Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 25 februarie 2015

„Timbrul cultural”: înc-o lege manea la parlament



„Timbrul cultural”: înc-o lege manea la parlament. Aferim!

Cutuma dictatorului comunist Putin care ne cântă anual câte o manea cu secera şi ciocanul punând de-o sămânţă de răzmeriţă prin vetrele slavo – hunice ale Coanei Europa a rămas desuetă!  Iată că, mai habotnici, „dipotaţii” noştri - în ritm revoluţionar - pun de-o manea la fiecare ieşire a corului fiscului care interpretează cu patos cunoscutul şlagăr postdecembrist „N-avem bani!” când e vorba de popor!
Maneaua timbrului cultural fu scrisă în secret prin decembrie 2014, după Sf Nicolae. O cântară decidenţii penali de sărbători şi ajunse plagiată la urechile „prostimii” taman când să fie votată! După moda dâmboviţeană a mahalagismului perpetuu, creatorii mai guralivi din cultură se împărţiră imediat în două tabere, aidoma sensului cunoscutului „Aferim!” ce primi „Ursul de argint” la Berlin. Cum se ştie de prin mahalale, „Aferim!” se poate interpreta şi în sensul bun al interjecţiei, „Bravo, măi Romnicel[1] !” dar şi ironic „Aferim, Romino pal[2]!
Cu alte cuvinte, în România de la „foarte bine” la „Doamne fereşte!” nu-i decât un pas de îndată ce ANUC şi USR făceau mătănii de mulţumire deputaţilor ce vor să modifice legea timbrului cultural iar editurile, în frunte cu Polirom şi Nemira, puneau legea la blesteme. Până una alta, cei chitiţi pe iniţiativa legislativă puseră legea la naftalină pentru că adevăratele lor intenţii răsuflaseră. Aşa că iniţiatorii, dacă între timp nu vor fi puşi la popreală, o vor scoate iar pe şest de la naftalină în vremuri mai bune şi când treaba va fi demult uitată.
Legea fiind clasată, lumea o crezu şi casată, deci, pe la sfârşitul lui februarie, brusc, toată lumea amuţi! Nimeni nu mai stă azi să cerceteze cine ar fi avut în final dreptate şi cine nu. Doar nişte întrebări au rămas. Dacă legea există din iunie 1994, plăteşte cineva timbrul literar? Pentru că pe cărţi nu s-a văzut, nimeni nu ştie cum arată! De 20 de ani românii ştiu doar de timbrele de pe pachetele de ţigări şi de pe sticlele de băuturi. Şi cam toate false! Şi timbrele şi conţinuturile…   

O bomboană mare pe colivă

Ce-i drept, coliva culturii române aştepta demult bomboana timbrului cultural. Pentru că e imposibil să faci cultură cu 0,16 % din PIB. Iar la minister, fie am avut un ministru maghiar oportunist ce şi-a făcut steaguri, hărţi, afişe şi pliante cu inexistentul Ţinut Secuiesc, fie am avut un guraliv ca Daniel Barbu care credea că dacă taie din amărâtele de salarii ale funcţionarilor ministerului s-a rezolvat învierea culturii române de la o moarte sigură.
În România se ştie bine că atunci când vrei să îngropi o anchetă faci o comisie iar când n-ai bani, mai pui de-o taxă. Şi la cultură e la fel de simplu: apelezi la „dipotaţii” responsabili în parlament cu comisia culturală să modifice legea timbrului cultural. Cum se modifică? Se transferă problema noilor angajaţi, adică, rudele şi responsabilii din campania electorală cu afişele. Adică,  eşalonul doi din minister format din consilieri, foşti şomeri fără bac. O cutumă generalizată la nivelul tuturor parlamentarilor şi a tuturor ministerelor.
 Se mai miră careva pentru că România e condusă de eşaloanele doi? De la moartea lui Stalin încoace, tot eşalonul doi face treaba, nu şeful. În expunerea de motive, aceste eşaloane zise şi echipa de paste/copy, ne arată că instituirea timbrului cultural este necesară şi este cerută de toate uniunile de creatori din România - Uniunea Scriitorilor din România, Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor, Uniunea Teatrală, Uniunea Artiştilor Plastici, Uniunea Cineaştilor, Uniunea Arhitecţilor.
Expunerea de motive - Text complet
Ai văzut, scriitorule? Timbrul cultural se face pentru „uniuni”, nu pentru tine un amărât ce-şi pierde nopţile scriind eseuri şi romane! Crezi că numai la tine s-a aşezat talentul în pat? Ia uite tu la consilierii deputaţilor penelişti Traian Dobrinescu, Varujan Vosganian şi Gigel Sorinel Ştirbu ce talent de scriitor au în expunerea de motive prezentă pe site-ul cdep.ro : „Cultura românească, deşi este copilul inteligent şi talentat al familiei, a fost trimisă la colţul străzii să se descurce. Şi nu se descurcă la colţul străzii! Timbrul cultural  poate, însă, rezolva problema existenţei ei, dar poate rezolva şi evaziunea fiscală existentă acum prin comercializarea produselor de artă (carte, tablouri, obiecte de artă, CD-uri, DVD-uri, bilete de spectacole etc.)
Ia uită-te domnule, unde zăcea literatura! Te uiţi la expunerea de motive ca beţivul ce se uită la alcoolul prefăcut din sticlă şi se întreabă: „- Ce-avem noi aaaiici !”
Car’ va să zică, scoţi cultura îmbrăcată-n minijupă la colţul străzii şi nu se uită nici dracu la ea, deşi e pozată cu cur şi ţâţe de ICR[3]-ul din SUA! Adică a ajuns un fel de colivă din grâu cu neghină fără nicio bomboană pe deasupra. Şi numai necazuri! Bomboana timbrului fiscal fiind introdusă în iunie 1994 „s-a dovedit greu aplicabilă şi, în consecinţă ineficientă”. Aferim! Păi ori e bună ori e proastă, hotărâţi-vă odată domnilor care pregătiţi legile pentru parlamentari ! Pentru că noi vedem că interesul real al legii nou propuse se produce astfel: iei bani din buzunarul muzicantului prin timbru fiscal şi-i dai înapoi pentru cântare tot din acel timbru fiscal.
Dar aşa cum spuneţi în expunerea de motive, timbrul cultural e necesar şi pentru că evaziunea fiscală dă peste oală în cultură! Atunci, să zicem domnilor deputaţi că aplicarea timbrului ar fi bomboana pusă pe coliva culturii pentru rezolvarea evaziunii fiscale. Dar cum vor trece inspectorii banii din grămada amenzilor fiscului la ministerul culturii? Că-şi vor cere partea şi vameşii. N-ar fi mai bine să faceţi o lege şi pentru evaziune? Pentru că vedem că vă pricepeţi la fel de prost şi când vine vorba de „comercializarea produselor de artă” ce se „evazionează” şi când vine vorba de numărarea lor cu precizie, adică exact, „jumătate din obiectele de artă existentă pe piaţă”. Vai ce literatură de-a lui Conu Iancu prin expunerile de motive din parlament!

