Silviu Aurelian Jimborean |
Silviu Aurelian Jimborean - Ucenicul
Introducere
În acestă lucrare, voi prezenta Capitolul III intitulat
Ucenicul, din perspectiva Înalt Prea Sfințitului Părinte Andrei
Andreicuț, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și
Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului
și
Sălajului, în cartea Spovedanie și
Comuniune.
Cartea cuprinde trei Capitole:
1.
Pocăința, Taina Împăcării și
refacerii
2.
Duhovnicul
3.
Ucenicul
Fiul Duhovnicesc
Discipolul, în general
Pedagogul Jan Amos Comenius, a spus o vorbă, care a rămas
valabilă din acele zile până în zilele noastre și până peste
veacuri: omul ca să devină om trebuie să fie format. Un ucenic se formează în
jurul unui mentor pe care acesta îl simpatizează și îl urmează în tot
ceea ce face, dar înainte de a deveni un bun maestru, trebuie să fi un bun învățăcel[1].
De asemenea ne putem raporta la Înțeleptul Solomon care spune
așa: „Defăimătorii înțelepciunii
și ai învățăturii sunt ticăloși, și
nădejdea lor este deșartă și osteneliile lor
fără de folos și lucrurile lor netrebnice” (
Înțelepciune 3, 11).[2]
Dacă în viața ucenicului nu există un
maestru de la care acesta să învețe și
să purceadă la toate ce îi este oferit, acesta va avea parte de o viață
ce îi va oferi lucruri foarte dure. Când ți se întâmplă o nenorocire
gravă, cum ar fi: ești părăsit de toți cei din jur, ești
concediat de la servici, îți arde casa, îți
pierzi o persoană dragă, neavând un maestru să te pregătească să privești
din punct de vedere spiritual aceste lucruri, apare un dezechilibru total în
viața ta, fapt ce duce la anumite lucruri care nu sunt
plăcute înaintea lui Dumnezeu. Totodată este bine, ca în viața
ta să ai un exemplu bun de urmat ca să te poți raporta și
tu la toate momentele din viața de zi cu zi.[3]
Este foarte greu și în același
timp să nu ști de unde vin toate încercările ce se pot transforma în
suferințe, să nu ști în ce parte este poziționat
dușmanul tău și din ce parte te poate
ataca, luptând în zadar și lovind în aer. Maestrul te poate ajuta să afli calea și
dinspre care apare răul, de aceea unul dintre cei ce și-a
găsit un mentor va spune: „Dumnezeul meu,
fie binecuvântată ziua în care am întâlnit pe Maestrul nostru.
El
este cel care ne-a dat toate mijloacele de a ieși din dificultățiile
noastre, era cel mai bun prieten al nostru, dar noi nu l-am înțeles
decât prea târziu”. În vremurile tradiționale, era ceva normal sa
creșt,i a fi ucenic pe lângă un cunoscător, aceștia
având un temei foarte bine pus la punct, toate le făceau corect și
coerent fără a se grăbi, dar în zilele noastre, toate se fac prost și
în grabă, deoarece nu avem limite și nici răbdarea care ar
trebuie să existe și să fie bine punctată.[4]
Potrivit acetsei teme, Neagoe Basarb îi scria fiului său:
„ Să nu-ți fie rușine,
sau să te ții mare, cugetând sau zicând în inima
ta: <<Eu fiind domn, cum poate fi te întreb
toți boierii mei de sfat, și ei sunt slugi mie!>>, că și ei sunt robi lui Hristos. Dar de vor
fi îngăduind unii dintr-înșii lui Dumnezeu mai bine decât tine?
