragă după ea acest
gigant tren, cu vagoane diferite ca dimensiuni, forme şi puteri, va trebuii să
fie de foarte mare putere şi cu un program foarte clar de mişcare.
Eforturile şi timpul acordat creerii acestei
uniuni, nu au fost nici uşoare şi poate nici suficiente pentru a pune toate
ţările membre (cu enormele lor diferenţe, din toate puntele de vedere), pe
aceeaşi linie şi toate să partici pe după măsura şi posibilităţiile fiecăreia
la planul comun de dezvoltare.
La 25 martie 1957, Grupul celor şase a
semnat Tratatul de la Roma prin care a luat fiinţă Comunitatea Economica
Europeana (CEE ) si Comunitatea Europeană pentru Energie Atomică ( EURATOM).
La numai doi ani dela constituirea CEE, în
speranţa unor suporturi financiare şi militare, Grecia (la 8 iunie 1959), şi-a
depus cererea de candidatură pentru aderarea la CEE.
După circa doi ani, în perioada 31 iulie
- 10 august 1961, Danemarca, Irlanda, şi Marea Britanie şi-au depus şi ele cererile
pentru candidatura de aderare la CEE.
La 14 ianuarie 1962, s-a hotârăt
stabilirea politicii agricole comunitare în scopul crearii pieţei comune şi a
solidarităţii agricole şi financiare prin intermediul Fondului European pentru
Orientare şi Garanţie Agricolă (FEOGA ).
Patru luni mai târziu, la 30 aprilie
Norvegia şi-a depus şi ea candidatura pentru aderarea la Comunităţile Europene.
Unele vechi
animozităţi între Franţa şi Anglia şi unele informaţii secrete pe care le-a
obţinut de Gaulle, au fost confirmate la 14 ianuarie 1963 cînd preşedintele de Gaulle afirma că Franţa are
„unele îndoieli” în legătura cu intenţia Marii Britanii de a adera la
Comunitate.
După cîteva zile, negocierile cu ţările
care îşi depuseseră cererile de aderare au fost suspendate.
Efectul
imediat al acestei situaţii a fost acela că la 1 iulie 1963, Franţa a părăsit negocierile referitoare la finanţarea
politicii agricole comune.
Guvernul francez şi-a recheamat reprezentanţii săi permanenţi şi
delegaţia franceză nu a luat parte la întălnirile Consiliului Comitetului
Reprezentanţilor Permanenţi.
După cum se vede, acest „act de căsătorie”, internaţională, nu a decurs deosebit
de lin; din contra a avut multiple hopuri pe parcurs.
Multiple influenţe şi negocieri duse în spatele uşilor închise l-au
influenţat şi l-au convins pe de Gaulle să accepte la 28-29 ianuarie 1966
ajungerea la aşa numitul " Compromis de la Luxemburg " şi Franţa
să-şi reia locul în Consiliu cu condiţia de menţinere a votului unanim atunci
cînd urmau să fie în joc interese importante pentru toţi membrii comunităţii.
La 22 Martie 1971, Consiliul adoptă Planul Werner în scopul
coordonării politicii economice a CEE.
Concluzile acestui plan erau ca ţările membre
urmau să-şi „armonizeze” politicile bugetare şi să reducă marjele de fluctuaţii
ale monedelor lor naţionale. Cu alte
cuvinte trebuia să nu mai existe diferenţe între valoarea diferitelor monede naţionale în tranzacţiile
ce urmau să se desfăşoare între membrii comunităţii.
După doi ani,
la 1ianuarie 1973, Danemarca, Irlanda şi Marea Brirtanie au aderat şi ele la
Comunităţile Europene care au
ajuns astfel să aibă 9 membri.
Anul 1975, a fost un an cu multiple
evenimente şi îndelungi dezbateri pentru U.E.
-
L a
18 martie, Cosiliul CEE a creat Fondul European pentru Dezvoltare Regională
(FEDR) şi un Comitet pentru politica regională.
- La 22 iulie
s-a semnat tratatului prin care i s-au delegat
Parlamentului Europen puteri depline în legătură cu adoptarea bugetului şi stabilirea Curţii de Control
Financiar.
- În zilele de
1-2 decembrie Consiliul Europei a stabilit condiţiile în legătură cu alegerea forumului
de conducere: Parlamentului
Europen prin vot universal pînă în 1978,
şi în legătură cu creerea şi emiterea pentru toţi membrii CEE a paşaportul european..
Au fost necesari 5 ani pentru ca
în 1976 (la 9 Februarie) Consiliul să decidă în favoarea aderării Greciei la
Comunitate, iar la 1 ianuarie 1981, Grecia a devenit al zecelea membru al
Comunitatii Europene.
De fapt ţările mai mari, dezvoltate şi mai
puternice din punct de vedere economic şi-au creat dela început un piedestal
sau o loje de unde urmăreau şi aprobau pe baza anumitor interese admiterea la
anumite dăţi şi în anumite condiţii a altor membrii dintre ţările mai mici, mai
puţin bogate şi pe baza anumitor criterii strategice şi economice.