Comercializarea produselor de artă:

CARTEA – prioritatea care nu mai există

Romanul poliţist pluri-conceptual „Expunere de motive” din Parlamentul României identifică, deci, „produsele de artă”. Prima pe listă fiind cartea, înseamnă că aici ar fi nevoie mare de bani. Cum o vom face? Legea ne spune destul de clar: dăm bani din timbrul fiscal pentru cărţile unor aleşi şi punem taxă pe literatura ne-cazonă, independentă. Nu vă miraţi! După 25 de ani de legi date de parlamentarii noştri nu mai există nicio îndoială că legile se fac pentru nişte aleşi. Aleşii în cazul cărţilor, sunt uniunile şi organizaţiile de creatori, dacă îndeplinesc, cumulativ, nişte condiţii: desfăşoară activităţi în domeniile literar (Sic!) şi au fost recunoscute ca fiind de utilitate publică; minimum 90% dintre membrii acestora sunt titulari ai drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe; acestea, şi-au exprimat intenţia de a deveni beneficiare ale sumelor provenite din aplicarea timbrului cultural, printr-o declaraţie autentică. Simplu, nu?
Dar nu vă înghesuiţi: câte condiţii, tot atâtea capcane! Astfel, după lege, învăţătorul sau pensionarul din Pocruia Gorjului sau din Pocreaca Iaşului nu pot primi bani din timbrul cultural pentru a scrie monografia satului lor, pentru că nu sunt membri într-o uniune sau organizaţie de creatori. Aşa că dau bani din leafa, respectiv, pensia lor mizerabilă şi se înscriu într-o uniune de creatori. Umblă pe la ghişee vreun an ca să primească bani, pentru că la toate ghişeele din România, o ştim bine, obligatoriu „mai trebuie o hârtie” după ce ai depus o cerere. Anume, musai ca uniunea de utilitate publică să fie USR – Uniunea Scriitorilor din România, unde veşnicul reales este reprezentantul nostru la U.N.E.S.C.O., cine altul decât ilustrul coordonator al dicţionarelor scriitorilor români, Nicolae Manolescu. Şi unde vicepreşedinte este „Ghici ciupercă cine-i?”, taman văru Vosganian ce dădu împreună cu „pretenu’” Gigel Sorinel Ştirbu legea ştirbă a timbrului cultural.
Nicolae Manolescu /Foto Agerpres
De ce e musai să te înscrii acolo, nu e o enigmă! E singura uniune care este de utilitate publică. Nu vă grăbiţi să spuneţi că monografia lui Manolache de Pocreaca e de utilitate publică, pentru că nu e! Chiar dacă poţi şterge coasa cu orice foaie din ea, nu e sfinţită ca foile din dicţionarul manolescian cu scriitorii cazoni aleşi pe sprânceană! Şi aşa se face că nu te poţi înscrie, spre exemplu, în LSR - Liga Scriitorilor Români din Cluj, care are tot atâtea filiale şi tot atâţia scriitori, pentru că monopolul utilităţii publice se află doar în pixul lui Manolescu.  Aşa că, înghiţi în sec, te retragi de la LSR sau din altă uniune pentru că altfel USR nu te primeşte şi mai dai iar nişte bani să te înscrii la gogoşeria magică a lui Manolescu. Dar alt prag te-aşteaptă: te înscrii şi primeşti în cel mai bun caz 10% din gogoaşă! Pentru partea de gogoaşă de 90%, musai să fii de-acum membru şi în ANUC - Alianţa Naţională a Uniunilor de Creatori. Ne spune „Contemporanul” ce se întâmplă:
Este pentru prima dată când în ultimii 25 de ani Parlamentul României include printre priorităţile strategice finanţarea celor mai importante reviste de cultură ale României – o măsură vitală pentru cultura de vârf a ţării, care se defineşte inclusiv prin circa treizeci de publicaţii de tradiţie şi de patrimoniu. În Cererea de reexaminare asupra Legii pentru finanţarea revistelor de cultură, formulată în data de 16 decembrie 2014, este menţionat următorul aspect definitoriu pentru perfectarea acestui act legislativ salvator pentru cultura română: „Distribuirea sumei pentru finanţare nu este făcută în mod echitabil între revistele culturale româneşti, având în vedere faptul că nu toate revistele reprezentative apar sub egida Alianţei Naţionale a Uniunilor de Creatori, iar cea mai mare parte a sumei alocate revine revistelor membre ale ANUC şi doar un procent de 10 % din sumă va fi repartizată de Ministerul Culturii pentru finanţarea celorlalte reviste şi publicaţii culturale, în afară de cele propuse de uniunile de creatori”.
