Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 3 iulie 2013

Elena Toma - Nu-mi plac caracterele nedemne


Odaia bună din casa ţărănească

NU-MI PLAC CARACTERELE NEDEMNE

Nu vreau să păcătuiesc față de mine, nu vreau să urmez exemple sau căi  nedemne. În „şcolile ceaușiste”  am fost educată de profesori cu spinarea dreaptă față de politică, cu gândire nepătimaşă și înțeleaptă. De aceea nu am orbit, sunt echidistantă și nu mă frâng aplecându-mi spinarea după favoruri politice, nici nu mă iluzionez că există dreptate în cer.
Vremea dizidenților anticeaușiști deja a trecut: nu mai sunt oase de împărțit și fabrici de vândut la fiare vechi, cel ce-a depozitat prețul vânzării a sărăcit. Biserica i-a înghițit pe toți ateii în pântecele cel grotesc.
A trecut vremea nostalgicilor și fripturiștilor, a venit vremea realiștilor. De ce să batjocorez memoria lui Ceaușescu? Cei care i-au dat cu pumnii în cap tătălui meu, dizident anticolectivist, au fost ciomagari locali. Cei care m-au nedreptățit pe mine au fost proști cu diplomă și rinoceri de carieră. De ce au proștii diplome și deștepții, nu ? Proștii  memorizează chestionarele, deștepții cercetează și zic că nu sunt interesante. E dovedit științific că prostul nu poate fi dizident, el este ușor adaptabil și se cofundă ușor cu mâna dreaptă a rinocerului conducător.
Cum a ajuns rinocerul cap conducător? Din lipsă de personal, nu oricine poate înghiți orice mârșăvie. Revoltații sunt declarați ecologiști și sunt trimiși în pustiu ca să față ispitelor luciferice ce le promit scaun și slavă dacă acceptă să devină imorali. Unii cedează, alții sunt răstigniți  precum Iisus. Prudenții dau bir cu fugiții și-și zic cu satisfacție: nu m-am mânjit și nu voi fi răstignit.
De ce prudentul nu vrea să devină erou ?  De frică că imortalitatea sa rece va ceda cântărilor de slavă. Ceaușescu a ispășit ca să trăiască proștii majoritari, la români întotdeauna ispășește capul. Nu privesc înapoi cu mânie ci cu tristețe, explicându-mi:„ bunătatea implică naivitate”. Așa este, când ești meschin nu poți fi naiv, când nu ești naiv n-ai cum să fii generos. Când ești generos ierți ca un filozof.
Eu l-am iertat pe Ceașescu pentru că în politica externă a reprezentat țara cu demnitate, politica internă au făcut-o ciomăgarii locali și proștii cu diplomă. Din pustiu mă rog să moară mincinoșii actuali ca mâine să respire un aer proaspăt și dezinteresat cei tineri. Iată un răspuns articulat contra celor ce mai urlă încă la fantomele trecutului sperând că se vor transforma în oase bune de mâncat. 

Autor, Elena Toma