Pentru că tot Domnul care nu-și va întreba boierii de sfat, acela nu
face bine că singur Pavel Apostolul mărturisește și
zice: Niciodată nu vom putea noi ajunge în urma moșilor
noștri. Și la Evanghelie încă grăiește
Domnul nostru Iisus Hristos și zice:
Amar aceluia ce sfătuiește singur și
pe altul nu întreabă. Drept aceea, și voi, fraților,
nu vă sfătuiți numai în sine-vă, ci de toate singuri
întrebați pe boeirii voștri
și pe sfetnicii voștri.”[5]
Cei care își iau în serios problema
vieții spirituale, încă mai știu să aprecieze
valoarea pe care un maestru o are. Este nevoie de acest maestru pentru a-i învăța,
pentru a-i inspira din anumite pricini, pentru a-i apropia mai mult de
Dumnezeu, iar când acest maestru este găsit atunci nu se mai îndoiesc de el și
nici nu se opun, ci din contră, ascultă de el respectându-l și
ascultândul din tot sufletul.[6]
Fiul duhovnicesc în special
Pentru ca un ucenic să fie format în calea duhovnicească,
și
spre mântuitea sufletului, are și aici nevoie de un dascăl, iar acest
dascăl fără nici o ezitare este însuși duhovnciul, astfel spus
toți creștinii, clerici și
laici, călugări și căsătoriți, sunt fiii duhovnicești
a unui părinte. Un părinte duhovnic fiecare și-l poate alege după
criteriile sale. Când este vorba de fiu duhovnicesc
apare o întrebare și anume: Este mare deosebirea între formarea
duhovnciească a preoților și a credincioșilor
de rând, sau între formarea duhovnicească a mireniilor și a
călugărilor? Răspunsul, privind micile deosebiri legate de specificul vieții
pe care o au îmbrățișată, ar fi că formarea duhovnicească în mare parte este
una și aceeași. Noi, creștinii
de rând, apelăm la acest preot duhovnic, doar pentru a ne spovedi și a
ne cumineca, pentru a primi dezlegare la păcate și totodată a primi
un canon, dar nu este solicitat pentru a da un îndemn credincios acelui creștin.
[7]
Ideal ar fi, ca un duhovnic să-și
determine creștinul la o îndrumare duhovnicească adânca, și
să-și de-a seama că preotul duhonvic poate fi, și
părinte, și maestru dar și cel care poate liniști și
rezolva orice problemă pe care creștinul de rând o are.
Sfântul Teodor Studitul rezumă o învățătură, spunând că toți
creștinii sunt egali în fața lui Dumnezeu întru toate,
fie ei călugări, sau mirenii, atunci când este vorba de rânduiala duhovnicească
a vieții lăuntrice. Sfântul Simion al Tesalonicului scria: „ Toți preoții
să trăiască în sfințenie și mai ales să se
silească să ducă o viață asemănătoare călugărilor, sau măcar
să se străduiască, ca în timp oportun să devină călugări.”[8]
Un exemplu este Sfântul Isidor Pelusiotul care prin
corespondență, acesta încerca să-i formeze duhovncicește
pe ucenicii săi, clerici și mireni. Unii erau împătimiți,
ca de exemplu petrecărețul Maron, dar Sfântul nu-și perdea nădejdea de
a-i aduce pe calea cea bună. O primă condiție pentru ca omul să fie
format duhovnicește este ca acesta să se lase format, el având bune intenții și
totuși să se poticnească pe cale, fiind ispitit de tot felul
de vicii și păcate, aici intervenind rolul duhovnicului de a-l pune
în gardă si de a fi stimulat. Dacă un creștin de rând nu este fiul
duhovnciesc a unui părinte acesta nu poate face nici un fel de progres
spiritual. Importanța faptului de a fi un fiu duhovnicesc și
de a asculta un părinte, o sublinează Sfântul Antonice cel Mare care spunea: „ Știu
călugări care, după multe osteneli, au căzut și întru ieșire
din minți au venit, pentru că s-au nădăjduit în lucrul lor și
amăgindu-se nu au înțeles porunca celui ce a zis: întreabă pe tatăl tău și îți
va vesti ție.”[9]
Datoriile ucenicului
1. De a-și căuta un duhovnic
Părerea mea este că toți
