Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 20 decembrie 2014

Dumitru Vlăduţ - ÎN TRECERE PRINTRE GENERAŢII


Dumitru Vlăduţ
Notă: Autorul acestui articol, Dumitru Vlăduţ, născut în anul 1932 în satul Ungureni, Tismana, este un bun cunoscător al obiceiurilor ungureneşti dar şi un povestitor interesant. La solicitarea redactorului Ion Longin Popescu, de la hebdomadarul „Formula AS”, a dat un interviu care a fost publicat luna trecută. Apoi, la rugămintea dlui Popescu dar şi a redacţiei noastre „Semănătorul Tismana”, Dumitru Vlăduţ, zis şi Mitu al lui Gârleanu, face acum alt pas, aşternându-şi cu nostalgie pe un CD-ROM, amintirile din timpul vieţii. În prezent, este pensionar şi îşi îngrijeşte gospodăria de la Ungureni. A fost profesor în Craiova deci mânuieşte bine fraza, accentuând de fiecare dată când e cazul, semnificaţia practică a arhaismelor. Pentru că aşa au rămas unele cuvinte folosite în secolul trecut: arhaisme. Viaţa ţăranilor s-a schimbat iar multe din vechile accesorii gospodăreşti au fost abandonate. Chiar şi utilitatea lor s-a uitat, de aceea, am considerat necesar ca prin note de subsol să inserăm şi definiţiile unor cuvinte pe care le considerăm azi arhaisme.
Exemplul dlui Dumitru Vlăduţ trebuie urmat şi de alţii. Pentru că numai astfel putem să păstrăm acest vechi patrimoniu lingvistic dar şi cultural prin folclorul şi obiceiurile locului, care s-a acumulat în viaţa satului nostru de veacuri. Aşteptăm să ne scrie şi alţii: bătrâni pensionari sau fiii şi nepoţii acestora pe baza amintirilor pe care le-au depănat generaţiei de astăzi aceşti bătrâni. Invităm pe toţi să ne trimită la redacţie aceste amintiri care cu siguranţă pot fi pilde de viaţă pentru tinerii de azi, pe umerii cărora stă perpetuarea neamului românesc. Să vedem în bătrânii noştri acele modele de oameni harnici,  aşezaţi în vatra moştenită din tată în fiu, români legaţi de glie, cărora niciun mare imperiu sub talpa căruia am stat vremelnic, n-a putut să le schimbe obiceiurile, tradiţiile moştenite de milenii de la „cei mai drepţi şi viteji dintre traci”, cum spunea Herodot.    
Redacţia „Semănătorul Tismana”.

ÎN TRECERE PRINTRE GENERAŢII

Autor, Dumitru Vlăduţ


Se spune că un suflet călătoreşte în timp şi se încarnează de şapte ori în şapte vieţi. Nu ştiu dacă am venit pe această lume şi din ce număr al celor şapte am venit.
Dacă este adevărat, sufletul meu s-a reîncarnat în pântecul unei tărănci doar cu trei clase, dar destul de isteaţă să concureze chiar cu un absolvent al unei şcoli superioare din zilele noastre. A locuit şi a muncit 92 de ani în satul Ungureni-Tismana, Gorj. Se trăgea dintr-o familie venită de peste munţi, din Transilvania. Străbunicul se numea Truşcă. A fugit de austro-ungari ca să nu-l ia în armată. Împreună cu fiul său Simion au stat ascunşi în munţi cu 600 de oi şi cu 7 perechi de cai. Au coborât din Carpaţi spre miazăzi şi au nimerit în satul Ungureni, pe atunci, în 1778, – o aşezare cu 12 familii – nu se  ştia de unde veniseră şi cum s-au aşezat aici. Au găsit doar 12 case sistem bordeie – unele la suprafaţă, altele jumătate în pământ şi a făcut şi străbunicul o casă din bârne cu două camere, cu obişnuita tindă, în interior cu o corlată[1] unde familia punea străchinile din pământ şi lingurile din lemn. După corlată aveau un loc unde puneau drîglul[2] ce trăgea focul din sobă  unde coceau mălaiul şi ţestul cu care coceau plăcinta şi friptura din carne de oaie şi cartofi. Soba era din cărămidă – se numea sobă oarbă. Se făcea focul din camera care se numea tindă[3] şi încălzea camera de dormit. Aici, în camera de dormit, erau două paturi din scândură, în loc de saltea puneau paie, fân şi perine umplute tot cu paie. Între paturi erau două laviţe unde şedeau ziua femeile şi torceau. Soba oarbă încălzea camera de dormit iar copiii stăteau după sobă şi se încălzeau.