Din lipsa unei informaţii exacte şi obiective, referitoare la revistele de tradiţie, inclusiv cele de patrimoniu, în actuala formulă, din păcate, Legea pentru finanţarea revistelor reprezentative din România calcă Art. 6, Art. 30 (1-12), precum şi Art. 33 (3) din Constituţia României. De asemeni, prin această Lege se violează principiile cartei PEN Internaţional la capitolul libertatea de opinie a scriitorilor şi libertatea de circulaţie a ideilor. Vă aducem la cunoştinţă câteva calcule, precum şi situaţia exactă a revistelor culturale, stabilită de reprezentanţi ai Academiei Române – forul ştiinţific şi cultural suprem al ţării, for neafiliat nici unei grupări politice, care era firesc să fie consultat de Alianţa Naţională a Uniunilor de Creatori, inclusiv de conducerea Uniunii Scriitorilor – iniţiatorii acestui act legislativ. Suma totală alocată celor 14 reviste membre ale ANUC este de 4.500.000 lei, mai puţin 10 %, care vor reveni altor reviste culturale, nespecificate în textul Legii: 450.000 lei. Dacă facem o medie de finanţare alocată fiecărei reviste ANUC, ajungem la suma de 289.285,71 lei/ revistă. Cealaltă sumă, respectiv, de 450.000 lei, este împărţită pentru circa 10 reviste, deci, suma medie alocată fiecăreia este de 45.000 lei, deci, de 6.43 de ori mai puţin decât va primi o revistă membră a ANUC. Prin ce anume se justifică o asemenea inechitate discriminatorie? Din ce motive revistele ANUC – inclusiv revistele USR – urmează să fie sprijinite cu sume exorbitante, în bloc, pe când celelalte reviste culturale – majoritatea dintre acestea de patrimoniu şi de tradiţie, conduse de scriitori de anvergură naţională!! – sunt tratate la grămadă? Din ce motive nu se iau în calcul vechimea, prestigiul, tradiţia, ritmicitatea (lunară, bilunară, trimestrială, săptămânală)? Cine şi când a stabilit faptul că revistele ANUC sunt cele mai reprezentative în contextul cultural românesc şi, mai cu seamă, pentru ce grupuri de interese sunt reprezentative? Oare nu este ANUC un paravan pentru a acoperi o seamă de abuzuri? Experienţa din anii trecuţi a operatorilor culturali, precum şi propunerea de lege în actuala ei formulă oferă un răspuns limpede şi cât se poate de evident la această întrebare. Conform acestei Legi – de o importanţă vitală pentru existenţa publicaţiilor culturale de tradiţie, inclusiv a publicaţiilor de patrimoniu, prin care s-a fondat România modernă – de pildă, România literară, săptămânal editat sub egida USR de Fundaţia România Literară, condus de acad. N. Manolescu (dacă luăm în calcul suma medie promulgată prin lege) va beneficia anual de 289.285,71 lei. Pe când revista de patrimoniu Cultura (înfiinţată la 1924 sub direcţia lui Sextil Puşcariu şi relansată ca săptămânal în 2005 de acad. Augustin Buzura, editor: Fundaţia Culturală Română) va beneficia de 45.000 lei, deci, de 6.43 de ori mai puţin decât România literară. Conform aceleiaşi legi, revista Apostrof, lunar înfiinţat acum 25 de ani, va primi 289.285,71 lei, în timp ce revista de patrimoniu Contemporanul, înfiinţată la 1881 – deci, având peste 130 de ani şi făcând parte din patrimoniul ţării – publicaţie condusă de acad. N. Breban, cu subtitlul Ideea Europeană, va beneficia de 45.000 lei.” [4]
Deci calvarul unei mici subvenţii pentru monografia de la Pocreaca nu numai că nu s-a terminat dar ghişeul cu cereri depuse s-a mutat prin Nebuloasa din Andromeda. Aţi auzit undeva că un om simplu, „d’al nostru din popor” a primit de la A.F.C.N.[5] bani să publice o carte „de utilitate publică” pentru satul lui? Doamne feri, vorba oşenilor!