În 1977, la 28 martie Portugalia şi-a
depus cererea de candidatură pentru aderarea la Comunitate iar 4 luni mai tărziu,
la 28 iulie, Spania a aplicat şi ea în acelaş scop.
Un an mai târziu, în zilele de 4-5 decembrie 1978, în cadrul şedinţei
Consiliului Europen ce a avut loc la Bruxelles s-a înfiinţat Sistemul Monetar
European (SME).
În ianuarie 1986, Portugalia şi Spania
au devenit memebe ale CEE.
Între 17-28 februarie s-a semnat la Luxemburg şi la Haga, Actul Unic European şi la 29 mai a fost ridicat Steagul Uniunii Europene, pentru prima data în faţa clădirii Berlaymont şi s-a intonat imnul Uniunii Europene (Oda bucuriei – Bethoven).
Între 17-28 februarie s-a semnat la Luxemburg şi la Haga, Actul Unic European şi la 29 mai a fost ridicat Steagul Uniunii Europene, pentru prima data în faţa clădirii Berlaymont şi s-a intonat imnul Uniunii Europene (Oda bucuriei – Bethoven).
Sfîrşitul decadei anilor 1980 şi
începutul noii decade 1990 au fost însoţite de cererea mai multor ţări pentru a
devenii membre ale U.E. printre care:Austria, Cipru, Malta, Finlanda, Elveţia,
Ungaria şi Polonia.
La 31 mai 1995, Comisia a adoptat actul numit „Carta Verde” referitoare
la introducerea unei monede unice - Euro.
În acelaş an, la 22 iunie 1995, Romania şi-a
depus şi ea cererea de aderare la UE.
La 26-27 iunie Consiliul european confirma
trecerea la folosirea monedei unice dela 1ianuarie 1999.
În luna mai un Consiliu Special cu
profil financiar economic, a decis ca numai 11 state membre ale U.E. care
întruneau condiţiile necesare să adopte folosirea monedei unice (euro).
La 2 ianuarie 2001, Grecia a devinit cel
de al 12-lea membru al zonei euro.
După cum se va putea vedea ceva mai
târziu, această dată probabil nu a fost de bun-augur pentru ea şi nici pentru
alte ţări din cadrul U.E.
Anul 2001 a însemnat nu numai pentru Statele
Unite dar şi pentru membrii Uniunii Europene un an de decizii deosebit de
importante.
În şedinţa din 15-16 iunie: Consiliul European
de la Goteborg (Suedia), a decis, extinderea UE şi procesul de aderare, printre
altele, cu unele"eforturi speciale” dedicate asistenţei acordate Bulgariei
şi României.
La 21 septembrie: Consiliul European în cadrul unei şedinţe extraordinare ţinută la Bruxelles, a analizat situaţia internaţională ca urmare a atacurilor teroriste care au avut loc la 11 septembrie 2001 în New York şi Washington D.C. şi a stabilit planuri speciale pentru sprijinul şi riposta UE.
La 21 septembrie: Consiliul European în cadrul unei şedinţe extraordinare ţinută la Bruxelles, a analizat situaţia internaţională ca urmare a atacurilor teroriste care au avut loc la 11 septembrie 2001 în New York şi Washington D.C. şi a stabilit planuri speciale pentru sprijinul şi riposta UE.
Decizia Statelor Unite de a invada Irakul
cerând suportul ţărilor Europe şi de a forma o puternică coaliţie, nu şi-a
primit răspunsul total şi cel mai favorabil pentru S.U.A din partea membrilor
U.E.
Mai mult decât atâta, aşa cum apăruse într-un
articol din Financial Times din 12 martie 2003, în paralel cu pregătirea
trupelor pentru invadarea Irakului, s-a considerat că „Europa a fost prima victimă a acestui război”.
Realmente războiul din Irak a venit peste
Europa ca un val total nedorit şi cu multiple efecte negative, de care nu avea
nevoie la momentul respectiv.
Acesta a fost şi motivul pentru care unele
ţări europene au refuzat să participe la acest război.
Altele şi-au găsit diverse formule de a se
eschiva sau au fost de acord cu participarea dar sub forma unor cadre tehnice
care să supervizeze sau să se ocupe de probleme de logistică.
Alte ţări au trimis un număr extrem de
mic de combatanţi, pentru a nu se spune că nu au participat la solicitarea
Statelor Unite. Alte ţări, cum a fost Franţa şi Germania au refuzat să trimită
trupe şi să participe la cheltuielile destinate refacerii Irakului după
terminarea războiului.
În 2002, la 1 ianuarie, monedele şi
bancnotele euro au intrat în circulaţie în cele 12 state participante la zona
euro: Austria, Belgia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia,
Luxemburg, Olanda, Portugalia si Spania.
Nici folosirea monedei unice „euro” în
ţările membre ale U.E. nu şi-a găsit asentimentul total dela început.