creștinii avem datoria și necesitatea de a ne căuta
un Preot duhovnci pe gustul și placul nostru, după criteriile care
ne sunt nouă mai convenabile. Aceasta este o primă datorie a celui care vrea să
se mântuiască și anume de a avea un duhovnic. Cine crede că se poate
descurca fără a avea un preot duhovnic acela se înșală,
iar pentru cel care vrea să-și îmbunătățească
viața, nevoia de a avea un duhonvic este aboslută. Sfântul
Ioan Scărarul ne spune: „ Toți
cei ce voim să ieșim din Egipt, avem nevoie negreșit
de un Moise oarecare, ca mijlocitor către Dumnezeu și
după Dumnezeu, care stând pentru noi la mijloc făptuirea și
vederea, să întindă mâinile către Dumnezeu, ca să trecem, povățuiți
de el, marea păcatelor și să punem pe fugă pe Amalic, căpetenia
patimilor. S-au înșelat deci cei ce s-au încrezut în ei înșiși și
au socotit că n-au nevoie de nici un povățuitor”.[10]
Nevoia de a avea un preot spiritual, ține
în primul rând de dificultatea pe care însuși omul o are, trebuie să se
cunoască pe sine, de a se judeca obiectiv, atâta vreme cât nu s-a curățit
de patimi și nu are discernământ. Nichifor din Singurătate ne spune
că: „este important să-ți
cauți un dascăl negreșelnic;
sfaturile sale te vor ajuta să nu aluneci nici la dreapta nici la stânga,
experiența sa personală în lupta cu ispitele te
va lămuri, fără de nici un dubiu, asupra drumului pe care trebue să mergi în
afară de pericole”.
Un alt motiv pentru care noi trebuie să avem un preot
duhovnic, este acela că, în starea de cădere în care ne aflăm, este periculos
să ne urmăm propria noastră voință, adesea contrară voii lui
Dumnezeu.[11]
Noi trebuie să facem mari eforturi pentru a întâlni un preot duhovnic, pentru a
întreține relații bune cu ei, pentru a-i întreba
asupra lucrurilor care ne frământă și pentru a le cere soluții și
sfaturi, Avva Dorotei zicând: „Avem nevoie de ajutor; avem nevoie de cel ce ne
cârmuiește după Dumnezeu. Nimic nu e mai jalnic, nimic nu e mai
pierzător, decât să nu avem pe cineva care să ne povățuiască
pe calea lui Dumnezeu.
Doar dacă ascultăm de părintele duhovnic, putem ajunge la
calea mântuirii, fără a-și pierde ținta căci Sfântul Ioan Casian ne spune:
„ Dacă vrem în fapt să ajungem la o
adevărată desăvârșire a virtuțiilor,
trebuie să-i urmăm pe acei dascăli și îndrumători care
au dobândit-o și experimentat-o în mod real, nu
imaginându-și-o în discuții
fără miez; ci ei vor putea să ne învețe și
să ne călăuzească spre această desăvârșire, indicându-ne și
drumul cel mai sigur pe care să ajungem acolo”.[12]
Făcând o comparație, legătura dintre un duhovnic și
ucenic, nu este asemănătoare cu legătura dintre maestru și
discipol, pentru că această legătură dintre duhovnic și
ucenic, își are prototipul în legătura dintre Părintele ceresc și
oamenii pe care i-a creat și răscumpărat.
Înaltul Andrei, ne spune că ideal ar fi ca duhovnicul
nostru să ne fie preotul din Parohia în care noi viețuim,
dar dacă starea sufletului devine dificilă și complicată și
este ceea ce îl depășește pe preotul paroh, atunci noi trebuie să stăruim cu
putere în suflet și să găsim duhovnicul ce ni se potrivește.
Sfântul Simion Noul Teolog îi scrie ucenicului așa(Arsenie viitorul
urmaș al Sfântului Simeon): „ Fii tu duhovnicesc, și vei recunoaște
oamenii duhovnicești prin întâlnirea cu ei, sau prin
simpla privire, fără greșeală. Fără această observație
personală, mărturia lumii întregi este irelevantă. Cine-i va cunoaște
pe oamenii duhovnicești, dacă ei totuși
există astăzi? Cel care este luminat de sus, prin Duhul Sfânt. Cel ce mărturisește
că el nu-i poate recunoaște, ce motiv are să creadă în mărturia
altuia? Daca nu-i orb nu-l va ignora pe omul duhovnicesc ce-l întâlnește.