 Ştiţi ce mi-au spus domnii de-acolo când am făcut cerere de finanţare (de trei ani o tot fac în fiecare an!) pentru o subvenţie ca să tipăresc monografia Tismanei? Că monografia Tismanei nu e de importanţă naţională! Aferim, corijenţilor la istorie! Vă împietreşte Sfântul Nicodim ca pe balaurul Stârminei! Sau dacă s-o scula din morţi Mircea cel Bătrân, moşul lui Ţepeş, multe capete de la cultură vor cădea sunând a sec! Conform celor de la A.F.C.N. cultura naţională nu e o sumă a culturii locale oriunde s-ar găsi ea ci doar aceea de pe malurile Dâmboviţei, din buricul Bucureştiului! M-au trimis să cer bani de la primărie. Un an a durat ca să întoarcă consilierii pe toate feţele şi să se convingă că există şi Legea privind susţinerea şi promovarea culturii scrise nr. 186/2003 si  Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi non-profit de interes general. După ce s-au convins că există şi asemenea legi, nu mi-au dat bani pentru monografie, erau prea mulţi! Aşa că m-am mulţumit cu un mezelic de 250 lei pentru Asociaţia „Semănătorul Tismana”, ca să scoatem lunar revista „Sămănătorul” revista de patrimoniu a Tismanei dar şi a României, revistă înfiinţată de George Coşbuc, ruda dascălilor din Tismana şi de prietenul lui Alexandru Vlahuţă.
Şi s-a aprobat să scoatem revista un an, ca să vedem cum „merge”. A mers prost, a trebuit să dublăm suma din fondurile Asociaţiei „Semănătorul Tismana”, şi astfel, de visteria noastră alegându-se praful. Acum suntem nevoiţi să scoatem revista trimestrial. Să nu credeţi că o scoatem la începutul anului, bugetul prin provincie se aprobă ori de lăsata secului ori la Buna Vestire! Şi mai durează până la Paşti ca să ajungă actul la contabilitate şi apoi să vireze banii. Deci, nu numai ministerul culturii prin AFCN doreşte să se scape de scriitorii de pe întinsul patriei, ci şi cei cărora ar trebui să le fie dor să citească şi literatură, nu numai gâlcevi dâmboviţene pe „feisbuc”.
Reviste "Sămănătorul"
Revista „Sămănătorul”, aflată în al cincilea an de existenţă, la care colaborează şi membri USR şi LSR din toată Europa şi de peste ocean, nu s-a abătut un milimetru de la documentele programatice ale „Sămănătorului” lui Coşbuc şi Vlahuţă. Noi publicăm cu adevărat o revistă de cultură, de istorie şi de patrimoniu, nu suntem gogoşeria USR-ului lui Manolescu care se ocupă prin ochiul ei magic de darea afară din uniune a marelui scriitor Eugen Simion[6] pentru că nu şi-a plătit cotizaţia. Ca să vezi cu ce se ocupă cărturarii U.S.R., o uniune „de utilitate publică”, unică şi indestructibilă, care dă legea timbrului cultural în parlament prin cozi de topor! Aidoma lui Ra, zeul autocreat, USR şi muma lui ce a născut-o, A.N.U.C., n-au nevoie de consultarea reprezentanţilor Academiei Române – forul ştiinţific suprem al ţării ca să spună cine paşte pe tarlaua timbrului cultural şi cine nu. Să adăugăm la „România mereu surprinzătoare” acest  caz unic în lume, când copilul naşte pe mumă-sa şi nu invers! Aşa şi-a creat USR pe muma sa, ANUC, pentru a-şi îndepărta prietenii de la sacul de făină pentru gogoşi literare! Şi îndepărtează ei pe Contemporanul, darmite revista „Sămănătorul”!
Conform reprezentanţilor Academiei Române există trei criterii definitorii pentru stabilirea listei revistelor de tradiţie, inclusiv a publicaţiilor de patrimoniu: 1. Vechimea şi anvergura; 2. Dacă este sau a fost condusă de o mare personalitate a culturii române, personalitate validată de critica de specialitate, lectori şi timp; 3. Criteriul regional, cu condiţia să fie o publicaţie de amploare naţională, şi nu exclusiv locală.