La 14 septembrie 2002, în Suedia de
exemplu a avut loc un referendum prin care s-a respins introducerea monedei
euro în Suedia.
Marea Britanie a refuzat să renunţe la
pound-ul englez şi să utilizeze euro drept monedă în circulaţia curentă.
În alte ţări încă în 2011, se folosesc
drept monede în circulaţie ambele monede: cea naţională şi euro.
Anul 2003, a fost anul în care s-a semnat (la 16 aprilie), la Atena, Tratatul de Aderare la Uniune a 10
noi membrii: Republica Cehă, Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia,
Slovacia, Slovenia şi Ungaria.
În 2005, la data de 13 aprilie, Parlamentul European a acceptat aderarea
României şi Bulgariei la Uniunea Europeana. (cu 497 voturi pentru, 93 împotriva
şi 71 de abţineri); în baza acestor voturi a fost adoptată rezoluţia
referitoare la aderarea României la Uniunea Europeana în 2007; iar la 25
aprilie, în cadrul unei ceremonii oficiale, (desfăşurată la Abatia de Neumunster
din Luxemburg), s-a semnat Tratatul de Aderare la Uniunea Europeana al României
şi Bulgariei, alături de reprezentanţii celor 25 de state membre ale U.E.
Procesul final de aderare al României şi
Bulgariei la Uniunea Europeană s-a finalizat de abea la 1ianuarie 2007.
Toţi membrii U.E. şi partenerii acestora
la schimburile internaţionale nu numai că au fost şi continuă să fie părtaşi şi
au suferit de pe urma crizei declanşată peste Oceanul Atlantic, dar astăzi U.E.
este cea care îşi trage sufletul din greu şi acest lucru are un efect direct
asupra întregului sistem financiar propriu şi al celui mondial.
În prezent căderea necontrolată a
monedei euro afectează nu numai întregul sistem monetar al U.E. dar însăşi
statutul Uniunii Europene ca forţă geopolitică şi în viitor chiar şi blanţa
puterii globale.
În cadrul Euro zonei, Germania care după
refacerea în urma celui de al doilea război mondial ajunsese să fie o forţă
economică puternică în cadrul geopoliticii europene, i s-a solicitat de a ajuta
la refacerea Greciei, Portugaliei şi Irlandei.
Toate încercările Cancelarului Angela
Merkel de a convinge guvernul german de necesitatea eventuală a înfăptuirii
unui asemenea plan, a creat o stare de tensiune în guvern şi însăşi Dna Merkel a
avut un moment în care îşi simțea într-o oarecare măsură pierederea popularității.
În prezent se manifestă o puternică tensiune
în politica economică naţională susţinută de unii economişti de a menţine
evoluţia economică la un nivel relativ normal în paralel cu preocuparea
conducerii guvernamentale de a sprijinii şi salva Uniunea Europeană.
O
serie de interviuri ale mass-mediei confirmă că o mare parte a populaţiei
germane are mari dubii în privinţa ţărilor care având mari deficite financiare
continuă să ceară împrumuturi de sute de milioane dolari şi nu fac eforturi
deosebite în privinţa desfăşurării unei politici de economisire a cheltuielilor
bugetare. În acelaş timp în Germania sunt voci care susţin necesitatea imanentă
a asigurării fondurilor social-economice destinate printre altele asigurării
pensiilor şi împiedecarea riscul ridicării limitei de vârstă pentru ieşirea la
pensie.
Germania este în prezent singura ţară
europeană care în anul 2010 a avut:
-
o
rată de creştere economică de plus 3.5%,
-
PNB- era reprezentat de circa 2,9 miliarde
dolari,
-
o
datorie de 2,4 miliarde dolari
-
balanţă
a comeţului exterior pozitivă (mai
multe exporturi decât importuri) în valoare de 180,8 miliarde dolari.
Franţa care împreună cu Germania au
reprezentat două forţe puternice ale Europei, se confruntă şi ea cu o serie de
probleme naţionale deosebit de grave printre care: problema şomajului în
creştere, problema deficitului bancar prin acordarea unor mari împrumuturi
diverşilor parteneri din U.E. la care se adaugă multiple conflicte naţionale
datorită marelui număr al minorităţii musulmane ce există în ţară.
Referindu-se
la situaţia economică dificilă a Franţei, fostul preşedinte Nicolas Sarkozy
lansase în luna august 2011, ideia unui pachet de 16 miliarde dolari drept
taxe.
Dificultăţile economice cu care se confruntă
în prezent Statele Unite se reflectă puternic asupra întregii economi a U.E. şi
a Franţei în mod special.
Partea cea mai dificilă pentru Sarkozy era ca
şi pentru preşedintele Obama legată de timpul scurt care îi despărțea pînă la
alegeri.
Singura soluţie de salvare a situaţiei
dificile din Franţa era înfăptuirea unei cooperări şi obținerea unui ajutor din
partea Germaniei.