Dacă vede poate deosebi oile de lupi și hoțul
de păstor. Eu afirm că cel ce vede duhovnicește, dacă întâlnește
des pe cineva și vorbește cu el, îi vede și
sufletul, dacă nu în substanță, cel puțin
în gândire, și constată ce calitate și
valoare are. Dacă deci a primi comuniunea cu Duhul Sfânt, îl recunoaște
pe acela prin simpla privire...”[13]
2. De a-l asculta
Dacă
îl cităm pe Sfântul Vasile cel Mare, descoperim și ce-a de a doua
datorie a fiului duhovnicesc, și anume de a-și asculta părintele pe care
și
l-a ales. Orice face, trebuie să facă cu binecuvântare: „Pentru că orice faptă se face pe ascuns de el este furt și
ierosilie, care conduce la moarte și nu folosește,
chiar dacă ți s-ar părea că este faptă bună”.
În tradiția monahală, era bunul obicei, ca seară de seară ucenicii
să-și destăinuie gândurile duhovnicului, acesta fiind starețul
mănăstirii.
Dar om fiind, nici duhovnicul nu
este perfect, după ce acesta a fost ales de către credincios, căci ne spune
Sfântul Simeon Noul Teolog: „ pentru
nimic în lume nu-l vei părăsi pe unul pentru altul”, în fond deși
duhovnicul nu e perfect, noi nu trebuie să-l părăsim. Diavolul va încerca prin
diferite metode să ne oprească în alegerea unui duhovnic, printre altele
spunând că lucrul acesta este obositor pentru el, sau ne va sfătui să ne alegem
altul.[14]
Simeon Studitul ne spune că ucenicul
nu trebuie să se smintească de părintele său duhovnic, chiar dacă îl va vedea
pe acesta că săvârșește păcat, sfătuindu-l pe cel ce își
caută duhovnic în felul următor: „Și mergând, să alegi, de e cu putință
pe cel care îl socotești că nu e altul, între oameni care să
lovească mai tare și mai aspru, ca să te deprindă în
nevoință. Și stăruind, bea în
fiecare zi batjocura și luarea de râs, cum ai bea mierea și
laptele. Iar fratele zise către marele Ioan: Și dacă acela ar
petrece întru nepăsare, ce voi face? Iar bătrânul îi răspunse: Chiar de l-ai
vedea curvind, să nu te desparți de el, ci zi în sinea ta: Prietene,
cu ce scop ai venit aici? Atunci vei vedea pierind din tine mândria și
învârtoșarea furioasă”.[15]
Această afirmație
a Sfântului Ioan Scărarul, are un scop pedagogic, și
anume acela de a învăța ucenicul să nu fie criticist, contabilizându-i
duhovnicului toate greșelile reale sau închipuite. Totodată fiul duhovnicesc
trebuie „ să arate supunere și
ascultare, până la moarte, și moarte de cruce” ( Filipeni 2, 8). Ascultarea
nu cunoaște nici un fel de limită fizică, dar nici limite morale,
pentru că atunci când ne predăm în grija unui părinte sufletesc, acesta va
răspunde pentru noi în fața lui Dumnezeu, iar noi ascultându-l în toate nu vom
comite păcate, dar totuși Sfântul Vasile cel Mare face o excepție
spunând că un lucru mai puțin probabil este acela când duhovnicul ți-ar
da o sarcină potrivnică poruncilor lui Dumnezeu. „ Însă când cineva ne-ar porunci ceva ce este împotriva poruncii
Domnului, care o strică sau o întinează, este vremea să spunem atunci că: <<Se cuvine să ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni>>. ( Fapte 5, 29).[16]
