Cărți
surpriză la redacție
- Prefața redacției „Semănătorul
Tismana” -
Scriitoarea Aurora Cristea |
Prozatoarea Aurora Cristea, din Galați,
nu a uitat prima sa dragoste literară din anul 2013 cu Editura „Semănătorul
Tismana”, cartea sa de debut în literatură „Povestea Danei” găsindu-se și acum
la standurile din Tismana. Dar puțini tismăneni știu pe lângă ce povestire de
un dramatism cutremurător trec uneori, când vin „cu treburi pe la centru”. Și
se întâmplă asta pentru că lansarea a avut loc la Galați și nu la Tismana unde
de finanţare prin aplicarea Legii privind susţinerea şi promovarea culturii
scrise nr. 186/2003 şi ale Legii nr. 350/2005, încă nu se auzise. Revista
„Sămănătorul” a relatat, totuși, pe larg și cu imagini, aspecte de la lansare, inimosul
redactor al nostru din Galați, Cezarina Adamescu, ținând un discurs emoționant
prin care prevedea că pasul făcut la intrarea în literatură al doamnei Aurora
Cristea va fi urmat de mulți alți pași importanți.
Și s-a întors scriitoarea la noi, acum în anul 2016,
cu un braț de „Alte povestiri” adunate într-un volum tipărit la „Editura Națiunea” și prefațat de Cezar
Adonis Mihalache, un alt confrate scriitor ce nu face parte din actualii
scriitori cazoni autointitulați azi „de elită” și care vor dispărea, ca mulți
alți scriitori de osanale din comunismul ce-l cântau că „fi-va veșnic
nemuritor”.
Hmmm!, vor mârâi cazonii ce cântă după
scârțâitul Noii Porți de la Bruxelles. Editura „Națiunea”? Păi națiunea va
dispărea, UE va deveni conform ziarelor de azi vândute străinătății, un gigant
de fericire și bunăstare, fără granițe, fără armată, gândit de noii strategi
Hollande al Parisului și Merkel a Berlinului după vechi concepte falimentare
din secolele trecute care au adus popoarele la moarte, foamete și distrugere
morală.
Anglia „trădătoarea”, va dispărea ca
națiune și ce va mai rămâne din elita ei economică se va întoarce spășită în
genunchi la Noul UE hollando-merkelian, unde va curge lapte și miere.
Vai vouă ce gândiți astfel despre
națiune! Pentru că, taman acum sub nasul vostru, națiunile mici pline de elan
și mândrie patriotică bat la recentul campionat de fotbal echipe de mercenari ale
țărilor bogate (și pe seama noastră) ale căror loturi naționale (oameni,
pregătire și logistică) valorează cât un vechi comitat! Nu a fost cazul echipei
de fotbal a României, cu un sfert din populația țării la muncă în străinătate!
Cum să mai aibă românii azi sentimentul primordial al „apartenenței la o
comunitate stabilă de oameni, istoricește constituită ca stat, apărută pe baza unității
de limbă, de teritoriu, de viață economică și de factură psihică, care se
manifestă în particularități specifice ale culturii naționale și în conștiința
originii și a sorții comune”?
Și totuși, în mintea fiecărui român
crește mereu ideea că națiunea lui nu va dispărea niciodată. Pentru că iată!,
națiunile mici sau cele distruse de trusturile și băncile transfrontaliere spulberă idea că banul este cheia performanței în anumite sectoare ale vieții sociale.
Nu va dispare sentimentul național și
nici autorii sau editurile ce nu au bon de masă și nici bursă la ministerele
culturii și învățământului dirijate din buricul Europei.
Mână de la mână, leu lângă leu,
patrioții și naționaliștii atât de huliți ai României, adună bani ca să
participe la Bookfest cu cărți precum cele ale scriitoarei Aurora Cristea.
Cărți cu povești reale de viață, cu avorturi tragice din cauza sărăciei dar
care nu pot distruge sănătatea genetică a națiunii. O Românie care n-are nevoie
de imigranți pentru descurajarea degradării genetice a neamului său. Felicităm
Editura Națiunea pentru încurajarea scriitorilor care scriu liber, având
alături conștiința unui popor care a rămas trează în ciuda imperiilor sub care
și-a dus viața de-a lungul secolelor de opresiune străină. Felicităm primarul
orașului Galați, Marius Stan, pentru
tipărirea albumului de colecție „Personalități din Galați”. Pe când și
la Tismana se vor găsi bani pentru o carte asemenea?