La începutul lunii octombrie 2011, Franţa avea:
-
o
creştere economică de numai 1.5%
-
un
PNB de 2.1 miliarde dolari
-
o
datorie de 1.7 miliarde
-
o
balanţă a comerţului exterior de minus
76,5 miliarde dolari
Italia a suferit în ultimii ani o puternică
scădere a dezvoltării economice, cu o scădere mare a indicelui productivităţii
muncii şi un declin masiv al competitivităţii.
Aceste rezultate au început să se evidenţieze încă din luna iunie 2011 când
asemenea informaţii au apărut pentru prima oară într-un Raport al FMI.
Administraţia de la Roma nu a putut nega
creşterea masivă a şomajuluicreşterea numerică substanţială a populaţiei în
vârstă şi imensa datorie publică cu care se confrunta.
Situaţia economico-financiară a Italiei era
caracterizată prin:
-
450
miliarde dolari PNB
-
318
miliarde dolari datoria publică
-
Creşterea
economică de minus 4.5%
-
Balanţa
externă de minus 25,333 miliarde
dolari
Grecia a primit din partea
conducătorilor CEE un pachet de 11 miliarde dolari care reprezentau banii
destinaţi unor cheltuieli de salvare a economiei consideraţi ca fiind deajuns
pînă la mijlocul lunii octombrie 2011.
Un reprezentant al Administraţiei dela Atena
afirmase la un anumit moment dat: “Grecia este hotârătă să achite pînă la 1
dolar sumele împrumutate şi acest lucru într-un timp cât mai scurt”.
Guvernul
grec îşi propusese realizarea acestei recuperări pe baza unui plan deosebit de
drastic de austeritate, la care se adauga şi un program drastic de tăieri de
locuri de muncă; asemenea programe în totdeauna și în oricare țară sunt deosebit
de nepopulare şi duc în mod firesc la declanşarea multor demonstraţii de strată
şi conflicte între civili şi armată.
Cererea Greciei pentru noi împrumuturi
vine după ce în 2010, FMI şi ţările din zona euro au mai acordat un pachete
destinat înviorării economice.
După
acești ani de criză economică şi multiple dezbateri naţionale şi
internaţionale, se poate constata că nici Grecia şi nici alte ţări nu au încă
un plan clar de combatere a crizei economice şi nici nu ştiu cum să scape de
imensele datorii pe care le au.
Adresându-se
unei audienţe formată din reprezentanţii instituţiilor bancare şi oficialităţi
din domeniul finanţelor, în urmă cu un an de zile,(la sfârşitul lunii
septembrie 2011), Evangelos Venizelos, ministrul de finanţe al Greciei, a
recunoscut că ţara sa se găseşte într-un “cerc vicios” în care reducerea
bugetului poate duce la scăderea tuturor performanţelor economice şi a cerut
ajutorul internaţional pentru a înlătura acest “ghinion”.
Venizelos a afirmat că guvernul său va prezenta un plan detaliat de
restructurare a debitului şi tot odată va prezenta unele oferte diferitelor
bânci şi posesorilor de bonduri.
Cu toate aceste programe şi promisiuni, Grecia
rămâne în continuare în centrul îngrijorării generale despre posibilitatea ca
zona euro să depindă de vînzarea bondurilor internaţionale.
Alături de întreaga situaţie financiară, ceea ce este de asemeni gravă pentru
Grecia ca şi pentru alte ţări din Europa, este confruntarea cu un puternic
fenomen al şomajului (care a depășit în prezent 23%) și care afectează nu numai
actuala generaţie de muncitori, tehnicieni, ingineri şi din alte domenii administrative
de activitate, dar acest lucru s-ar putea să aibă urmări ce vor influenţa multe
generaţii de acuma înainte.
Spania
în confruntarea ei zilnică cu situația de criză și cu cea care se manifestă la bursa de stocuri speră să-și
rezolve poziția sa economică în circa 2 ani și jumătate.
Programul de austeritate pe care și l-a
impus alături de creșterea șomajului aiu dus la situasția ca economía spaniei
să se reducă cu 0.4% în cel de al doilea trimestre al anului 2012. și ca atare
Spania va rămâne în situația de recesie până în 2013.
În timp ce economía Greciei este
aproximativ de mărimea statului Maryland, cea a Spaniei este cea de a 12-a ca
mărime în lume (mai mare decât cea a Australiei, Mexicului și Coreii de Sud la
un loc).
Pentru aș asegura șansa de refacre economică, Spania a primit un
împrumut de 120 miliarde dolari cu condiția ca guvernul Spaniei să accepte deplina asigurare pentruy întregul
împrumut acordat.
Marea
Britanie cu toate că a
avut o bună decizie în momentul în care s-a hotărăt să nu adere la folosirea
moneedi Euro pe piaţa internă şi în tranzacţiile internaţionale şi să-şi
menţină moneda naţională că bază a tuturor tranzacţiilor financiare, consideră că Uniunea
Europeană trebuie să se menţină ca un bloc unitar politic şi economic.