Străbunicul Truşcă a schimbat beşica[4] care înlocuia geamul şi a făcut două ferestre mai mari 1/0,5 m cu sticlă. Iluminatul îl făceau seara cu lampă cu gaz – lampă numărul 5, 8 sau 11. La lampă femeile coseau cămăşile populare de Paşti şi de Crăciun  şi se ascundeau unele de altele să nu-şi fure modelele. Ce veselie era de Paşti şi de Crăciun! Se vizitau neamurile şi se supărau  dacă nu stăteau cel puţin 2 – 3 zile în vizită.
Azi dacă îţi vin musafiri, te gândeşti dacă au de gând să rămână mai mult timp, abia aşteaptă să plece mai repede.
Şi ca să-mi continui povestea, la străbunicul meu a venit un cioban din Gârla Mare; un om voinic, frumos, cinstit şi harnic. Pentru hărnicia şi cinstea lui străbunicul, i-a dat de soţie pe una din cele trei fete ale sale. Una a căsătorit-o după un învăţător din satul Tismana – Dumitru Gh. Popescu, iar una a căsătorit-o după un om bogat din Titerleşti de lângă Baia de Aramă – Tănăsoiu.
Şi ca să-mi continui firul tinereţii – străbunicul meu fiind un om bogat, după moartea lui a rămas Ion Gârleanu – bunicul meu cu multe oi. Avea o pivniţă făcută din lemn şi o grindă cu cârlige din lemn de corn unde agăţa foalele[5]. Aşa le spunea, erau făcute din piele de oaie bine curăţite şi cusute de nu curgea apa, după ce erau umplute.
Pe aceste cârlige din lemn de corn  erau agăţate foalele (burdufurile), unele cu unt de oaie, unele cu lapte covăsit şi unele cu smântână, jos pe pământ erau putinile cu brânză. Pe pământ, pentru că în pivniţă nu era pardoseală. Era necesar pardoseala să fie din pământ pentru că ţinea foalele cu unt, smântână şi lapte covăsit şi era rece. Uşile erau din scânduri groase din lemn de stejar. Aici ţineau şi putineiele[6] unde băteau laptele luat de la vaci şi scotea untul şi zara (lapte bătut). Ce bună era zara cu mămăligă caldă ! La prânz mâncam împreună – pe o masă rotundă din lemn cu scăunele mici împrejur. Eram câte 4 – 5 în jurul mesei mici şi muiam toţi în aceiaşi tigaie unde era smântâna de oaie pregătită de bunica sau de mama sau paparadă[7] din 8 – 10 ouă amestecată cu brânză de oaie.
Ce bună era mâncarea. Pe atunci nu se dădeau ajutoare  sociale sau subvenţii. Nici nu se cunoşteau aceste cuvinte. La acele vremuri tradiţia, respectul faţă de părinţi, faţă de fraţii mai mari, era o virtute. Nu se punea vreodată să gândeşti să treci prin faţa părinţilor şi părinţii prin faţa bunicilor sau să-i întoarcă vorba sau să nu respecte porunca părinţilor. Astăzi societatea s-a degradat atât de mult, încât copiii îi bat pe părinţi, le întorc vorba, sau ca să scape mai repede  de ei, îi duc la azil. Nu am auzit niciodată când eram mic de acest cuvânt – azil.
Pe vremuri pământurile se împărţeau de părinţi când îşi măritau fetele sau însurau băieţii – prin cuvânt. Tu ai locul, de la Peri de două pogoane, tu ai locul de sub coastă de 3 pogoane. Cuvântul era lege şi se respecta zestrea dată din moşi-strămoşi. Astăzi cuvântul nu mai este lege, legea o fac astăzi judecătorii după spusele unor avocaţi ce joacă dublu rol şi pentru pârât şi pentru reclamant. Într-o discuţie cu un avocat apropiat, spunea că el însuşi face şi hotărârile unor judecători, aceştia doar semnează sentinţa. Ce se cred? Cum va fi această sentinţă, în favoarea cui? Într-o zi, cu ani în urmă, aşteptând să intru la un avocat, zicea el că este cel mai bun, a ieşit o ţărancă cu ochii în lacrimi. Am întrebat-o de ce plânge? S-a uitat lung la mine şi mi-a zis: Am spus d-lui avocat că trebuie să-mi recuperez o casă moştenită şi ocupată de unii fără drept. E, şi? Mi-a zis d-l avocat că mă ajută să-mi recuperez casa, dar să-i dau jumătate din valoarea casei că trebuie să-i împartă cu judecătorul. Nu ştiu dacă a spus drept sau nu, dar cuvintele ei mi-au rămas în tiparul creierului. Ei bine, pe timpul bunicilor, străbunicilor casele se dădeau fiilor sau fiicelor prin cuvânt, fără avocat sau judecători şi le stăpâneau fără să fie tulburaţi.
