Biserica Ortodoxă
din România în timpul domniei lui
Alexandru Ioan Cuza (1859-1866)
Autor : Ionuț Hens
I.
1.Viaţa şi activitatea înainte de domnie a lui
Alexandru Ioan Cuza
Alexandru
Ioan Cuza se trăgea dintr-o veche familie moldoveană,din părţile
Fălciului,ţinutul de dealuri acoperite de păduri,vii şi fâneţe,care se întindea
în secolele XVI-XVIII,de o parte şi de alta a Prutului.A fost primul membru al
familiei.[1]
Cu
privire la data moştenirii domnitorului,majoritatea cercetărilor se opresc
asupra datei de 20 martie 1820,iar în privinţa locului este o discuţie,unii
spun că este vorba de Bârlad.
Alexandru
Ioan Cuza a avut un frate,Dumitru,mort tânăr într-un accident de călărie şi o
soră,Sultana,numele mamei,căruia i-a arătat o deosebită afecţiune.
Alexandru
Ioan Cuza a început a studia la pensionul francez al lui Victor Cuenin
(Cunin),la Iaşi unde a avut colegi pe câţiva din viitorii săi
colaboratori:Mihalache Kogălniceanu,Vasile Alecsandri,Eugen Alcaz.E trimis la
Paris,unde îşi ia bacalaureatul,în litere.Îl atrage medicina,dar spectacolul
sălii de discuţie îl făcu să renunţe şi să se înscrie la drept.[2]
N-a
terminat însă facultatea,devenind însă membru al Societăţii economiştilor din
Paris.
Reîntorcându-se
în ţară intră împreună cu câţiva tineri în armată cu cadrul de cadet (15
septembrie 1837),iar în 1840 şi-a dat demisia,motivele nefiind ştiute.
La
30 aprilie 1844,Alexandru Ioan Cuza se căsătoreşte cu Elena Rosseti,fiica
postelnicului Iordache şi a Ecaterinei născută Sturdza.
A
făcut parte din comitetul executiv al „Casei de bani” ce urmărea să strângă
fonduri pentru revoluţie atât în Bucovina cât şi în Moldova.Din cauza holerii
ce izbucnise în Bucovina,Alexandru Ioan Cuza pleacă la Viena,de aici la
Paris,apoi la Constantinopol.
2.
Alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn (1859)
Datorită
alegerii lui Alexandru Ioan Cuza ca domn în Moldova pe data de 5 ianuarie 1859
şi în Ţara Românească pe data de 24 ianuarie 1859 s-a înfăptuit Unirea
Principatelor Române,având loc multe schimbări importante în viaţa noului stat
modern.
Alături de lupta diplomatică dusă mai întâi pentru
recunoaşterea dublei alegeri,apoi pentru Unirea deplină,a stat permaneta
preocupare de a apăra şi întări autonomia ţării,deşi Convenţia de la Paris
recunoscuse formal această autonomie.[3]
Chiar
din prima zi a domniei sale, Cuza a arăta că înţelegea sa fie exact informat
asupra situaţiei din adminstatia statului. Rareori în trecutul nostru, unei
domnii noi i se puseseră probleme atât de numeroase si însemnate ca acelea ce
se puneau la începutul domniei lui Cuza. În afară de problema recunoaşterii
dublei alegeri, era aceea a unificarii administrative a reorganizării şi
completării aparatului de stat, în conformitate cu prevederile Convenţiei de la
Paris, a unei noi legi electorale, apoi problema mănăstirilor închinate, spre a
opri scurgerea unei bune părţi din venitul naţional peste popoare, problema
agrară, de o deosebita însemnătate şi gravitate, rămasă nerezolvată la 1848.
La
acestea s-a adăugat problema financiară, a nevoi de fonduri, care se pune din
capul locului, cu o mare activitate, fiind dublată, chiar de la începutul anului 1859, de o grea criză
economică, urmare a crizei generale din economia europeană. [4]
Rezolvarea
tuturor acestor probleme implica guverne stabile care să aibă răgazul necesar
de lucru. Din nefericire, dupa ce trecu entuziasmul dublei alegeri, al unirii
realizate deocamdată in această formă, prin persoana domnului, reîncepură
vechile ambitii personale, vechile resentimente şi uri.
În
mod special a reînceput opoziţia de interese, între reprezentaţii grupului
redus la număr, dar foarte influent care dispunea prin moşiile sale şi prin
legea electorală cenzitară de puterea politică si economică şi reprezentanţii
noului curent, prgresist, care urmărea realizarea reformelor corespunzătoare,
cerute o seamă dintre ele incă de la 1848.