Cu tot planul de austeritate economică
în special prin reducerea cheltuielilor bugetare, grija guvernului dela Londra
este la fel de serioasă ca şi cea a guvernului dela Washington care se
confruntă cu un deficit de peste 16 miliarde dolari.
Irlanda
și Portugalia încearcă
să adere la programe de promisiuni de reanalizare drastică a situației lor
financiare și impunerea unor planuri agresive de austeritate.
În Irlanda, care cu câțiva ani înainte
manifesta o înflorire necunoscută zeci și chiar sute de ani, în special prin
dezvoltarea sectorului economic al tehnologiei de vîrf, se înceracă în prezent
convingerea unor investitori de pe plan mondial de a cumpăra de câteva miliarde
de dolari bondurile pe termen lung guvernamentale. Prin sectorul lor tehnic,
guvernul irlandez reușește să atragă unii investitori străini.
La aceste planuri se adaugă eforturile
de reducere a standardelor de viață pentru a face țara din nou competitivă.
Portugalia care chiar dacă un o duce
încă într-un mod deosebit, face toate eforturile de a crește exporturile și
prin programele impuse speră că în 2013 să-și revină cât de cât din căderera econoimică
actuală.
În ambele cazuri, atît în Irlanda cât și
în Portugalia, conducătorii politici fac toate eforturile pentru a se încadra
în indicațiile FMI de a menține economiile lor la limitele cât de cât
acceptabile ale recesiei economice.
În cazul Portugaliei, analiștii consideră că economía acestei țări depinde
direct de evoluția economică a vecinei ei, Spania, întrucât peste 20% din
exporturile portugheze sunt îndreptate spre Spania.
România, cu toate eforturile de a se
menține pe o linie cât de cât de plutire, continua să fie afectată de
multiplele controverse ce au loc în UE și pe plan mondial în privința efectelor
crizei economice. fiind implicată în multiple tranzacții economice cu țări ca
Italia, Spania, Grecia ș.a.
Fiind una din marile economii din zona balcanică (comparative cu
economia Albaniei, Bosniei, Bulgariei, Croatiei, Macedoniei, Muntenegrului și
Serbiei), economia românească a fost și
este în continuare afectată de criza mondială prin scăderea PIB și menținerea
balanței comerțului exterior într-o plajă negatiuvă (vezi estimările date prin
Comunicatul de presă Nr. 104 din 9 mai 2012 al Institutului Național de
Statistică) .
Din punct de vedere financiar, cu toate eforturile pe care le fac
românii care muncească în diverse țări străine și care trimit mereu valută
acasă ceea ce oferă un sprijin (modest dar nu de neglijat), monedei naţionale,
situația economică în general și cea financiară în special , este foarte
departe de a se putea considera ca fiind în limitele unei vieți relative normale.
Alături de alte monede naționale și de dolarul american care cunosc
scăderi importante ale cursului lor valutar, Leul manifestă și el aceeași
tendință de degringoladă.
Din acest punct de vedere consider opinia Dnei Lidia Moise prezentată în
articolul din Revista 22, din 24 iulie a.c., este deosebit de real când a
arătat că ”de la începutul lunii mai
2012, leul s-a devalorizat cu 3,8% faţă de moneda unică;. dar cel mai mare
pericol este căderea leului faţă de dolarul american.
Raportat la anul trecut, leul a pierdut 26,7%
din valoarea sa în faţa monedei americane, ceea ce va continua să aibă
consecinţe negative asupra preţului combustibililor şi, implict, asupra
inflaţiei”.
Acelaș fenomen care se manifestă în cele mai multe dintre țările
europene în care investitorii străini sunt susceptibili și ca atare destul de
reținuți în aș folosii capitalurile, și în Romînia asemenea investiții străine
sunt foarte limitate.
Investiţiile străine directe au scăzut în primele cinci luni ale acestui
an, la 465 milioane euro, apropae jumătate față (cele 849 milioane euro
înregistrate în) aceeaşi perioadă a anului
trecut, (după datele Băncii Naţionale a României, și citate de Mediafax).
Această scădere vine după ce în 2011,
investiţiile străine directe scăzuseră cu 13,6% faţă de nivelul din 2010, la
1,917 miliarde euro, ajungând astfel la minimul din ultimii nouă ani.
Din cele câteva idei putem desprinde o singură concluzie, că anul 2013,
de care ne despart numai câteva luni, nu va fi cu nimic mai ușor pentru populația
româniei decât cel actual.
*
După 4 ani de la declanşarea crizei
economice, se poate remarca faptul că nu există încă un punct de vedere comun
al conducerilor diverselor ţări membre ale U.E.în privinţa a ceea ce trebuie şi
se poate înfăptui.
Cu alte cuvinte se manifestă un enorm
vacum politic şi economic de idei, de acţiuni şi de putere.
Europa este în prezent, după cum au
remarcat multe mijloace ale mass-mediei internaţionale, într-o zonă deosebit de
periculoasă.