Aha! Va să zică de aia ne trimit la primărie „utilitarii publici” ai lui Manolescu şi cei de la AFCN. După mintea lor, dacă vom fi subvenţionaţi local, vom fi şi publicaţie locală. Iar gogoşeria lui Manolescu fiind subvenţionată de la centru, e vezi doamne singura naţională! Respectă ea Constituţia, precum şi principiile cartei PEN International, capitolul referitor la libertatea de opinie a scriitorilor şi libertatea de circulaţie a ideilor? Facem retorică degeaba: noi, după părerea AFCN,  suntem publicaţie „de nişă”. Chiar au şi un paragraf nărod numit 1.3 Publicaţii de nişă în chestionarul lor pentru aprobare de fonduri şi pe care m-au obligat să-l completez.  Iată ce le-am scris eu în contestaţie: „Evaluatorii dvs. externi caută explicaţii puerile pentru sintagma nefericită „Publicaţii de nişă”, care este o zeflemea a scriitorilor din literatura „cazonă”! Este uimitor faptul că evaluatorii n-au remarcat aici termenul de „publicaţie”, termen care se referă în primul rând la periodice, ziare, reviste, buletine, etc.! Avem de-a face acum cu un proiect pentru „cărţi” fie ele în volume colective sau în volume de autor. Şi „nişă” (firidă anume lăsată într-un zid, în peretele unei sobe, la o mobilă etc., în care de obicei se aşează obiecte decorative, obiecte de uz casnic etc.) e tot zeflemea sau mai rău, de incultură. În lipsa unui vocabular adecvat, se foloseşte găselniţa nişelor din construcţii. Termenul adecvat este „scrieri subsidiare” studiilor la comandă efectuate de cercetătorii din mediul academic. Monografia este o lucrare complementară, făcută într-adevăr pe plan local dar de interes în toată România. Pe turistul venit să caşte gura, să facă mici sau să se închine la mănăstire, evident că nu-l interesează asta, dar interesează specialiştii şi autorităţile locale din toată ţara! Ea ne arată că deturnarea turismului real - in favoarea unui capitalism sălbatic distrugându-se mediul, patrimoniul şi sistematizările urbanistice anterioare - a devenit un fenomen îngrijorător.”
Spuneam şi într-un interviu dat jurnalistului Bogdan Lupescu de la „Formula AS”: „A face această revistă nu e doar un „ideal” care mă mobilizează ci o luptă continuă faţă de degradarea societăţii noastre, stâlcirea limbii române, subvenţionarea scriitorilor cazoni în detrimentul nostru, care redescoperim şi modelăm după vremuri semănătorismul, un vechi curent literar considerat „perimat” , „de nişă”. Observaţi domnule Bogdan: nici măcar n-au atâta cap aceşti detractori să spună că există literatură alternativă, subsidiară sau complementară! “Literatură de nişă” poate să spună un scriitor de puşcărie, nu un membru al USR ! (Altă aiureală pentru care se dau bani degeaba! Ce educaţie îţi poate da o carte scrisă de un hoţ care n-a pus mâna pe condei din timpul şcolii?) Dar asta e! Dăm bani lui Patapievici care să scoată cărţi în care se pişă pe limba română sau îngerului băsescian „Cărtărăscu” care-şi bagă într-un articol …sula în regina Angliei.
Iar nouă, nu ni se aprobă de ani buni la AFCN – Administraţia Fondului Cultural Român - bani să ne scoatem o revistă pentru care există reguli programatice mereu amintite dar neimpuse celor ce ne bat la poartă. Le-aţi văzut mereu în articolele revistei. Vă rog să mă lăsaţi să le mai citesc odată:
 „Scrierile trimise să fie creaţii moderne ale curentului social, cultural şi literar iniţiat la începutul sec. XX, în România, de revista „Sămănătorul” fără a idealiza, ca atunci, satul patriarhal în opoziţie cu oraşul „viciat” de civilizaţie. Scrierile vor evita totuşi noile tendinţe ale presei cazone, subjugată politic. Ele vor reconsidera, promova şi păstra civilizaţia rurală veche, depozitara unor valori naţionale pe cale de dispariţie. Substituirile şi chiar dispariţiile cutumelor patrimoniale legate de domeniul publicistic şi scriitoricesc au loc azi prin:
- agresiunea trusturilor de presă asupra vocabularului limbii române, înlocuind cuvinte româneşti consacrate de secole, cu englezisme; (ştirile cu brekingniuzurile, noutăţile cu praitaimniuzurile, portarul cu goalkiperul, magazinul cu marketul, ş.a.)
- stâlcirea dicţiei clasice a redactorilor de ştiri şi a reporterilor prin adausuri de mârâieli între cuvinte, inserţia unor vocale în expunere aidoma şcolarului prins cu lecţia neînvăţată;
- abandonarea discursului elaborat, respectuos şi academic în favoarea unor exprimări vulgare împrumutate de la interlopi şi borfaşi, limbaj care începe deja să facă parte, din cotidianul televiziunilor partizane, destinate linşajului mediatic”.