Între
24 ianuarie 1859 şi 24 ianuarie 1832, în trei ani de zile, sau perindat 20 de
guverne, dintre care 9 în moldova, iar in Ţara Românească 11.
La
trei aprile 1859, Consiliul de Miniştri al Moldovei constată ca nu s-au plătit
lefurile corpului profesoral pe primele 3 luni ale anului. Situaţia grea
financiară va fi o caracteristică a întregi domnii a lui Cuza, de la început
pana la sfârşit.
S-au
luat măsuri de unificare a armatei şi administraţiei. S-a înfiiţat
Universitatea din Iaşi şi primi ei rectori.
3.
Lovitura de stat. Legea electorală. Legea rurală[5]
A
avut loc conform unui plan dinainte stabilit,plan pe care Baligot de Beyne îl
comunică,agenţiei din Constantinopol la 10 mai 1864.
Îndată
după dizolvarea camerei,Cuza adresează poporului român o proclamaţie,în care
arată că dorinţa lui „de a duce România pe calea popăşirii”,s-a izbit de
„neîmpăcata opoziţie” ce a întâlnit în Adunare.
Această
oligarhie a dat vot de blam guvernului fiindcă prezentase proiectul legii
rurale „lege de dreptate” şi n-a voit să discute legea electorală.
Domnul
şi guvernul său,supun deci aprobării poporului,printr-un plebiscit ce va avea
loc între 10/22 şi 14/26 mai,Statutul,care dezvoltă dispoziţiile Convenţiei de
la Paris şi noua lege electorală.[6]
În acelaşi timp,Cuza dădea şi o proclamaţie către armată,arătându-i
necesitatea loviturii de stat şi cerându-i să asigure „liniştea publică” pentru
ca plebiscitul să se poată exprima cu toată libertatea.
Statutul
nu dezvolta în realitate,Convenţia de la Paris,ci o modifică în sens
autoritar,sporind drepturile puterii executive şi scăzând pe acelea ale puterii
legislative.El prevedea că „domnul are singur iniţiativa alegerilor”,elaborarea
lor fiind încredinţată Consiliul de Stat.
Tot domnul numeşte „în fiecare an” ,pe preşedintele
Camerei (Adunării Executive)”.Se înfiinţează „Corp ponderator” (Senatul) şi a
căror membri sunt unii de drept-mitropoliţii, „episcopii eparhiilor”,primul
preşedinte al Curţii de Casaţii şi „cel mai vechiu dintre generalii armatei în
activitate”,iar ceilalţi în număr de 64,constituind majoritatea,numiţi de către
domn,jumătate dintre personalităţile ce se destinseseră „prin meritul şi
experienţa lor”,iar cealaltă jumătate dintre „membrii comisiilor generale”
judeţene.
Atât regulamentul Camerei , cât şi acela al
Senatului se alcătiesc de către guvern. Numai Senatul are dreptul de a prmi
petiţii.
Dispoziţiile Statului însemnau o diminuare
considerabilă a însemnătătii Camerei, subtuate raportului: în primul rând, prin
faptul că atribuţia ei esenţială aceea legislativă, trecea acuma în mare parte
Domnului şi Senatului, apoi nu mai avea dreptul nici de a-şi face regulamentul
de funcţionare, nici de a-şi alege preşedintele, în sfârşit nu mai putea primi
petiţii.
Dacă însemnătatea Camerei scadea, creştea în
schimb considerabil numărul alegătorilor si putinţa de a fi ales.
Această nouă lege electorală prevedea două
categorii de alegători: primari şi direcţii. Alegătorii primarii , votau prin
delegaţii şi erau toţi cetăţenii care, în sate, plăteau un impozit anual de 48
lei, iar în oraşe 80 de lei, dacă populaţia era de maximum 15 000 de locuitori
si 110 lei, dacă ea depăşeste această cifră, de asemea, patentarii până la
clasa a cincea inclusiv.
Alegătorii direcţi erau cetăţenii care plăteau un
impozit anual de minimum patru galbeni,erau ştiutori de carte şi aveau cel
puţin 25 ani împliniţi.