Dar să-mi continui povestea. După moartea străbunicilor a rămas bunicul – un om admirabil, cu suflet bun şi nobil. Blândeţea lui mi-a afectat toată viaţa. A murit în 1947 la 24 octombrie la ora 5 dimineaţa şi parcă sufletul ştie că va părăsi trupul, călătorind  în spaţiu. În seara zilei de 23 octombrie să mai stau de vorbă cu el şi m-a rugat să-i dau un pahar de ţuică. I-am îndeplinit dorinţa şi am mers să mă culc, dar parcă cineva nu mă lăsa să plec, iar noaptea a fost foarte agitată. Aveam 15 ani. Dimineaţa nu se făcuse lumină bine, am fugit repede la patul unde era bunicul. Trăgea să moară, sufletul se chinuia să părăsească trupul. Nu m-am despărţit de patul lui în cele 3 zile şi astăzi după aproape 80 de ani, merg la mormântul lui şi-l îngrijesc. Am şi eu doi copii, sunt fiecare la casele lor, dar nu seamănă cu copiii din copilăria mea. Copiii din vremurile noastre vopsiţi cu roşu şi cu făţărnicie, nu mai sunt copiii timpurilor respectului, dragostei şi dorului de părinţi. Aşteaptă să moară părinţii să împartă prada  rămasă.
Şi iar îmi continui povestea. După moartea bunicului a rămas mama văduvă cu 3 copii. Unul l-a dat la o rudă care nu avea copii. Şi cum unele generaţii muncesc din greu, îşi fac o situaţie bună, trăiesc din munca lor cinstită, fără ajutoare sociale, fără subvenţii; vine altă generaţie care încet, încet destramă ce au făcut bunicii şi părinţii lor.
Urmează alte generaţii. Câtă muncă trebuie să depună această generaţie să refacă măcar o parte ce au realizat  străbunicii, bunicii şi părinţii lor.
Actualizând situaţia – Regatul României şi Ţara Românească pe vremuri, nu aveau televizor, internet şi uneori nici radio, dar aveau un ţăran sănătos, dornic de muncă, dornic să-şi crească copiii cu respect şi frică de Dumnezeu, pentru că Dumnezeu a lăsat pe pământ o singură credinţă, dar satana a tulburat credinţa unică, lăsată de Dumnezeu şi a înfiinţat mai multe religii. Acum încep conflictele religioase între oameni. Dacă ar fi să asociem societatea cu credinţa – au acelaşi deznodământ. Au apărut partidele. Odată cu înmulţirea lor s-au înmulţit şi conflictele sociale, a dispărut respectul faţă de om, au dispărut şcolile cu educaţie sănătoasă, a dispărut grija doctorului faţă de pacient, a dispărut cinstea şi dreptatea din unele instituţii juridice. Viaţa trebuie să fie compusă din obligaţii, datorii şi speranţe şi singura bucurie ar fi atunci când te achiţi de o parte din ele, dar dacă pentru muncitorii cinstiţi minciuna este un păcat capital, pentru politicieni minciuna este o virtute. Se poate spune şi pentru  alte categorii ce fac alte meserii, dar slujesc politicul.
