Al Florin Ţene |
Deoarece fiecare eseu şi articol se deschid cu un
aforism semnat de mari personalităţi, întreaga carte este un florilegiu
filozofic, fapt ce mă face să mă gândesc la spusele lui Aristotel: „Frumosul constă în ordine şi măreţie.”
Cartea,
cuprinzând editorialele scrise şi publicate în anul 2015, se constituie într-un
evantai policrom de idei, istorie, fapte, îndemnuri şi conexiuni. Autoarea este
tranşantă, nepărtinitoare, ştie să exalte şi să anuleze, să uite sau să-şi
aducă aminte, şi chiar - lucru mai rar întâlnit la judecătorii faptului politic
şi social, dar cu deosebire important - şi să retracteze, atunci când e cazul.
Fragmentul
de roman „Abatorul de fluturi”, ce deschide această carte, apărută în condiţii
grafice deosebite, redă o scenă dramatică, personajele fiind victima - soţia
unui preot - şi torţionarii
obsedantului deceniu, precum şi reîntoarcerea, după ani, la casa urmaşilor, a
unuia dintre complici, pentru a le vinde informaţii preţioase despre trecut.
În continuare citim un eseu despre generalul George Pomuţ, fiu
de fierar din Săcelele Braşovului, ajuns consul al SUA în capitala imperială
rusă. O istorie interesantă despre un personaj dintr-o pagină a istoriei
noastre. Însă, s-a ajuns la evocarea acestui erou, plecând de la un fapt real
din politica lui Putin, care îşi doreşte să ataşeze Rusiei o parte din Alaska.
Eseul este un adevărat studiu ce abordează prezentul prin aducerea în actualitate
a istoriei vecinilor noştri.
Mutarea statuii Emanuil Gojdu de la
locul ei, din central Oradei, în alt spaţiu neadecvat, este caracterizată o
„ruşine naţională”, fiindcă acest patriot a lăsat neamului său o moştenire
materială pe care nu suntem capabili s-o recăpătăm de la vecini. Numai fraza
amintită de autoare, scrisă de Emanuil Gojdu, ar putea să ne mobilizeze în a ne
apăra valorile:
„Ca fiu credincios al Bisericii mele, laud dumnezeirea, căci m-a făcut român;
iubirea ce am către Naţiunea mea mă îmboldeşte a stărui în fapta ca, încă şi
după moarte, să erump de sub gliile mormântului, spre a putea fi pururea în
sânul Naţiunii.” (Emanuil Gojdu).
...Şi în prezent avem „nebuni frumoşi” - încearcă să ne
convingă autoarea, în articolul „Nevoia de...«Flăcări în tandem»”, vorbind
despre copii şi poeţi, „pentru că ei au cele mai curate suflete şi pentru
că... «Sunt trup/ De jur împrejurul gurii,/ Ca o scoarţă terestră,/ Crăpată
de sete.// Sunt trup/ De jur împrejurul indexului,/ Ce deşiră începutul,/ Lăsând
să răsară stelele.// Sunt trup/ De jur împrejurul genunchiului,/ Ce stă să mai
aştepte,/ Întruparea unei iertări.// Sunt trup/ De jur împrejurul urletului/
Legat de stâlpul inimii,/ Care-l
înalţă până la cer.” Fiecare cuvânt din acest articol este o înălţare în
iubire a cărţii Vioricăi Feierdan.
Serviciul
militar, comemorarea celor mai negre momente din istoria armenilor, petrecute
în anul 1915, minoritate ce trăieşte în ţara noastră „aproape un mileniu,
răspândiţi în mai toate regiunile
ţării, prima atestare a prezenţei lor fiind un epigraf din anul 967, pe o
piatră de mormânt din Cetatea
Albă”, sunt teme tratate cu
responsabilitate, reflecţii şi asociaţii, ce lărgesc, prin competenţă, aria
informaţională a articolelor.
Din
nevoia de a promova nou-veniţii în literatură, Mariana Cristescu „încălzeşte”
cuvintele cu sufletul, comentând volumul de pproză scurtă al Mihaelei Raşcu, intitulat „Nebănuitele
feţe ale secundei”, alcătuind o platformă teoretică relativ omogenă, impunând
cristalizarea unei concepţii integratoare, deschisă spre însumarea unor
tendinţe paralele sub semnificaţia aceluiaşi numitor.
Mariana Cristescu |
Pentru
noi, această carte nu face parte din categoria jurnalismului, ea este o operă
de artă, fiindcă porneşte dinspre lume spre lume. Ea comunică, face cunoscută
lumea lumii înseşi. Valoarea îi vine din semnul crucii între Verticalitate şi
Orizontalitate şi din raportul mereu rejudecat dintre Operă şi Mariana
Cristescu.
Autoarea
nu s-a pierdut în detalii inutile, cartea de faţă abordează multiple probleme
ce îi frământă nu numai pe târgumureşeni, ci omenirea întreagă, căci
bibliografia domeniului este vastă. De la frumuseţea sărbătorilor noastre
populare, până la cele religioase, scriitoarea ştie să le evidenţeze, creând
„secţiunea de aur”, acea „mare a reculegerii “, sau un turn al lacrimii, ce
poate fi o cădere între cuvinte, poate o hermeneutică a transimaginarului, o
interferenţă dintre creator şi cititor, toate încăpând în realitatea unor
transviziuni procesuale. Aşa cum descoperim în „De dragoste… şi atât!”, sau în
„Din haos, Doamne,-aţi apărut! De v-aţi întoarce-n haos!”.