Delegaţia alegătorilor primari,câte unul din
fiecare sută erau aleşi prin vot pe faţă,la alegerea deputaţilor de căre aceşti
delegaţi şi de către alegătorii direcţi,votul era însă secret.[7]
O dată cu decretul pentru plebiscitului se publică
şi un decret restrictiv în ce priveşte presa,înlocuindu-se dispoziţiile liberale
ale legii din 1-3 aprilie 1862 prin acelea ale ordonanşei din 2-14 octombrie
1859,fiind consecinţa inevitabilă a exceselor de limbaj şi a îndemnurilor la
răzvrătire,care apăruseră în 1863 şi în prima parte a anului 1864.
Legea
rurală era aşteptată de ţărani cu mare nădejde şi nerăbdare,moşierimea cu teamă
scrâşnind din dinţi.
Inginerul
Bonnet,într-o călătorie prin ţară îi scrie lui Baligot de Beyne,la 29 mai din
Focşani că: „ţara e splendidă ca vegetaţie şi ţăranii adoră pe principe.”
Întrucât
mulţi dintre prefecţi şi chiar unii dintre subprefecţi erau ei înşişi
moşieri,Kogălniceanu întreprinde o cercetare discretă spre a-şi da seama de
adevăratele lor sentimente faţă de reforma agrară.
La
data de 2-14 iulie,Consiliul de Stat este invitat de către Cuza,prin decret
domnesc,să se ocupe cu elaborarea unui proiect de lege rurală.
Kogălniceanu
înaintează Consiliului de Stat,proiectul de lege care a fost trimis şi vechii
Adunări Elective care a fost desfiinţată.
La
data de 15-27 august,legea rurală a fost publicată în „Monitorul”, nr. 181. [8]
II. Situaţia
Bisericii Ortodoxe din România în timpul
domniei lui
Alexandru Ioan Cuza (1856-1866)
1.
Măsuri luate împotriva mănăstirilor închinate[9]
Prin
mănăstiri închinate se înţelegeau,mănăstirile care fuseseră puse de către
ctitorii lor sau urmaşii acestora sub ascultarea Patriarhilor de
Constantinopol,Ierusalim, Antiohia sau Alexandria sau a marilor mănăstiri de la
Atos,din restul Peninsulei Balcanice sau din Orientul creştin.
Scopul
închinării fusese să asigure dăinuirea ctitorilor din ţară,să le garanteze
împotriva vicisitudinilor politicii interne sau a unei gospodării,punându-se
sub o autoritate spirituală superioară,recunoscută să le mărească prestigiul.
Primul
lăcaş românesc închinat de care avem cunoştinţă a fost mănăstirea din Perii
Maramureşului,pe care ctitorii ei,Drag şi Balc,o aşează în 1391 sub ascultarea
Patriarhiei din Constantinopol.
În
Muntenia,schitul Stăneşti din judeţul Vâlcea e închinat în 1577 Patriarhiei din
Alexandria,iar mănăstirea Bucovăţ,de lângă Craiova,în 1588,mănăstirii
greceşti,Sfântul Varlaam.
Cu
vremea,se produce însă o modificare considerabilă a raporturilor iniţiale.
Mănăstirile
închinate ajung să fie considerate de către patriarhii şi „lavrele” sau
mănăstirile mari din Balcani şi Orientul creştin ca simple izvoare de
venit,acesta trebuie să fie cât mai mare,de aceea se neglijează întreţinerea
lăcaşurilor care se dărăpănează treptat,uneori ajungând în stare de ruină,se
micşorează la maximum numărul călugărilor,în contrast izbitor cu mănăstirile
neînchinate.
În
ce priveşte obligaţiile faţă de stat,nu exista la început vreo deosebire între
mănăstirile închinate şi cele neînchinate şi unle şi altele contribuiau,când
era nevoie,cu sume de bani,fie sub formă de „împrumuturi”,fie sub formă de
contribuţie nerambursabilă.
În
timpul în care se discutau clauzele viitoarei Convenţii de la Paris,în vara
anului 1858,reprezentanţii Puterilor garante stabiliseră.în şedinţa din 18-30
iunie,aşa zisul Protocol XIII,potrivit căruia problema bunurilor mănăstirilor
închinate,în cazul în care părţile nu ajungeau la o înţelegere,trebuia să se
rezolve prin arbitraj.
2.
Secularizarea averilor mănăstireşti[10]
Proiectul de lege privind bunurile mănăstirilor închinate nu figurează
printre acelea anunţate de mesajul domnesc de deschidere a Camerei şi nici nu
putea să figureze, aceasta ar fi însemnat o provocare flagrantă şi inutilă a
acelora dintre Puterilor garante care ţineau la aplicarea Proiectului
XIII,adică a dispoziţiilor din Convenţia de la Paris prevăzând modalitatea de
rezolvare a problemei bunurilor anumite.