Aceasta este societatea de azi din România. Mă întreb câţi ani vor trece pentru ca ţara să revină la ce a fost odată? Generaţia de azi nu va mai fi ca generaţia mea, poate venind în altă viaţă să mă întâlnesc cu lumea din copilăria mea. Aş avea multe adevăruri să mai spun, dar mă opresc aici pentru că nu e nimeni pe strada vieţii mele să mă vadă plângând, nu e nimeni pe strada vieţii mele să mă vadă cântând. Pe drumul celor 82 de ani mai trec din vreme în vreme să-mi aduc aminte de acele timpuri – frumoase – chiar dacă părinţii ne duceau cu ei la munca din câmp, ne puneau o pătură din lână de oaie şi ne lăsau să mâncăm mămăligă rece sau mălai cu brânză şi ceapă,  dar eram sănătoşi şi plini de viaţă. Azi nu se mai duc copiii la capul locului unde munceau părinţii pământul, îi plimbă cu cărucioare care mai de care sofisticate. În criză de educaţie tinerii nu-şi mai respectă aproapele, bătrânii, au uitat să mai dea şi bună-ziua. Unii se cred aşa de deştepţi de li se pare că drumul pe care merg este prea îngust pentru ei – şi răspund părinţilor: „Ce ştiţi voi, lumea s-a schimbat, s-a modernizat, voi sunteţi perimaţi”. Aşa înţeleg tinerii din noua societate – săracă în educaţie, în respect faţă de aproapele său şi faţă de dascălul care i-a pus condeiul[8] în mână. Dacă aşa înţeleg ei viaţa, este foarte trist. Satele au rămas fără ţăranul roşu la faţă, harnic şi dornic să-şi muncească pământul.
Societatea nouă pe care ei o consideră modernă, este bolnavă şi în prezent politicienii nu au găsit medicamentul pentru tratarea bolii, s-a schimbat cinstea şi omenia din vremurile frumoase cu amintiri, cu respect - chiar şi în unele mănăstiri sau schituri - s-a profanat rolul omeniei şi al muncii cinstite cu îmbogăţirea prin metodele escrocilor. Locul omeniei şi cinstei a fost ocupat de înşelăciune, de trădare şi de minciună – de făţărnicie, de înavuţire prin viclenie, ajutaţi de educaţia bolnavă a generaţiei de azi. Răspunsul: „Ce ştiţi voi bătrânilor, lumea a progresat”. Au dreptate – a progresat în minciună, în muncă necinstită, în hoţie, în lipsă mare de educaţie. Oare nu sesizează nimeni aceste lipsuri, aceste degradări ale vieţii şi cine este de vină? E sigur că peste educaţia de azi  s-a aşternut o ceaţă deasă de nu se poate pătrunde nici dacă ai purta ochelari  cu dioptrii foarte mari.
Vinovată pentru această degradare a generaţiei este educaţia. Societatea noastră este bolnavă grav şi vinovaţii sunt cei care conduc, dar şi televiziunea. Cum să faci atâta critică unui profesor, unui învăţător că a luat elevul de urechi, în loc să întrebi elevul de ce a fost luat de urechi. Îl trimit pe profesor în faţa Consiliului de disciplină, pregătind, atât părinţii cât şi Consiliul  să-l dea afară pe profesor. Nu domnilor, cei ce propovăduiţi această metodă duceţi la o degradare şi mai mare a tinerei generaţii. Faceţi educaţie elevului să nu-i dea profesorului ocazia să-l ia de urechi. Situaţia este aşa de încurcată pentru că azi nici societatea nu mai pregăteşte profesori sau învăţători ca pe timpul meu. Nu am văzut, sau dacă sunt, sunt cazuri rare, să te plângi superiorilor din justiţie să-ţi dea dreptate pentru că ai fost neîndreptăţit într-un proces, şi să îţi răspundă: judecătorii sunt imuni, nu pot fi traşi la răspundere. Dacă te plângi de un primar ales că încalcă legea în favoarea sa - ori nu ţi se răspunde, ori îi dă dreptate primarului. De toate acestea se fac responsabile, lipsa de educaţie a societăţii în care trăim, notele obţinute la concursuri pentru ocuparea unui post de judecător, ale unui profesor, ale unui medic sau ale altor „specialişti de duzină”. Iar modul neprofesional în care televiziunile prezintă anomaliile societăţii, dă cel mai clar răspuns al lipsei de educaţie, care a intrat într-o umbră.