Tot
Sfântul Vasile cel Mare, argumeantează că duhovnicul trebuie să-și
regleze poruncile după puterile și nevoile fiecărui ucenic
în parte pe care acesta îl are. Iar Sfântul Simeon Noul Teolog, predicându-le
ucenicilor, îi sfătuiește cum trebuie să procedeze atunci când un sfat al
duhovnicului li s-ar părea nepotrivit. Aceștia nu-și
vor manifesta nemulțumirea în public, ci i vor cere celui care are o mai mare
prestanță să le comunice nedumerirea lor între patru ochi,
necontrazicându-l, ba mai mult îl vor asculta întru toate, mai puțin
în lucrurile care sunt potrivnice lui Dumnezeu sau a canoanelor și
învățăturilor Sfinților Părinți,
el însuși având față de duhovnicul său, Simeon
Studitul, o ascultare și un cult deosebit, încă din tinerețe
supunându-i-se pentru totdeauna ca un sclav stăpânului său și
ascultându-l cu desăvârșire.[17]
Fără ascultare lumea păcatului nu
poate fi biruită, iar ascultarea perfecționându-se pe măsură ce
sufletul se deschide, iar ucenicul făcând o bună spovedanie. Prin aceasta,
sufletele duhovnicului si a ucenicului, se luminează, voia proprie se înfrânge
iar intimitatea duhovnicească a acestor doi crește până la perfecțiune.[18]
3. De a-l iubi
O altă
datorie pe care ucenicul o are față de preotul său duhovnic,
este aceea de a-l iubi și a-l respecta. Sfântul Petru îi sfătuiește
pe părinți să-i păstorească pe ucenici: „ nu cu silnicie, ci cu voie bună, după Dumnezeu, nu pentru câștig
urât, ci din dragoste”. ( 1 Petru 5,
2). Arhetipul acestei iubiri dintre duhovnic și ucenic este
raportul dintre Părintele ceresc și oamenii ce-i devin copii
prin înfiere: „ Din Care își
trage numele orice neam în cer și pe pământ”.( Efeseni 3, 15.), adică, relația
dintre duhovnic și ucenicul său este o relație de iubire și
atracție reciprocă. Sfântul Ioan Evanghelistul ne spune că : „ iubirea desăvârșită
alungă frica” ( I Ioan 4, 18).[19]
Sfântul Teodor Studitul, urmând
vechea Tradiție a Bisericii, le cere ucenicilor să-l iubească pe avva
asa cum L-au iubit Apostolii pe Hristos, și tot așa
avva să-i iubească pe ucenici așa cum Mântuitorul i-a iubit pe
Apostoli: „ Eu nu vă am decât pe voi și
voi nu mă aveți decât pe mine...de ce mă numiți
părinte, dacă inima voastră este departe de mine”?.
Ceea ce ne face să-l iubim pe părintele duhovnic sunt: calitățiile
morale, frumusețea sufletului, bunătatea sufletului, iar împiedicându-ne
să facem păcatul, duhovnicul ne salvează de la moartea cea veșnică.[20]
Un ucenic adevărat, ne Spune Sfântul
Ioan Scărarul, trebuie să păzească cinci virtuți:
1.
credința curată și nefățarnică
față de părintele său duhovnic;
2.
să spună întotdeauna adevărul;
3.
să-și taie voia;
4.
să nu se împotrivească în cuvânt și
să nu se certe;
5.
să se mărturisească amănunțit și
sincer în fața părintelui său.
„ Cel ce păzește aceste cinci virtuți
arătate, cu înțelepciune și
cu știință, să știe
în chip sigur, că va dobândi fericirea drepțiilor ca o arvună.
Căci acestea sunt proprii ascultării vrednice de laudă și
ca o rădăcină și temelie a ei”.