Împrejurările
au făcut însă că tocmai această problemă să fie adusă în faţa Camerei,înaintea
celorlalte probleme majore,cea electorală şi cea rurală.
Proiectul
de lege, „pentru secularizarea averilor mănăstireşti” prevede în articolul
întâi: „Toate averile mănăstireşti din România sunt şi rămân averi ale
statului”.
Aşadar,de
unde la început fusese vorba de bunurile mănăstireşti,indiferent dacă erau
închinate sau neînchinate.
Această
generalizare fusese impusă de considerentul că o secularizare numai a bunurilor
mănăstirilor închinate ar fi fost prezentată în faţa forurilor internaţionale
de către cei în cauză,ca o măsură discriminatorie,nedreaptă şi xenofobă,lovind
în mănăstirile închinate,cu conducere grecească.
Secularizând
bunurile tuturor mănăstirilor,se anula din capul locului o asemenea argumentare
care,cu siguranţă,ar fi impresionat Puterile garante.
Aşa
s-a putut arăta că nu e vorba de o măsură discriminatorie,de favorizare a unei
categorii de mănăstiri şi de defavorizare alteia,ci de o măsură generală.privind
toate mănăstirile.
III. 1. Legile bisericeşti ale lui Cuza Vodă şi lupta pentru canonicitate[11]
Legile
bisericeşti ale domnitorului Cuza sunt ca oricare alte legi,produsul firesc al
procesului istoric de dezvoltare al vieţii.
Ele
nu pot fi înţelese fără cunoaştere a situaţiilor şi împrejurărilor care le-au
creat. În înţelegerea şi aprecierea acestor legi,precum şi a tulburărilor
produse de unele dintre ele,cunoaşterea aceasta trebuie să cuprindă poziţia
Bisericii şi a conducătorilor ei,atât pe plan intern cât şi pe plan extern.
Aşa cum din punct de vedere politic înainte de
unire,cele două Principate formau două ţări separate,la fel şi Biserica era
alcătuită din două unităţi canonice.
Atât
Ţara Românească,cât şi Moldova ,era câte o mitropolie.Ele funcţionau una de
alta,fiecare având şi episcopii sufragane.
Între
ierarhii celor două Principate lipsea acea apropiere care-i putea face să
urmărească o direcţie unitară.
În
ceea ce priveşte poziţia celor două Biserici naţionale în Principate,aceasta
era arătată de obligaţiile şi mai ales de drepturile cu care erau onorate.
Conducătorii
înalţi ai Bisericii,ierarhii se acopereau în cea mai mare parte cu obligaţiile
şi mai ales cu drepturile Bisericii.
Ei
erau socotiţi sfetnici de frunte ai domnitorului şi ocupau principalele locuri
în divanurile şi adunările obşteşti ale ţării.Mănăstirile,episcopiile,precum şi
episcopii personal,aveau însemnate proprietăţi şi drepturi materiale,de care se
foloseau,toate aceste drepturi şi datorii cu care era încărcată Biserica şi
conducătorii ei,le mărea importanţa şi stima în faţa credincioşilor.
Până
la regulamentele organice,episcopii şi mitropoliţii se alegeau în ţară de către
divanul domnesc,de clerul monahal şi apoi se investeau de către domnitor.
Dacă
în Principate,Biserica se bucura de o poziţie superioară,chiar dominantă,în
afară ea avea cu totul altă poziţie.
În
faţa celoralalte Biserici ortodoxe,cele două unităţi canonice din Principate
erau considerate ca simple dieceze.
Patriarhul
folosea puterea jurisdicţională nu atât pentru călăuzirea dogmatică a
Mitropoliilor,cât pentru menţinerea şi întărirea clerului grecesc din ţară:a
egumenilor şi călugărilor din mănăstirile închinate,prin care întregul Orient
creştin-ortodox strângea uriaşe venituri materiale.
Până
la unirea Principatelor,problema jurisdicţii Patriarhiei de Constantinopol nu a
fost luată în seamă prea mult.Bisericile,precum ţările erau prea mici ca să se
poată gândi la o situaţie mai bună.
După
unire însă,se cerea o schimbare esenţială,pentru că această jurisdicţie precum
şi urmările ei oglindite în poziţia Bisericii în ţară,împiedicau avântul
naţional spre independenţă.