Nişa din literatura română nu o formează revistele din provincie ci găştile mafiote care au pus mâna fondurile ce ar trebui să le aloce ministerul culturii tuturor, fără intermediari.

Aura Christi de la "Contemporanul", articolul "Adevărata cultură e subterană?"[7] ne relatează că într-o întâlnire cu un literat american acesta i-a spus că România nu e singura ţară din Estul Europei, ce nu aduce întotdeauna în prim-plan, valori majore, reale. Extragem câteva paragrafe.
"Iată motivul pentru care editorii şi agenţii literari sunt tot mai interesaţi, în primul rând, de scriitori marginali, căci aceştia constituie, nu o dată, valorile reale, nu rareori incomode pentru oficialităţi. Unii reprezentanţi ai culturilor europene au înţeles, aşadar, că ceva este extrem de putred în Danemarca de pe malurile Dâmboviţei, unde – radicalizându-se pe parcursul ultimului deceniu – câteva grupuri abuzive aflate la putere în cultura română au purces la soluţia de o brutalitate unică şi în esenţă incalificabilă: decimarea elitelor creatoare ale ţării noastre în piaţa publică, fenomenul care a luat proporţii îngrijorătoare fiind necrofagia."
"Nu pricep din ce motive statul român, prin instituţiile sale abilitate, continuă să exporte în majoritatea cazurilor valori care nu ne reprezintă, din contră, ne deservesc imaginea; de altfel, s-ar putea face o antologie a ruşinii din noianele de scabrozităţi sau nedreptăţi, calomnii ori insanităţi, ce au ca ţintă naţiunea română, dimensiunea naţională, limba română, identitatea naţională, tradiţia sau scriitorii ce constituie exponenţii identitari de vârf ai României, în frunte cu Mihai Eminescu etc ., aberaţii denigratoare, scrise de-a lungul anilor de H.R. Patapievici, Mircea Cărtărescu, Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu şi alţi intelectuali de curte ai lui T. Băsescu. Statul român continuă să promoveze o politică de discriminare a literaturii naţionale în condiţiile în care profesorul emerit al Universităţii Cambridge, scoţianul James Mirrlees, laureat al Premiului Nobel pentru Economie, susţine că „rădăcinile voastre sunt clătinate, iar acestea nu se pot repara”. Și noi ştim că acest cărturar are, din nefericire, dreptate: România profundă, România eternă este împânzită, sabotată, calomniată şi subminată – în proporţii alarmante – de hibrizi culturali, după cum îi numea Mircea Eliade pe cei ce pierd iremediabil orice legătură cu rădăcinile identitare. De fapt, grave nu sunt atât diatribele antinaţionale ale acestor indivizi; grav e că – fiind la curent cu paginile lor antiromâneşti, niciodată regretate public – o parte covârşitoare a presei culturale, prin reprezentanţii ei de prestigiu, n-a ezitat să le laude în exces prin diatribele şi operele lor de câini de pază ai ideologiei politic corecte. Să fie acesta un semn de oportunism, un indice al fanariotizării unei părţi a scriitorilor români?”
Dar să n-o cităm doar pe Aura Christi să vedem ce zice Eugen Simion, membru al Academiei Române (1991), (distins şi cu Premiul Academiei Române în 1977), al Academiei Regale de Ştiinţe şi Litere din Danemarca, 2003; al Academiei de Ştiinţe Morale şi Politice din Franţa (2004); al Academiei din Atena (2009), membru al Academiei Regale a Doctorilor din Barcelona (Spania); al Academiei de Ştiinţe din Moldova; al Academiei Europeea (Londra). Este Doctor honoris causa al Universităţii din Belgrad şi a peste zece universităţi din ţară.
„Uniunea Scriitorilor s-a transformat într-un sindicat lăţit (ceea ce, în bună parte şi sub alte forme, trebuie să fie pentru a avea grijă de membrii ei). Şi-a diminuat însă autoritatea publică într-un moment – cum este cel de azi – în care politicienii delirează şi se ocupă de interesele lor şi aproape deloc de interesele culturii române. N-ar fi fost bine şi n-ar fi bine ca Uniunea Scriitorilor să devină o voce ascultată, responsabilă, apărătoare a valorilor spirituale naţionale, în haosul vieţii româneşti de azi? Despre asta este vorba, nu de altceva, Domnule Manolescu, Domnule Varujan Vosganian, senator actual şi viitor…”
Şi încă:
„Cum de am cutezat, cum de mi-am permis să mă alătur lui N. Breban, Augustin Buzura, Eugen Uricaru şi altor scriitori şi să contest legea pe care a moşit-o, după cum am aflat, chiar senatorul Varujan Vosganian? Uite că am cutezat, am îndrăznit… şi cred că bine am făcut, nu pentru ca legea să fie respinsă (cum zice mincinos şi mitocănesc publicistul din spatele Ochiului magic), ci pentru că legea – aşa cum este formulată – face o inacceptabilă discriminare între revistele Uniunii Scriitorilor şi alte reviste de cultură din ţară care nu fac parte din această organizaţie, dar care au aceeaşi valoare şi slujesc cultura română, ca şi cele dinainte. Pe ce temei şi cu câtă justeţe faceţi această diferenţiere, Domnule Varujan? 90% din bani pentru revistele Uniunilor şi 10% pentru celelalte… Bună, corectă, democratică socoteală… „Bani cuveniţi, conform legii, doar asociaţilor de utilitate publică“ – scrie Ochiul magic. Serios? Şi celelalte (Cultura, Contemporanul, Caiete critice…) nu sunt utile publicului, ele nu fac parte din cultura română? Ele nu trebuie ajutate? Domnule Varujan, Domnule Manolescu, nu vi se pare că forţaţi logica şi insultaţi adevărul?”