Situaţia
financiară internaţională are efecte imediate şi directe asupra evoluţiei foarte
lente asupra evoluţiei pieţii internaţionale, a grijii investitorilor mici sau
mari asupra cheltuirii fondurilor lor şi de a ne luării în consideraţie
bondurile guvernamntale.
Concomitent cu aceste aspecte se remarcă
grija celor interesaţi în împrumuturi bancare pentru riscul creşterii ratelor
pentru dobânzi.
Efectele reciproce ale influenţei crizei
economice americane şi a celei din U.E. se reflectă zilnic în jocul de
seismograf al burselor de stocuri care de la o zi la alta pierd sume enorme şi
încrederea investitorilor naţionali şi străini.
Viitorul Europei este încă destul de
neclar pentru mulţi economişti specialişti în domeniul finanţelor şi al
prognozelor economice.
După opinia lui Neil Irwin - unul dintre specialiştii în domeniul
finanţelor care urmăreşte de ani de zile situaţia crizei economice americane şi
a Europei, rezultă că manifestarea crizei debitului Europen creşte într-un mod
ameninţător de la o zi la alta trăgând în jos piaţa financiară mondială.
În condiţiile acestea nu se pot face
decât trei prezumţii, sau trei scenarii pentru viitorul economic al lumii şi al
Europei.
Primul scenariu ar fi cel optimist sau să-i spunem “cel
bun”.
În cadrul acestuia întreaga situaţie
dificilă a Europei, poate duce ca de obicei în momente grele la un fenomen de
solidaritate, de unire a celor în suferinţă.
În acest caz, Germania şi Olanda care încă sunt într-o poziţie favorabilă,
din punct de vedere economic se vor preocupa ca întreaga zonă euro şi membrii
U.E. să nu clacheze.
Aceste două ţări vor încerca să folosească
“eurobondurile” garantate de cele 17 naţiuni din cadrul zonei euro şi să
completeze necesarul de bani din cadrul debitului Greciei, Portugaliei şi
Irlandei.
În aceste condiţii o autoritate centrală
a U.E. va câştiga poziţia de a controla şi prevenii finanţele naţionale ale
tuturor membrilor U.E. de a nu ajunge să aibă deficite bugetare excesive.
Aceste 17 ţări din cadrul zonei euro ar trebuii să acţioneze ca un tot
şi să asigure puterea financiară a băncilor continentale, decât să lase fiecare
dintre naţiuni în mod independent să asigure suportul financiar al firmelor de
finanţe şi investiţii.
Spania şi Italia, în tot acest timp se
vor preocupa să acţioneze cât mai rapid pentru a corecta diversele probleme
economice ale economiilor lor, piaţa muncii şi posibilităţile pe care le au
diversele companii pentru angajarea forţei de muncă disponibilă, pentru
asigurarea unor retribuţii corespunzătoare în raport cu productivitatea
muncitorilor.
Al doilea scenariu care este unul mai puţin favorabil.
Conducătorii ţărilor Europene membre ale
Uniunii vor fi de acord să extindă suporturile financiare despre care au căzut
de acord în luna iulie 2011, pentru a sprijinii guvernele ţărilor care se
găsesc în dificultatate.
Altor naţiuni europene li s-au
sugerat ideia de a trece la asigurarea unor salarii „mai flexibile” şi reducerea
cheltuielilor, pe un interval de
timp limitat.
Liderii ţărilor care au
încă o situţie financiară acceptabilă printre care se numără şi Germania, sunt
conştienţi că pot avea de suferit de pe urma acţiunilor
de salvare a ţărilor care au intrat în degringolada financiară
cum ar fi: Spania, Italia, Belgia şi altele care încă continuă să ceară
împrumuturi care pentru moment nu au şansa să fie rambursate.
Din toată
această situaţie pînă la urmă Europa se va redresa, dar va fi o Europă slăbită
din punct de vedere economic, cu multiple diviziuni politice majore, dar care s-ar
putea să nu afecteze situaţia pe plan mondal.
Al treilea scenariu ar putea fi unul
foarte nedorit.
Economiile continentului vor evolua într-o
variantă deosebit de nefericită, cu o creştere slabă; din acest punct de vedere în prezent există opinii
contradictorii: unii susțin că s-ar putea să nu capete alura unei noi recesi, alții din contra cred că în actualele condiții aceasta ar
fi tendința ce se manifestă la orizontul economic european.
Populaţia Greciei nu va mai fi
dispusă să
accepte reduceri ale
serviciilor publice şi creşterea taxelor pentru a plăti creditorii străini.
S-ar putea ca Grecia să vrea
să se întoarcă la vechea ei monedă, drahma, şi în acest
caz are toate şansele să i se prăbuşească sistemul
bancar.
Referindu-se la situaţia
Greciei, Dna. Merkel, actualul președinte al Franței Francois Holland, un
socialist moderat şi Primul Ministru al Greciei Antonis Samaras, într-o recentă
telecoferinţă afirmau că Grecia nu poate exista în afara Uniunii Europene şi ca
atare se consideră că trebuie găsite soluţiile cele mai avantajoase pentru U.E
şi pentru statul Grec.