Aurora Cristea – „Alte povestiri”
Cuvântul editorului: Lecţii de viaţă într-un expozeu
pantagruelic
Povestirile din acest volum balansează
între imaginativ şi instantaneu social. Parte dintre povestiri pot fi încadrate
ca eseuri atent îmbrăcate în haine metaforice... „Alte povestiri" sunt
uşor încadrabile însă în stilul beletristic al prozei scurte. Dar toate sunt
uşor de citit. Curg în nararea imaginarului sau punctarea unor concluzii de
viaţă, aşezarea lor pe firul cărţii nefiind deloc întâmplătoare.
Nici momentul în care aceste povestiri
văd lumina tiparului nu este întâmplător, volumul născându-se pe itinerariul
ascendent evolutiv al cunoaşterii şi al trăirilor autoarei, „într-un punct al
vieţii" în care autoarea se simte în
„stare, aptă, capabilă de a trage anumite concluzii", de a-şi revizui
„trăirile, comportamentul, logica şi nu în ultimul rând impresiile formate de-a
lungul timpului despre oameni şi viaţă".
Autoarea are un stil alert, o adevărată
peniţă de scenarist, poveştile ei construindu-se ca un tablou viu cu fiecare
tuşă. Deşi nu ard sub împletituri metaforice stufoase, scrierile Aurorei
Cristea se citesc pe nerăsuflate. Şi au marele avantaj de a putea fi recitite
foarte aproape ca moment după prima lectură, corelându-se într-un firesc
aproape surprinzător cu experienţele noastre de viaţă. Atât cu experienţele
trecute, dar şi cu fiecare moment din „Carpe diem"-ul cotidian.
Despre autoare vom mai auzi!
Neîndoielnic! Fie prin scenariile care se simt a fi gata a irumpe de sub peniţa
tumultului de cunoaşteri, experienţe şi imaginaţie, fie într-un viitor roman al
cărui filon străluceşte printre rândurile actualei cărţi precum mica
nedespărţită încă de minereul brut.
Autoarea scrie despre stările şi
trăirile fiecăruia dintre noi. Despre dragoste, despre trădare, despre
cunoaştere, despre dezamăgire, despre iluminarea care se aprinde la capătul
unui fir de îndoială. Dar scrierile ei au mereu un element surprinzător. Fie în
evoluţia personajelor beletristice, fie în concluziile din cadrul eseurilor.
Eseuri care, poate, la prima lectură par literare, dar sunt crochiuri cu tente
filosofice, fie din prozele scurte care, de asemenea, la prima întâlnire, par
însăilări de imaginativ îmbrăcat în epitete, dar care sunt tot lecţii de viaţă.
Multe dintre aceste „pastile" au şi
un pertinent caracter editorial. Dar nu sunt simple creionări de presă, ci
adevărate cronici, atât pentru urmaşi, cât mai ales pentru trezirea
contemporanilor. Sunt strigătele de durere şi disperare faţă de soarta ţării,
despre evoluţia ori, mai bine spus, involuţia oamenilor ei...
O ţară pe care autoarea o contemplă în
tristeţea-i grandioasă. Pentru că, da!, şi năruirea cutumelor unei ţări poate
fi grandioasă... „Săracă ţară cu urmaşi
suferinzi! Ai fost nefericită, dar vei ajunge şi mai nefericită! Numai Dumnezeu
te mai poate salva!"...
O salvare va exista, însă! Autoarea este
încredinţată de acest lucru, încheindu-şi povestirile cu dorinţa vieţii de a
trăi, parafrazându-1 chiar pe celebrul savant român, prof. dr. Dumitru
Constantin Dulcan, printr-o concluzie de final, nu doar al povestirilor, ci al
întregului volum: „lumea se va schimba in
bine"...
Cezar Adonis Mihalache,
scriitor
ARISTO
- Imbecilii!, se înfurie Ari peste
măsură. Nu mai ştiu ce să mai scoată, nu mai ştiu ce să inventeze, ca să mă
termine psihic, să mă facă să sar la gâtul lor!
