Omul
rațional și manifestările sale
în lumina lucrării : “Învățături despre viața
morală”
Printre
scrierile ce alcătuiesc cuprinsul primei Filocalii se numără și
cea a Sfântului Antonie cel Mare ce deschide primul volum al Filocaliei.
Filocalia, după cum arată în prefața lucrării, Părintele
Profesor Dumitru Stăniloae, îi oferă omului drumul prin care acesta poate
ajunge la cunoașterea și dobândirea vieții
în Hristos. Acest drum este unul progresiv al vieții duhovnicești și
începe prin curățirea omului de patimile care îl închid în egoismul
satisfacțiilor trecătoare. Acest drum reprezintă calea înfățișată
de Mântuitorul Iisus Hristos și în care poate înainta cel ce crede în
El.
Sfântul
Antonie cel Mare, s-a născut într-un sat din Egipt, iar după moartea părinților
săi s-a hotărât să vândă toată moștenirea primită, să o
împartă săracilor și să-și închine viața
lui Dumnezeu. Sfântul Antonie este primul monah care s-a retras în pustie.
Pentru început acesta nu s-a îndepărtat prea mult de locurile natale,
slujindu-i ca adăpost un mormânt gol. Mai apoi, i-a crescut dorința
după singurătate și s-a retras în munții nisipoși
de pe malul Nilului. În jurul său s-au strâns mulți ucenici, iar el a
părăsit și acest loc și pe ucenici și
s-a retras în pustia din preajma Mării Roșii. Sfântul Antonie a murit
în anul 356 fiind înmormântat într-un loc necunoscut, având lângă el doar doi
oameni de încredere cărora le-a poruncit să nu spună nimănui locul în care este
înmormântat.
Sfântul
Antonie cel Mare, oferă învățături despre viața
morală a oamenilor și despre buna purtare cuprinse în 170 de capete. Din
aceste însemnări ale Sfântului Antonie reies idei ca : “om rațional” și
accentul care îl pune pe deosebirea dintre bine și rău, pe
caracterizarea lui Dumnezeu ca medic.
Din
perspectiva Sfântului Antonie cel Mare, omul rațional este acela
care are sufletul rațional, adică, acela care poate deosebi binele de rău.
Acest tip de om rațional este omul care își dedică întreaga viață
lui Dumnezeu și Îl cunoaște pe Acesta. Oamenii lumești,
care se consideră pe sine raționali nu au această însușire
în modul real și adevărat, ci doar în propria conștiință și în
propria mândrie. Omul rațional are o singură grijă în lumea aceasta : să asculte
de Dumnezeu și să-L placă pe El, gândindu-se tot timpul cum să facă
acest lucru și să nu-l supere pe Dumnezeu. Pe parcursul scrierii sale,
Sfântul Antonie cel Mare arată ceea ce îi stă omului în față
pentru a deveni un om rațional, ce trebuie să facă pentru a ajunge la această
stare și îndrumări pentru a deveni un om rațional.
Omul rațional
pe parcursul vieții este războit de simțurile trupului care sunt în
număr de cinci : auzul, văzul, gustul, mirosul, pipăitul, iar sufletul omului
prin aceste simțuri cade în cele patru patimi dătătoare de moarte : slava
deșartă, bucuria, mânia și frica. Pentru a birui în
fața acestor patimi, omul este nevoit să ducă o luptă aspră
în întreaga sa viață pământească.
Omul rațional
caracterizat printr-un suflet sănătos nu este fricos, nu are voie să se sperie
de patimile și încercările ce se abat asupra sa, pentru că, cu
ajutorul lui Dumnezeu acesta va birui, iar în caz contrar va ajunge batjocură
pentru diavoli.
Omul a
fost creat de Dumnezeu cu trup și suflet, trupul este stricăcios și
vremelnic, iar sufletul este nestricăcios, nemuritor și
veșnic. Sufletul pătimește împreună cu trupul, dar
trupul nu pătimește împreună cu sufletul. Sufletul omului este în trup,
iar în suflet este mintea și în minte este cuvântul, acestea fiind
elementele prin care Dumnezeu face sufletul nemuritor, dându-i nestricăciunea și
fericirea veșnică.