Cancelara Germaniei, Dna Merkel este din nou la
mijlocul unei mari presiuni Între situația Greciei de a fi din nou în situația
de faliment și presiunea domestică care nu este sută la sută convinsă de ideia
de a mai ajuta în continuare Grecia.
Decizia Dnei Merkel este destul de dificilă
în special în momentul de față când mai sunt câteva luni până la noile alegeri
parlamentare din Germania.
Acesta este motivul pentru
care Merkel, a spus:
”...vor trece săptămâni înainte de ea va
decide ce va fi de făcut cu Grecia.
Voi aștepta rezultatul
opiniei inspecției privind finanțele țării condusă de reprezentatntul UE, FMI și
Banca Centrală, care vor prezenta raportul la sfârșitul lunii Septembrie sau
începutul lunii Octombrie 2012”.
În acest timp Dna. Merkel va
încerca să facă un plan cu totul nemaipomenit înainte de 12 Septembrie a.c.
care v-a fi prezentat conducerii Germaniei în vederea schimbării constituției și
care v-a influența pe mai departe integrarea Europeană. Acest plan v-a fi în
special direcționat până la 18 Octombrie, la întîlnirea UE și care v-a da
Greciei răgazul pentru stabilirea unor decizii.
Samaras intenționează să
extindă un plan de austeritate pentru Grecia până în 2016.
În acest așa zis ”joc” al
datelor, Samaris crede că Merkel îi forțează mâna de a obține deciziile
guvernului său înainte de a putea să-și dovedească posibilitățile de refacere
economică.
În sprijinul politicii
economice grecești și-a expus punctul de vedere Norbert Barthle care este
purtătorul de cuvînt al bugetului german și care a spus că:
”...susține scăderea ratelor
dobânzilor pe care Grecia trebuie să le plătescă pentru împrumuturile pe care Grecia le va
primii”.
Portugalia s-ar putea
să urmeze aceeaşi traiectorie la scurt timp.
Banca
Centrală Europeană s-ar putea angaja în achiziţionarea masivă de
obligaţiuni pentru a încerca să prevadă
o extindere pe termen mai lung a crizei.
Criza euro,
este în continuare pe agenda zilnică a conducătorilor țărilor UE și a
organizațiilor financiare internaționale, ca una din problemele fierbinți ale
acestui sfărșit de vară, întrucât Grecia va fi din nou în situația de faliment,
mai mult ca sigur în luna Octombrie, dacă nu va primii un suport de circa 38
miliarde dolari..
În aceste
condiţii Germania şi alte ţări cu un statut financiar ceva mai echilibrat
îşi vor pierde încrederea în Banca
Centrală.
Pieţele
financiare s-ar putea să cadă destul de rapid, iar guvernele vor fi în imposibilitate de a
reacţiona suficient de rapid pentru a stăvilii o asemenea cădere.
Referindu-se la actuala situația
a Greciei, într-un interviu cu unul din ziarele de mare circulație din Germania
(Bild), noul Prim Ministru Samaras afirma:
”,,, guvernul meu care este la conducere de două luni, are nevoie
de ceva mai mult timp pentru a se manifesta în planurile sale economice.
Vreau să fiu foarte clar:
Noi nu cerem mai mulți bani. Tot ceea ce avem nevoie este ceva mai mult ”aer”, pentru a
vedea economia că pornește
și să asigurăm veniturile
guvernamentale.
Mai mult timp nu înseamnă
automat mai mulți bani”.
Interviul a fost publicat la
câteva ore după ce Samaras s-a întîlnit la Atena cu Primul Ministru al
Luxembourg-ului, Jean-Claude Juncker, care conduce în prezent țările zonei
euro.
Pe baza acestui interviu și al întîlnirii
celor doi Primi Miniștri, Juncker i-a informat pe corespondenții ziarului Austriac din Tirol (Tageszeitung) că
”...ieșirea Greciei din
zona euro, nu va avea loc, numai în cazul în care Grecia va viola toate condițiile
ce i se cer și nu va respecta înțelegerile discutate”.
Atenția generală este îndreptată în special
asupra Spaniei și Italiei care sunt și ele foarte vulnerabile.
Într-un asemenea caz s-ar putea să urmeze o depresie cu efect mondial.
Principala
întrebare în momentul de faţă este dacă prin poziţia ei economică bazată pe
existenţa multor miliarde de dolari în plus, China ar putea fi cea care ar putea
eventual să salveze Europa?
Ceece poate a scăpat din atenţia multor
economişti analişti este faptul că în prezent nu Grecia este punctul de risc
cel mai grav, ci Italia.