Schimbarea
poziţiei Bisericii noastre din lăuntru şi din afară,evident trebuia să fie
proiectate de către conducătorii
Bisericii.Lor le este încredinţată
Biserica şi ei au răspundere pentru ea,în faţa lui Dumnezeu şi în faţa
oamenilor,nu numai pentru timpul cât o conduc,cât şi pentru timpurile viitoare.
1.
Măsuri şi legi bisericeşti al domnitorului Cuza[12].
Măsuri
quasi-legale şi primele legi bisericeşti ale lui Cuza-Vodă
În
primii ani după unire,domnitorul Cuza şi guvernul său nu au întreprins nici o
acţiune definitivă,pe tărâmul bisericesc.
Domnitorul
a luat numai măsuri quasi-legale,menite să atragă atenţia conducătorilor
bisericeşti asupra situaţiei în care se afla Biserica şi să pregătească „ terenul” legilor care aveau să
urmeze.
Din
1863 domnitorul Cuza şi guvernul său reglementează unele stări de lucruri din
biserică în mod deplin legal.
Toate
măsurile pe care le iau de acum înainte,au o acoperire legală deplină,căci
pentru fiecare măsură se promulgă o lege specială.
În
1863 printr-un decret domnesc se impunea obligaţia ca limba întrebuinţează la
serviciul divin să fie cea română.De la această lege făceau excepţie doar două
biserici din ţară:Catedrala Sfinţii Arhangheli din Brăila şi biserica Sfântul
Ioan cel Mare din Bucureşti.
La
sfârşitul aceluiaşi an a apărut cea mai importantă lege bisericească a lui
Cuza,prin care se secularizează toate averile mănăstireşti.
Având
în vedere importanţa şi mai ales urmările pe care le-a avut secularizarea pe
tărâm bisericesc,ne vom opri puţin mai mult asupra acestei legi.
Legea
secularizării nu este o lege ca celelalte,introdusă prin mesaj în dezbaterile
Adunării.Ea curma într-un chip îndrăzneţ şi printr-un act de netăgăduită
autoritate,o chestiune seculară.
Conferinţa
de la Paris (1858) a luat în discuţie chestiunea mănăstirilor închinate şi a
hotărât prin Protocolul 13 ca guvernul român şi clerulgrecesc să se înţeleagă
între ei printr-un compromis.Hotărârea aceasta nu a adus însă nici un rezultat
pozitiv.
Legea
secularizării arată că toate averile mănăstirilor din România închinate sau
pământene „sunt şi rămân ale Statului” (articolul 1).
În
ţară,legea secularizării a produs o mare mulţumire,căci se rezolvă într-un mod
fericit pentru ţară,o chestiune aşa de încurcată.
Se
înlătura prin aceasta stăpânirea unor strâini asupra bunurilor şării noastre şi
se crea posibilitatea îmbunătăţirii situaţiei multor cetăţeni care până atunci
fuseseră slugile acestor străini.
În
afara ţării însă,această lege nemulţumea,în special,pe mulţi conducători ai
Bisericilor din orienul ortodox,care se obişuiseră să primească de aici tot
ceea ce aveau nevoie,fără nici un lean.Aceşti nemulţumitori au încercat să
intervină prin Patriarhul de Constantinopol,dar pe tărâm bisericesc n-au putut
face nimic,pentru că pretinsul lor drept de proprietate asupra moşiilor din
şara noastră,nu se putea susţine pe baza unor norme sau canoane bisericeşti.
4.
Ultimele legi bisericeşti ale domnitorului Cuza şi
lupta pentru canonicitate
La
sfârşitul anului 1864 au mai apărut încă două legi care priveau organizarea
bisericească.
Ambele
legi poartă numele de „Decrete organice” şi au apărut astfel: la 30 noiembrie
1864 „Decretul organic pentru regularea schimei monahiceşti” sau „Legea
călugăriei”,iar la 3 decembrie „Decretul organic pentru înfiinşarea unei
autorităţi sinodale centrale pentru afacerile religiei române.”
Ultima
lege bisericească a lui Cuza este „legea pentru numirea de mitropoliţii şi
episcopii eparhioţi din România” sancţionată de domnitorul Cuza la 11 mai 1865.