Citind eseul
„O lume nebună, nebună, nebună”, nu pot să nu remarc frazele: „Românii nu vor megamoschee în Capitală! Nu
vor, şi bine fac! Unii nu doresc nici megacatedrală – dar asta e altă temă,
pentru altădată! Pentru a împiedica
proiectul demarat, la nivel guvernamental, fără consultare publică, recent,
pentru început, un bucureştean a…
implementat modelul spaniolilor din Sevillla, îngropând în terenul afectat
construcţiei musulmane două carcase de porc! Mai mult decât atât, în iarba
verde de pe Bulevardul Expoziţiei nr. 22-30, zburdă fericiţi (deocamdată!)
şapte purceluşi din rasa Marele Alb, marcaţi cu roşu-galben-albastru, pentru a
nu se crea confuzii. Cunoscut fiind faptul că religia islamică interzice
construcţiile pe pământ „spurcat de porc” (cerdo haram), se presupune că, în
situaţia aceasta, discuţiile la nivel înalt între cele două ţări vor fi
reluate, însă nu înaintea rezultatelor unui referendum necesar. Doar cu titlu
informativ, reamintim, conform unui internaut musulman, că „Islamul este religia
curăţeniei şi interzice toate lucrurile care ne pot face rău atât sănătăţii
fizice, cât şi psihice. Sunt interzise toate băuturile alcoolice, substanţele
halucinogene şi carnea animalelor carnivore şi omnivore.”
În acest context, eseul este adăpostul Marianei Cristescu
sau sfera dinlăuntrul căreia îşi ia revanşa pentru decepţiile şi spaimele
realităţii înconjurătoare. Eseurile din această superbă carte demonstrează o
experienţă îndelungată, iar experienţa înseamnă contact cu realitatea, cu
fiinţa, este o reînnoire a sinelui prin acest contact.
Bagajul de
cunoştiinţe, date istorice, evenimente, pe care le descoperim în fiecare
editorial cuprins în acest volum sunt în egală măsură creaţii literare,
relevând puritatea spiritului celui care le-a scris, fiindcă Opera este spirit,
iar spiritul este trecerea în operă a supremei nedeterminări în extrema
determinare. Aşa cum spunea Titu Maiorescu, în „Critice”, materialul
scriitorului „se află în lumea dinafară
ce coboară în sinele scriitorului, apoi el se cuprinde numai în conştiinţa
noastră şi se compune din imaginile reproduse ce ni le deşteaptă auzirea
cuvintelor din Operă”.
Prezenta carte se
încheie cu un eseu abordând o temă de mare actualitate: „Jocuri periculoase”,
în care autoarea precizează, din start, „În loc de
motto: «Islamul a trecut definitiv la Vest. Nu sub forma unei cuceriri, nici
prin convertire paşnică, ci printr-o deplasare voluntară de populaţii
musulmane, venite în căutare de lucru sau de condiţii de viaţă mai bune în
Occident (…). Este momentul în care frontierele între marile civilizaţii se
şterg şi când vedem apărând teorii şi mişcări care urmăresc să dea viaţă unor
fantome: de la ciocnire, la dialogul civilizaţiilor, trecând printr-un
comunitarism prezent sub toate formele sale, etnic sau religios. Noile
frontiere care se stabilesc nu dispun de un teritoriu concret, ele se fixează
în mental, în comportamente şi în discursuri». (Olivier Ray, „L’Islam mondialisé”,
2002) Titlul editorialului nu are nicio legătură cu thrillerul american «Jocuri periculoase», din 1998, câştigător al Premiului «Blockbuster Entertainment»
şi nominalizat pentru premiul MTV la categoria «Cel mai reuşit sărut».
Sau… poate că ar avea legătură, dacă ne reamintim istoricul pupic oferit de
Frau Merkel, ceva mai demult,
emoţionatului, la vremea aceea premier moldovean, Vlad Filat. Cu pupici şi bani mulţi (mai ales!) sunt ademeniţi
către Occidentul bogat – pe care, de altfel, îl dispreţuiesc de moarte – mii,
zeci de mii, sute de mii de refugiaţi, cu precădere din zonele de conflict ale
Orientului Mijlociu şi ale Africii. (...) «În timp ce Europa se
confruntă cu una dintre cele mai
grave crize de migraţie de la sfârşitul
celui De-al Doilea Război Mondial, Berlinul a relaxat regulile de primire pentru cetăţenii sirieni, renunţând să-i
trimită spre punctul de intrare în Europa.»”.
Cartea
aceasta este, deci, o insulă, o ţesătură de semnificaţii stabile cu un limbaj
direct şi sincer, împrejmuire alcătuită în jurul ei de comunitatea cititorilor,
iar autoarea o mare luptătoare pentru drepturile omului, dar şi ale Românului,
ca demn personaj al umanităţii aspirând către aceste drepturi.
Editorialele, eseuri cu amplu mesaj către umanitate, determină creaţia
Marianei Cristescu să aspire la universal, să exprime un surplus: Opera,care, prin
idei, mesaje şi imagini se deschide
spre un „Dincolo”. Sunt pagini care deschid legături între noi şi lume, ne
oferă o cunoaştere profundă a acesteia şi, prin aceasta, ne ajută să o
înţelegem, să ne împăcăm cu ea, să intrăm în rezonanţă cu ea.
Al.
Florin Ţene