Gheorghe
Pleş, Şcolile Năsăudului (1635- 2015),
vol. 1, Editura Napoca Star, Cluj-Napoca, 2016.
Recenzie de ierom. Maxim (Iuliu-Marius) Morariu
De curând, peisajul editorial
năsăudean a cunoscut apariţia unei prime părţi a unui preconizat triptic, ce-şi
propune realizarea unei ample sinteze dedicate şcolilor Năsăudului. Iniţiativa,
ce poartă semnătura domnului profesor dr. Gheorghe Pleş, fost director al
Liceului ,,George Coşbuc" din urbea academicienilor şi director-adjunct al
Colegiului Pedagogic afiliat Universităţii ,,Babeş-Bolyai" din
Cluj-Napoca, este girată de către domnul profesor universitar Miron Ionescu de
la Cluj-Napoca şi de domnul dr. Adrian Onofreiu. Cel dintâi semnează, după cum
era de aşteptat, prefaţa lucrării, iar cel de-al doilea, postfaţa ei.
În cadrul lucrării, domnul profesor
realizează deopotrivă o activitate de cercetare istorică intensă, şi una de
sinteză. Matematician de vocaţie şi profesie, dânsul reuşeşte evitarea stilului
greoi şi alambicat, caracteristic adesea cercetărilor contemporane din spaţii
convergente celui explorat de el, transformând, în ciuda abundenţei datelor şi
a cifrelor, lucrarea, într-una ce se citeşte uşor şi este scrisă într-un stil
plăcut.
Volumul este împărţit pe două părţi,
segmentate la rândul lor în zece capitole şi numeroase sub-capitole. De
asemenea, este dotat cu anexe şi o consistentă listă bibliografică finală,
întocmită cu meticulozitate.
După ce, în exordiul premergător
investigaţiei proriu-zise, realizează o amplă incursiune în istoriografia
temei, trecând în revistă toate tentativele notabile de a valorifica istoria
învăţământului năsăudean şi evidenţiind plusurile şi minusurile lor, în cadrul
primului capitol face o prezentare generală, trans-temporală, a învăţământului
în perioada propusă spre investigare. Ulterior, în cadrul celorlalte capitole,
aspecte precum profilurile şcolilor, legislaţia şcolară, fondurile ce asigurau
finanţarea procesului didactic, infrastructura, influenţele pedagogice şi
sorgintea lor ş. a., sunt analizate pe larg, pe baza unor bibliografiei,
constând din surse edite sau inedite consultate. Autorul nu se sfieşte să
prezinte şi momente din istoria tristă a locurilor, precum perioada ocupaţiei
maghiare a Ardealului de Nord sau perioada comunistă, evaluând însă cu
obiectivitate influenţa pe care au avut-o fiecare dintre ele asupra destinului
Liceului ,,George Coşbuc" şi a celorlalte şcoli.
De altfel, şcolii pomenite îi dedică pagini
ample şi bine documentate, prezentând înfiinţarea ei şi momentele imediat
următoare şi analizând apoi modul în care, fiecare dintre directori, a
contribuit la creşterea prestigiului instituţional şi a calităţii procesului
didactic.
Între sursele consultate de către
domnul prof. dr. Gheorghe Pleş se numără, pe lângă documentele provenite de la
Direcţia Judeţeană a Arhivelor Naţionale Bistriţa-Năsăud, şi periodice editate
de şcolile investigate sau de alte instituţii, în cadrul cărora se oferă informaţii
cu privire la activitatea lor sau, tentativele monografice dedicate şcolilor
năsăudene.
Dată fiind complexitatea demersului
întreprins de autor, nu putem decât să salutăm cu bucurie apariţia primului
volum al istoriei şcolilor năsăudene, meritat, după părerea noastră, de această
zonă care a dat atât de multe culturii române şi să ne exprimăm nădejdea că,
celelalte două vor fi cel puţin la nivelul celui dintâi dintre ele.
Ierom. Maxim (Iuliu-Marius) Morariu