Prin
trup, omul este muritor, iar prin minte și cuvânt este nemuritor, în
tăcere mintea naște cuvântul. Trupul vede prin ochi, iar sufletul prin
minte, atât trupul cât și sufletul au organul văzului, unul le vede pe cele
pământești, celălalt pe cele duhovnicești.
După cum amai spus, mintea se găsește în suflet, prin urmare
aceasta nu este suflet. Este un dar al lui Dumnezeu care mântuiește
sufletul, îl călăuzește și-l sfătuiește la ceea ce este plăcut
lui Dumnezeu. Pentru a fi plăcut lui Dumnezeu, omul trebuie să disprețuiască
cele pământești și să râvnească la cele duhovnicești,
veșnice și nestricăcioase. Mintea, învață
pe om să umble în trup, dar să înțeleagă prin minte cele cerești.
Elementul
esențial al minții este și
sluga acestuia este cuvântul care are înțeles și
este folositor sufletului și este dar al lui Dumnezeu. Prin
urmare, ceea ce leagă toate aceste elemente constitutive ale ființei
omenești : trupul, sufletul, mintea și
cuvântul constituie viața omului. Pe lângă aceste elemente, omul a primit de la
Dumnezeu un dar suprem, libertatea. Omul nu este constrâns de Dumnezeu, ci are
posibilitatea de a alege între bine și rău, între moarte și
viață. Deci, omul este compus din partea rațională,
cu puterea aceea negrăită și dumnezeiască, Sfântul Antonie spunând
că sunt puțini oameni aparținând acestei categorii și
cea trupească, acestea două având legătură între ele.
Pentru
omul rațional, care crede în Dumnezeu, moartea trupească trebuie
să fie în permanență în mintea sa, pentru că pentru acest tip de om, moartea
este nemurire, iar dacă nu se află în minte este moarte, se instalează starea
fricii de moarte. Un om care-L iubește pe Dumnezeu nu trebuie
să se teamă de moarte, ci de pierderea sufletului care înseamnă necunoașterea
lui Dumnezeu.
Ceea ce
stă împotriva fericirii veșnice a omului și
care a contribuit și la căderea în păcatul strămoșesc
a protopărinților noștri Adam și Eva este păcatul,
care aduce după sine moartea. Păcatul, este văzut ca o patimă a materiei,
sufletul rațional se scutură de greutatea materiei în care zace
păcatul, ușurându-se de această materie, Îl cunoaște
pe Dumnezeu, iar la trup privește atent ca la un vrăjmaș și
nu mai crede ale lui. Printre păcatele care stau împotriva mântuirii omului și
reprezintă piedici pentru mântuire sunt negrija și lenea.
Durerile trupești sunt proprii trupului,
ca unul ce e pământesc și stricăcios, iar înaintea patimilor stau următoarele :
lăcomia pântecelui și poftirea celor lumești. Boala cea mai mare a
sufletului este ruina și pierzarea lui și să nu-L cunoști
pe Dumnezeu.
Dumnezeu
nu poate fi văzut, ci numai înțeles cu mintea, iar trupul nu poate
trăi fără suflet, prin urmare, toate cele ce se văd și
există nu pot ființa fără Dumnezeu. Dumnezeu i-a oferit omului libertatea de
a alege între bine și rău, de a deosebi cele folositoare sufletului.â
Cei
care-L iubesc pe Dumnezeu disprețuiesc cele pământești,
iar roadele omului plăcut lui Dumnezeu sunt recunoștința
față de Cel care l-a creat și viețuirea
cea bună, Dumnezeu creându-l pe om cu voință liberă, omul fiind liber
să aleagă patimile sau să fie liber.
După ce
au fost prezentate elementele componente ale omului și
patimile care rup legătura dintre el și Dumnezeu, vor fi
prezentate elementele care îl fac pe omul rațional plăcut lui Dumnezeu.
Armele
omului rațional cu care stă împotriva răului și a
păcatului sunt următoarele : înfrânarea, suferirea răului, neprihănirea,
stăruința, răbdarea. Dacă le vom avea toate acestea, putem să
biruim toate ispitele și patimile diavolului. Omul rațional
trebuie să se lepede de grija de multe care îl duce pe om spre moarte, spre
rătăcirea în întunericul unei vieți cu păcate.