În concluzie:

Nu spunem numai noi că forma legii timbrului e o manea proastă ce o interpretează doar USR. După cum aţi văzut până şi Eugen Simion o spune! Membru al Academiei Române,  decorat cu Ordinul naţional „Steaua României” în grad de „Mare cruce”, ordinul brazilian „Crucea Sudului”, ordinul şi diploma daneză „Comandor de gr. I al ordinului Danebrog”,  Legiunea de Onoare a Franţei (2002), „Ordinul Republicii” (Republica Moldova, 2010), Eugen Simion a fost gratulat de cinci ori cu premii ale Uniunii Scriitorilor din România. Cui i-au folosit premiile? Marelui meşter sau muribundei USR?
Şi mai e o anomalie: cine îşi închipuie că poate da o lege pentru toate entităţile culturale amestecă literatura cu manelismul, pe Eminescu cu Copilul Minune. Nu avem nevoie de o lege manea a timbrului cultural ci de o lege specifică doar literaturii române, care să faciliteze tipărirea de carte şi de publicaţii seriale. Iar celorlalte genuri ale culturii, mai degrabă forme ale inculturii, să li se aplice un timbru fiscal specific alcoolului care ne distruge fiinţa naţională.
Nu este drept ca un pensionar ce poate scrie literatură să treacă prin nenumărate praguri administrative, prin tot felul de tertipuri pentru a i se acorda pe lângă pensie o indemnizaţie care să-l ajute să-şi tipărească operele pe care le rumegă demult cu mintea lui coaptă. Nu este drept ca unui lăutar aflat la pensie să-i fie acordată îndemnizaţia de creator cultural, adăugându-i la pensie 20% pe baza unei simple cereri la orice asociaţie de profil iar unui scriitor să i se ceară obligatoriu, pentru aceiaşi indemnizaţie de creator, o patalama de la USR-ul lui Manolescu.
Asociaţia noastră s-a interesat la un director al unei case de pensii dintr-un judeţ, ales aleatoriu, dacă colaboratorii revistei „Sămănătorul” şi scriitorii pensionari publicaţi de noi pot beneficia de îndemnizaţia de creator. „Am  dat îndemnizaţia asta la toţi lăutarii şi meşterii artizani care au avut actele întocmite, mai puţin la scriitori pentru că nu-şi pot completa dosarul datorită birocraţiei şi monopolului unor uniuni de profil.”
Daniel Barbu - un ministru
cuprins de moda tăierilor
Mai mult, se aude că s-au mai introdus avize noi în afară de cele de la ministerul culturii. De ce? Şi-au atins scopurile cei care au dat în parlament o lege destinată doar unor „aleşi”? Atâta timp cât USR este considerată de utilitate publică de către guvern prin Ministerul Culturii iar LSR, care este prin statut, prin evidenţa membrilor şi a filialelor, tot „uniune de creatori”, nu este considerată, de aceiaşi decidenţi, tot de utilitate publică, considerăm că nicio altă lege nu mai poate fi dată până când orice discriminare va fi înlăturată!
Dar e cineva care vrea să asculte în ţara asta pe cei dezavantajaţi, uneori abuziv?
Răspunsul este nu şi dăm nişte exemple concrete, ca să vedeţi la ce anomalii sunt supuse asociaţiile care se ocupă de literatura şi jurnalistica din România:
1. Dosarul LSR - Ligii Scriitorilor este înregistrat la Ministerul Culturii la nr.882/2011. Se află în instrumentare veşnică la doamna consilier Geta L.
2. UZR (Uniunea Ziariştilor Români) se judecă de zece ani cu Ministerul Finanţelor. A obţinut statutul de asociaţie de utilitate publică dar membrii săi pensionari nu primesc indemnizaţia pe care nişte lăutari ce cântă la televiziunile maneliste o au demult.
3. Reprezentanţii noştri au fost în audienţă la trei miniştri diferiţi ai Ministerului Culturii. Tocmai când dosarul „era complet” a venit ministrul Barbu, a modificat ca împăratul roman Nero legea şi a adăugat în ea ca fiecare filială să aibă cel puţin un salariat.
Ori, fiecare asociaţie e racordată la o uniune de creaţie, are nişte salariaţi care produc cartea de literatură pe care o ţine (Dacă o ţine!) în mână guralivul Daniel Barbu. Pentru aceea carte s-au mişcat, tehnoredactori, graficieni, tipografi, librari, instituţii precum banca,  poşta sau Biblioteca Naţională a României. Multe din cărţile tipărite, care ajung în Depozitul BNR, au ca autori pensionari care-şi tipăresc în regie proprie cărţile. Adică, scot din pensia lor amărâtă banii de medicamente şi tipăresc cărţi pe care le trimit, obligatoriu,  Depozitului Naţional.
 Pentru ei şi pentru toţi cei „nealeşi” prin legi manea în parlamentul României, uşa mereu închisă de la Ministerul Culturii reprezintă simbolul dezastrului culturii române, prezent peste tot dar care nu-l vede nimeni.