În timp ce Grecia reprezită circa 2% din
PNB-ul european, Italia ca membră a grupului celor şapte ţări dezvoltate (G-7),
are un debit de circa 2 miliarde euro, adică 120% din valoarea totala a
economiei sale naţionale. Cu alte cuvinte debitul Italiei este mai mare decît
debitele Spaniei, Portugaliei, Irlandei şi Greciei luate la un loc.
Bondurile Italiei se tranzacţionează cu 4%
mai mult decît cele ale Germaniei, ceea ce este cu totul neobişnuit şi
nejustificat din punct de vedere economic.
Cu câteva săptămâni în urmă Primul Ministru
al Italiei, Mario Monti spunea că Italia nu va solicita un ajutor financiar mare.
Ceea ce are nevoie Italia , spunea Monti, este
o sumă cu care să cumpere bondurile naționale pentru a menține ratele
dobânzilor cât mai jos și pentru a elimina riscul de a continua să împrumute
sume mari de bani.
Parafrazîndu-l pe preşedintele Obama care se
referea la cea mai mare companie de asigurări (AIG) spunând: „este prea mare pentru a cădea”, putem
spune că Italia „este prea mare pentru a
cădea dar tot odată este prea mare pentru a fi înviorată,” într-un timp
scurt.
Din acest
punct de vedere Italia se poate găsi în fața încă a unui an de recesie în
ipoteza în care investitorii își retrag banii din bănci.
Cu toate că
la un anumit moment dat s-a lansat şi ideia creierii unor „euro-bonduri” ca o
soluţie pentru viitorul Europei şi prin care Germania ar putea garanta
datoriile Italiei, Spaniei, Greciei şi a altor ţări din Comunitatea Europeană,
ce sunt într-o mare încurcătură
economică, unii specialişti economişti consideră că această ideie interesantă
din punct de vedere mai mult teoretic, nu îşi va găsi aplicabilitatea.
Primii care s-au opus unei
asemenea idei a fost pe de o parte poporul german şi reprezentanţii săi
guvernamentali şi pe de altă parte reprezentanţii justiţiei care consideră că
un asemena act ar fi total neconstituţional.
Şi atunci care ar fi soluţia?
În prezent, după informaţiile cele mai recente
ale FMI, pe plan mondial există circa 10 miliarde dolari în rezervele
schimburilor internaţionle şi care sunt sub controlul unor ţări cum ar fi: China, Japonia, Brazilia şi Arabia Saudită.
După opina preşedintelui Wen Jiabao, China ar
putea să ofere cel puţin jumătate din fondurile pe care le deţine (în rezerva
sa de schimburi externe care se ridică la circa 3.2 miliarde dolari şi care continuă
să crească cu sute de miliarde dolari anual), pentru a ajuta la redresarea
situaţiei economice europene, prin cumpărarea de bonduri.
În schimbul unui asemenea „ajutor”, China a solicitat de a avea un mai mare acces
pe pieţele europene prin contracte şi pentru produsele fabricate în China.
Nimica nou sub soare, atunci când se
tranzacţionează cu China care urmăreşte să aibă garanţii, să aibă avantaje pe
termen lung şi îşi urmăreşte cu multă precauţie interesele.
Pe această cale China va ajunge să fie unul din marii posesori de stocuri
de pe plan mondial.
De fapt China are un plan pe termen lung anvizajând economia mondială
sub o nouă ordine economică în care ea va deţine locul dominant.
Dacă nu va merge pe această linie, s-ar putea ca fenomenul crizei mondiale
să se resfrângă cu şi mai mare putere chiar şi asupra economiei chineze
întrucât se vor pierde contracte de producţie şi pieţe de desfacere pentru
produsele fabricate.
În acelaş timp balanţa neîncrederii ţine seama
şi de faptul că pe plan mondial sunt peste 44 milioane de şomeri ceea ce are o
mulţime de implicaţii social, politice şi economice.
Creşterea ratei dobânzilor în cadrul piaţei financiare a zonei euro era de
5% (în primăvara anului 2010 şi aceasta era numai pentru Grecia, iar toată
lumea era alertată de acest procent ridicat); la sfârşitul verii 2011 a ajuns la
46% (pentru ţări ca:Irlanda, Portugalia, Spania, Italia şi Belgia).
Nimeni nu mai este speriat de această situaţie gândindu-se ca datoriile Greciei
se ridică la 166%, ale Italiei la 121% şi ale Irlandei la 109% din volumul
total al PNB-ului acestor ţări.
După opinia specialiştilor din cadrul
FMI, Italia ar avea nevoie în prezent de un nou împrumut echivalent cu ¼ din
PNB, iar Spania şi Franţa ar avea nevoie de 1/5 din volumul PNB-ului lor.
Din toate cele prezentate mai sus rezultă concluzia că la un anumit moment
dat, împrumutul de bani sau cumpărarea de bonduri europene ar putea avantaja
Administraţia dela Beijing care astfel îi va pemite să devină unul dintre cei
mai mari posesori de stocuri europene”, iar efectul unei asmenea situaţii nu
mai are nevoie de prea multe explicaţii.
Dr. Alex Berca
Annapolis, MD