Sfântul
Antonie cel Mare îl definește pe om ca pe cel ce a înțeles
ce este trupul, definit ca stricăcios și vremelnic și
sufletul, definit ca dumnezeiesc și nemuritor și
suflare a lui Dumnezeu, fiind creat spre cercare și îndumnezeire. Cine
a înțeles sufletul, viețuiește
drept și plăcut înaintea lui Dumnezeu, nemaisupunându-se
trupului. Vede pe Dumnezeu cu mintea sa și contemplă bunurile veșnice
dăruite sufletului de Dumnezeu. Omul este înzestrat cu cunoștință și
libertate, de a alege între bine și rău. Înaintea tuturor
vituților se află smerenia.
De viața
virtuoasă se împărtășesc cei cuvioși și
cei cu mintea iubitoare de Dumnezeu. Este numit, părinte, cel ce poate îmblânzi
pe cei neînvățați pentru a iubi învățătura și
îndreptarea.
Este definit ca om, cel rațional sau cel ce
îngăduie să fie îndreptat, iar de cei care nu se împărtășesc
de acestea, trebuie să ne ferim. Un om rațional poate ajunge prin
deprinderea între viața virtuoasă și plăcută lui Dumnezeu, nu
numai prin forma trupului. Pricepe toate ale vieții și
ăi urmează lui Dumnezeu deplin. Este asemănat cu corăbierii a celor ce se
silesc spre viața duhovnicească.
Pe
oamenii liberi îi caracterizează libertatea și fericirea și
starea sufletului lor fără prihană și izbăvit de cele
vremelnice.
Semnele
prin care se cunoaște un suflet rațional și
virtuos sunt următoarele : privirea, mersul, glasul, râsul, ocupațiile
și
întâlnirile cu oamenii. Sufletul rațional se ferește
de : mândrie, înșelăciune, pizmă, răpire care sunt fapte ale diavolilor.
Omul rațional pentru a-și păstra curat sufletul
trebuie să se ferească de : înalta părere de sine, slava cea deșrtă,
să se silească spre buna îndreptare a vieții și a
socotinței. Pricinile sau cauzele care stau la baza suferințelor
noastre suntem noi înșine prin păcatele noastre.
Omul bun
care-L cunoaște pe Dumnezeu, știe calea cunoștinței
lui Dumnezeu descoperită prin bunătatea Sa. Acesta nu mustră pe oameni pentru
rele când sunt de față, iar pe la spate nu-i bârfește.
Pentru
omul rațional, virtutea sufletului este singura avere sigură,
care nu e furată după moarte și mântuiește pe cei ce au
dobândit-o. Bărbat înțelept este bărbatul ce place lui Dumnezeu, care vorbește
puține și cele de trebuință și
plăcute Lui. ” Mâncarea scumpă hrănește numai trupul, dar cunoțtință
de Dumnezeu : înfrânarea, blândețea, bunătatea, facerea de
bine, buna cinstire și blândețea îndumnezeiesc sufletul.
Rânduială
a lui Dumnezeu este considerată următoarea : pe măsură ce crește
trupul, sufletul să se unple de minte, ca omul să poată alege dintre bine și
rău ceea ce îi este de folos. Toate trupurile au trup, nu însă toate sufletele
au minte. Trupul fără suflet este mort, așa și
sufletul fără puterea minții este nelucrător și nu poate moșteni
pe Dumnezeu. Sfânt este considerat omul care este curățit
de patimi și păcate.
Peste
toate acestea se află Pronia lui Dumnezeu, care ține lumea, în
această lume nu se găsește loc fără Pronia lui Dumnezeu. Pronia lui Dumnezeu este
definită prin cuvântul desăvârșit al lui Dumnezeu. Prin credință,
omul cunoaște toate cele nevăzute și gândite. Începutul
păcatului este pofta, iar începutul mântuirii și al împărăției
Cerurilor este dragostea.
Această
lucrare a Sfântului Antonie cel Mare ne oferă exemplul de urmat pentru fiecare
dintre noi, de a urma lui Dumnezeu, de a ne identifica în omul rațional
creionat de Sfântul Antonie în aceste rânduri, pentru a ne face plăcuți
lui Dumnezeu și de a dobândi fericirea veșnică.