N. N. Tomoniu, director Revista Sămănătorul

ANEXE

Pentru o demonstraţie că Legea timbrului fiscal a ajuns din manea, un şlagăr-manea interpretat de oricine ştie să scrie şi pe care-l cântă fiecare după cum îl taie capul, citiţi şi:

Cică pe când Băsescu cânta cu
basul iar Boc era secundaşul
s-au dat singurii bani de la guvern
pentru cultură! (Manolescu)
A apărut şi un comunicat pentru liniştirea apelor. Nu ni se spune cine e de vină că nu s-au încasat banii pentru un timbru de care nu ştia decât Editura Politică, pardon, Editura Humanitas. 

Comunicat din partea Conducerii Uniunii Scriitorilor din România privind Legea timbrului cultural
Scris de Irina PETRAŞ

În spaţiul public au apărut reacţii vehemente împotriva noii Legi a timbrului cultural, mai ales din partea editorilor. A fost lansată o serie de afirmaţii incorecte.
Pentru a aşeza lucrurile în adevărul lor, facem următoarele precizări:
1.    Legea timbrului cultural este în vigoare încă din anul 1994 (ca Legea nr. 35 din 6.06.1994).
2.    Argumentul editorilor, că prin noua Lege are loc o scumpire a produsului cultural, este fals. Scumpirea despre care se face incorect vorbire, dacă a avut loc, a avut loc în anul 1994, odată cu apariţia Legii nr. 35.
3.    Taxa de timbru cultural sub formă de timbru literar, cinematografic, teatral, muzical, folcloric, al artelor plastice, al arhitecturii şi de divertisment, a fost aplicată în toată această perioadă.
În ceea ce priveşte timbrul literar, editorii au încasat taxa de timbru, o taxă plătită de cumpărătorii de carte şi inclusă în preţul de vânzare al cărţii, dar, cu unele excepţii, cum ar fi Editura Humanitas, n-au virat sumele cuvenite beneficiarilor, adică n-au respectat Legea aflată în vigoare. Dacă toţi editorii ar fi respectat Legea timbrului cultural din 1994, nu ar mai fi fost nevoie de o nouă Lege.
Modificarea actuală a Legii timbrului cultural prevede, în special, introducerea unui timbru literar fizic, care să fie aplicat efectiv pe cartea introdusă în circuitul comercial. Această prevedere a Legii înlătură orice posibilitate de evaziune fiscală şi aduce limpezirea situaţiei în privinţa tirajelor reale ale cărţilor editate.


[1] Ţigăneşte: romnicel=ţigan, rom=om, romni= femee, romino=ţigan. M. Kogălniceanu - Schiţe despre Ţigani, Tipografia "Dacia", Iaşi, 1900, pag. 6: "Ţiganii ei singuri se numesc în limba lor Romnicel (fiul femeii) sau Rom (oameni) : han du me Romnicel ? eşti tu ţigan ?"
[2] Ţigăneşte: pal=frate
[3] Vestitul Institut Cultural Român de la New York ce a lansat pornografia ca artă modernă şi pişatul cu ketamină, panaceu universal.
[5] Administraţia Fondului Cultural Naţional