Faceți căutări pe acest blog

joi, 16 mai 2013

Elena Toma - Scrisul, datorie sau plăcere




SCRISUL, DATORIE SAU PLĂCERE



Rareori la televiziune se difuzează emisiuni bune și utile. Moda emisiunilor cu vedete stupide și prezentatoare modiste este ȋnăbuşitoare. Emisiuni ce favorizează ușurătatea nu se lasă căutate sau așteptate. Devenisem oarecum interesată când descoperisem pe canalul doi al televiziunii române o emisiune cu un titlu interesant: „Meseria de scriitor” sperasem să mă ȋmbogățesc cu sfaturi scriitoricești.
O scriitoare de vârsta a treia a făcut o mărturisire șocantă: „...ȋmi place să scriu, e cum aș face sex’’, apoi a adăugat orgolioasă că nu este interesată de câștiguri bănești pentru că ar ȋnsemna să se prostitueze. Venerabila avea o atitudine de adolescentă rebelă ce tocmai ȋși descoperise feminitatea ȋn brațele unui satir bătrân cu respirația urât mirositoare, deosebirea că acum rolul satirului ar fi dorit să-l joace venerabila vizavi de un cititor naiv. Ar putea fi invidiată? Ușurința de a scrie maculatură nu este de invidiat. Ȋn mod normal drumul de la opera gândită le operă scrisă presupune eforturi de voință pentru a depăși reveria leneşă și a materializa , clarifica ideile prin scris.
Trebuie să ne gândim cu respect la avatarurile marilor scriitori, clasicii și-au născut operele ȋn chinuri psihice și lipsuri materiale pentru a dărui culturii universale copii sănătoși. Deci aceasta e deosebirea dintre scrisul ca o plăcere, rezultatul fiind un avort spontan și scrisul ca responsabilitate socială. Operele clasicilor rămân vii, modelează caractere şi după moartea fizică a autorilor, ȋn timp ce operele unor autori curtați de moda unor timpuri oarbe ajung maculatură odată cu trecerea clipelor de glorie.
Lecturarea unui bestller de către o cititoare gen doamna Bovary poate duce la consecințe tragice. Rostul unei opere trebuie să fie utilitatea, conformă specificității domeniului ȋn care excelează. Ȋn emisiunea următoare a fost prezentat un scriitor modest. Opera acestuia rezumată la: „Zece sfaturi pentru grădinărit’’ este cu adevărat utilă. Așadar bunul simț trebuie să ne călăuzească ȋn tot ceea ce facem. Stranietățile aşa zise filozofice ale sinucigașilor și xenofobilor, mesajele abisale a unor nebuni ce pot otrăvi cititorii ar trebui cenzurate.
Nu se pot transmite tinerilor ideile halucinante ale ,,bestiilor culturalizate. De aceea orice efort educațional trebuie să se bazeze pe valorile clasicizate. De ce? Altfel riscăm să nu mai diferențiem valoarea benefică de gunoiul halucinant. Păcat că astăzi literatura a ajuns o muză marginalizată, ȋn timp ce păpușile siliconizate sunt la modă.

Autoare : Elena Toma