Aruncă ziarul peste masă şi se ridică
brusc în picioare. Luă scrumiera plină cu chiştoace şi o izbi cu toată forţa de
perete, mânjindu-i albeaţa. Învârti trabucul între dinţi până îl străpunse cu
totul, apoi ieşi pe punte şi privi strălucirea de cristal a mării, în speranţa
că doar briza îi va putea domoli nervozitatea.
Suava Măria întoarse capul nedumerită:
- Ce-i cu tine, darling?
Ari era surprins de calmitatea ei şi-şi
dădu seama că nu ştia nimic, nu apucase să citească.
- N-am nimic, draga mea. Afacerile astea
nu mai merg aşa cum ar trebui, minţi el.
- Ar trebui să te mai odihneşti şi tu...
Haide, simte-te în largul tău… În fond, suntem în vacanţă, nu?
Maria zâmbi larg şi se apropie de
amantul ei. Îşi petrecu braţul pe sub cămaşa albă, descheiată a lui şi-l trase
spre ea, forţându-l să facă un pas înainte. Ari râse:
- Suntem ca în vremurile bune, Maria.
Aici, în largul mării, mă simt împlinit, cu adevărat fericit. Nicăieri în altă
parte soarele nu-mi mângâie mai bine chipul, nicăieri razele lui nu-mi
încălzesc mai tare freamătul inimii. In larg, peste adâncimea vitală a apei,
simt că-mi găsesc busola vieţii. Cu marea şi cu tine, Măria...
- Te apropii de casă şi devii nostalgic,
iubitule!, surâse Măria cu acelaşi zâmbet inconfundabil.
Duse la buze paharul înalt cu picior în
care se mai zbăteau ultimele picături de şampanie şi le sorbi cu poftă.
„Femeia asta mă înnebuneşte", gândi
Ari vesel privindu-i gura perfectă.
- Maria, uită-te la noi!... Avem aceeaşi
piele creolă, acelaşi nas acvilin şi aceeaşi dragoste pentru mare.
- Suntem făcuţi unul pentru altul, nu-i
aşa?
- Absolut...
Iahtul alb plutea în larg, unduindu-şi
silueta în stânga şi în dreapta, legănându-i pe cei doi într-un balans
armonios.
Rochia albă de mătase a Mariei flutură
în neştire peste pulpele ei, iar decolteul generos îi accentua sânii extrem de
tentanţi.
- Cântă-mi ceva, Maria!, se rugă el
privind-o pe sub gene. Maria îl privi uşor surprinsă.
- Acum? Aici?
- Da... Spune-mi că mă iubeşti, dar s-o
faci la fel de dulce cum ai făcut-o prima oară, atunci, în tren... Îţi mai
aduci aminte?
Ceva din tonul lui o făcu să izbucnească
în râs. Poate vocea prea mieroasă care nu se potrivea deloc cu alura lui de om
serios, chibzuit şi excesiv de irascibil, ori poate melancolia care nu-l
caracteriza deloc sau poate cuvintele astea frumoase cărora tocmai le dăduse
drumul.
In clipa imediat următoare se simţi
jenată de propria izbucnire şi căută să-l împace:
- Scuză-mă, dar... cred că ai păţit
ceva... Nu spui lucruri de-astea prea des...
- Nu am voie să fiu şi eu romantic
uneori?, se bosumflă Ari deodată.
- Ba da, ba da, dar mă miră... Atâta
tot! Şi se repezi să-l sărute pe obraz.
Ari însă se feri iute şi o făcu pe
supăratul.
- Haide, haide, nu te supăra!, îl
dezmierdă Maria.
- O să-mi treacă doar dacă te duci în
cabină şi-mi aduci şi mie un pahar de şampanie...
Maria zâmbi şi intră în cabină repede,
căutând din priviri un pahar, dar ochii îi căzură din întâmplare peste ziarul
aruncat în grabă pe birou şi-şi dădu seama imediat de ce venise Ari pe punte
atât de furios.
Pe prima pagină era o fotografie veche,
cu ei doi în prim plan, la un începutul relaţiei, când fugiseră de lume,
ascunzându-se într-un tren oarecare, într-un vagon de clasa I, iar sub acea
fotografie stătea scris cu litere de-o şchioapă: „Aristotel Onassis şi Maria Callas în urmă cu douăzeci de ani - o
relaţie extraconjugală pasională şi veche de când lumea"