Această
lege nu are decât 3 articole şi se prezintă astfel:
articolul
1: „Mitropoliţii şi episcopii
eparhioţi ai României se numesc de domn,după o prezentare a ministrului de culte în urma deliberaşiunii
Consiliului de miniştri”
articolul
2: „Mitropoliţii şi episcopii se
numesc din clerul monahal român,având cel puţin:mitropoliţii vârsta de 40
ani,iar episcopii 35 ani cunoscuţi prin pietate,învăţătură şi capacitate”
articolul
3: „Mitropoliţii şi episcopii
sunt justiţiabili pentru delicte spirituale înaintea Sinodului ţării,iar pentru
orice alte delicte,înaintea Curţii de Casaţiune”
5.
Consideraţii generale[13]
Legile
bisericeşti ale lui Cuza sunr multe şi mari pentru efectul sau chiar numai
pentru intenţia legiuitorului.De aceea se cere şi o apreciere de altă natură
decât cea legată de consideraţiuni canonice formale asupra acestei încercări de
primenire a unor forme şi stări de fapt,ce constituiau să existe în Biserica
noastră,în defavoarea dezvoltării vieţii ţării în general.Aceste legi
bisericeşti trebuiesc puse,în primul rând,în legătură cu situaţia generală a
ţării.Nu trebuie să se uite că Alexandru Ioan Cuza vine pe tronul ţării ca ales
al întregii naţiuni,în mijlocul unei situaţii interne deplorabile.
De
la început îşi dă seama că trebuia înlocuit vechiul sistem de conducere şi
organizare.La lucrarea sa uriaşă n-a pornit însă singur,ci s-a înconjurat de
cărturari distinşi şi de patrioţi încercaţi.Reforma sa administrativă,ca
dimensiuni,era unică în ţara noastră.căci nici un domnitor nu a reuşit în zeci
de ani de domnie să dea legile pe care Cuza le-a alcătuit şi impus în numai
şapte ani.A dat rezolvări fericite la probleme mari şi principal nu a greşit.
Primele
legi bisericeşti vizau chestiuni care aveau legătură directă cu probleme de
stat.Secularizarea,codul civil,legea comunală,chiar dacă par să lovească în
interesele Bisericii,ele nu sunt în fond decât dezvoltări ale unor chestiuni
din domeniul statului. Legea pentru obligativitatea limbii române în Biserică
şi legea pentru înmormântări dovedesc că Vodă-Cuza era animat de un patriotism
luminat.
Două dintre legile lui Cuza par să favorizeze
ideea că legiuitorul ar fi avut intenţia să subordoneze Biserica,nu numai
statului ci şi ambiţiilor lui personale.Aceste legi au fost cerute de
împrejurări,iar greşelile de formă nu sunt făcute cu rele intenţii,ci sunt
rezultatul recunoaşterii temeinice a aşezămintelor Bisericii,
Nemulţumirile
produse de aceste legi „noi” în rândul unor oameni „vechi”,sunt
fireşti.Sfârşitul luptei pentru canonicitate şi organizarea Bisericii noastre
de atunci şi până astăzi,în sensul general al legilor lui Cuza,arată că ceea ce
a voit să introducă el,corespundea şi năzuinţelor Bisericii.Aceasta constituie
o dovadă în plus şi cea mai grăitoare despre valoarea şi trăinicia reformelor
lui bisericeşti.
Fondul
pozitiv al acestor reforme şi verificarea lor prin timp,arată că procesul
istoric deschis de apărătorii „canonicităţii” a fost câştigat de Cuza,de
credincioşi şi de clerici simpli,în numele cărora a acţionat în chestiunile
bisericeşti.
[1] Constantin C. Giurescu,Viaţa şi opera lui Cuza
Vodă,Editura II,Bucureşti,1970,p. 60
[2] Ibidem ,p.65
[3] Constantin C. Giurescu,Viaţa şi opera lui Cuza
Vodă,Editura II,Bucureşti,1970, p. 115
[4] Ibidem ,p 87
[5] Ibidem,p.
252
[6] Apud „
Monitorul” nr.99 din 4/16 mai 1864,p.456
[7] Constantin C. Giurescu,Viaţa şi opera lui Cuza
Vodă,Editura II,Bucureşti,1970,p. 254
[8] Ibidem,p.
280
[9] Ibidem,p. 149
[10] Constantin C. Giurescu,Viaţa şi opera lui Cuza Vodă,op.cit. , p.199
[11] Constantin
Drăguşin,Legile bisericeşti ale lui Cuza
şi lupta pentru canonicitate,în Studii Teologice,IX (1957),nr. 1-2, p. 87
[12] Ibidem,
p. 90
[13] Constantin
Drăguşin,Legile bisericeşti ale lui Cuza
Vodă şi lupta pentru canonicitate,op. cit. ,p. 102