Cu siguranță împlinirea acestora, presupune o dragoste deosebită a
ucenicului față de părintele său.[21]
4. De a se ruga pentru el
În cele mai dese cazuri,
ucenicii le solicită duhovniciilor să se roage pentru ei, bineînțeles
că este firesc ca acest lucru să se întâmple. Însă rar găsim acei ucenici care
se roagă pentru preotul lor, penrtu sănătatea lor. În această viață
duhovnicească normală, și ucenicul are datoria de a se ruga pentru părintele lor
sufletesc pentru că Sfântul Apostol Pavel ne spune: „ Vă îndemn frațiilor pentru Domnul Nostru Iisus
Hristos, și pentru iubirea Duhului Sfânt, ca
împreună cu mine să luptați în rugăciuni către Dumnezeu pentru
mine”. ( Romani 5, 30),
sau : „ Rugați-vă
pentru mine, ca să mi se de-a cuvânt, când voi deschide gura mea, să fac
cunoscută cu îndrăzneală taina Evangheliei.” ( Efeseni 6, 19).[22]
În fianlul acestei lucrări,
prezentări a datoriilor pe care ucenicul le are către părintele duhovnic, voi
încheia cu o rugăciune pe care ucenicul are datoria să o facă pentru părintele
său duhovnic. „ Mântuiește
Doamne, și miluiește pe părintele meu,
duhovnicul (numele) și-mi iartă păcatele prin rugăciunile
lui.” Datoria noastră este de a ne ruga bunului Dumnezeu
pentru părintele nostru duhovnic pentru ca acesta să fie întărit de Dumnezeu
pentru a putea să ne înțeleagă, să ne de-a sfaturi prin care noi să dobândim iertarea și pocăința
păcatelor noastre.
A se vedea şi varianta originală:
https://sites.google.com/site/edituraonline/samanatorul/studii/silviu-aurelian-jimborean
A se vedea şi varianta originală:
https://sites.google.com/site/edituraonline/samanatorul/studii/silviu-aurelian-jimborean
Bibliografie
1. Înalt Prea Sfințitul Arhiepiscopul Alba Iuliei, Andrei Andreicuț Spovedanie și Comunine, Reîntregirea Alba Iulia,2008;
2. Biblia Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă 2008;
3. Învățăturile lui Neagoe Basarb Voivod, București, 1938;
4. Sfântul Antonie cel Mare, apud. Andrei Arhiepiscopul Alba Iuliei;
5. Sfântul Ioan Casian, Despre așezămintele mânăstirești, XII, 15, Părinți și Scriitori Bisericești, vol. 57, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București 1990;
6. Sfântul Simion Noul Teolog, Asceticele,Părinți și Scriitori Bisericești, vol. 18, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București 1989;
7. Filocalia 9, Scara Sfântului Ioan Scărarul și Învățăturile lui Avva Dorotei IV, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București 1980;
[3] Andrei,
Arhiepiscopul Alba Iuliei, op.cit. p.206;
[8] Ibidem, pp.
210-211.
[9] Sfântul Antonie cel
Mare, apud. Andrei Arhiepiscopul Alba
Iuliei, p. 214;
[12] Sfântul Ioan Casian, Despre așezămintele mânăstirești, XII, 15, Părinți și Scriitori Bisericești, vol. 57, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, București 1990, p. 255
[13] Sfântul Simion Noul
Teolog, Asceticele,Părinți și Scriitori Bisericești, vol. 18, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, București 1989, p. 64;
[15] Părintele rânduiește fratelui supunerea fără alegere,
fără vicleșug și fără răutate. Îi cere ca să nu se aștepte
ca necazurile ce-I vin de la povățuitor să fie mai puțin aspre decât cele ce-I pot veni de la oameni. În acest
caz nu va gândi cu răutate despre nici un om care-l necăjește ci el va socoti pe fiecare ca
ajutându-l în nevoința
lui de desăvârșire. Dar și invers: chiar dacă povățuitorul se va purta față de el cu o asprime cu nimic mai mică
decât a oricărui alt om , o va socoti spre folosul desăvârșirii lui.
Filocalia 9, Scara Sfântului Ioan Scărarul și Învățăturile lui Avva Dorotei IV, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, București 1980, p. 129;