Soarele a intrat într-o mare eclipsă şi nu se ştie când va ieşi. Această eclipsă a acoperit întreaga societate de azi. Vedeţi cei ce aveţi sarcina să trataţi lipsa educaţiei ! Găsiţi cât mai repede antidotul, altfel toată vegetaţia va dispărea şi va trebui ca multe generaţii să suporte lipsa voastră de instruire, a tinerilor vlăstare care nu va şti să folosească oprirea sau ruperea lanţului ce a dus educaţia într-o situaţie atât de întunecată. Faceţi ceva cei ce sunteţi  aleşi să scoateţi educaţia din fântâna întunecată ca soarele să iese din eclipsă, altfel suntem condamnaţi la jafuri, crime şi, în final la sărăcie. Aduceţi educaţia, respectul şi buna voinţă la timpurile tradiţionale pe care voi le consideraţi perimate, altfel educaţia pe care voi o propovăduiţi astăzi va fi imens de dureroasă, mai dureroasă decât dacă te înţeapă cineva cu o sabie, cu un vârf ascuţit de suliţă. Faceţi ca mersul societăţii să nu aibă mersul unui şarpe veninos. Faceţi o societate bine educată şi instruită dacă cei ce ne conduceţi sunteţi înzestraţi cu o astfel de educaţie sănătoasă, altfel va fi un dezastru pentru marea parte a populaţiei şi o binefacere doar pentru cei ce se îmbogăţesc într-o perioadă scurtă.
Treziţi-vă din somnul tratat cu stupefiante care vă fac să vă simţiţi nişte zei. Pentru că au dispărut şcolile cu tradiţii frumoase, uzinele, fabricile s-au transformat în fier vechi şi au fost vândute profitorilor timp de 25 de ani. Poate găsiţi antidotul să trataţi boala educaţiei şi instruirea pentru muncă cinstită a acestei generaţii până nu va fi prea târziu. Au trecut 25 de ani de la roşu la albastru a apărut intermediarul – gâdele[9] negru ce acoperă educaţia competentă, dreptatea şi speranţa generaţiei de azi! Grăbiţi-vă domnilor să nu fie prea târziu !  Am întârziat 25 de ani în întunericul semănat de unii – să nu vină timpul ca tratamentul vostru să aducă moartea societăţii în falsa voastră modernizare. Eu prefer educaţia ce se propovăduia în bordeie cu case mici cu geamuri din băşică de oaie.

                                                 Vlăduţ  Dumitru



[1] CORLÁTĂ, corlate, s. f. (Reg.) 1. Iesle. 2. Îngrăditură sau colibă pentru vite, pe câmp. 3. Împletitură de formă bombată care se aşază pe car când se transportă snopi sau fân. 4. Poliță în jurul cuptorului pe care se țin vase de bucătărie și alte lucruri mărunte; prichici. [Pl. și: corlăți] – Din magh. korlát. Sursa: DEX '09 (2009)
[2] drîglu (-li), s. m.1. (Trans.) Vătrai. – 2. Dărăcitor, scărmănător. – Var. drîgl. Probabil der. cu suf. -lo de la sl. drŭgati „a tremura”; caz în care sensul său primar ar fi fost cel de „agitator”, cf. bg. drăglec (Candrea, Scriban). Dacă această teză este sigură, este dublet de la drehlă (var. drelă), s. f. (ciupercă comestibilă, Auricularia tremelloides), cf. rut. drjachlij, ucr. drachlij „care tremură” (Tiktin), numită astfel datorită consistenței sale, cf. numele științific și posibil de aici drîglă, s. f. (mîrțoagă), cf. bg. draglă (Conev 57; Scriban). – Der. drîgîi, vb. (Mold., a scutura, a agita), cf. rut. drygaty (Candrea); drîgla, vb. (Olt., Banat, Trans., a scărmăna, a dărăci); drîglat, s. n. (scărmănare, dărăcit).
Sursa: DER (1958-1966)
[3] TÍNDĂ, tinde, s. f. Încăpere mică situată la intrarea caselor țărănești. ◊ Expr. A face o treabă până în tindă = a începe un lucru fară a-l termina. ♦ (înv.) Coridor, galerie. ♦ Pronaos. ♦ Prispă, pridvor, cerdac. [Pl. și: tinzi] – Lat. *tenda (< tendere).
Sursa: DEX '09 (2009)
[4] Băşica udului de porc, miel sau vacă se folosea acum două secole, bine umflată ca minge de volei. Secţionată şi întinsă la maxim pe un o ramă cadru, se folosea ca geam pentru bordeie.
[5] FOÁLE, foale, s. n. 1. Aparat care servește la comprimarea și la suflarea aerului cu ajutorul unei camere cu burduf de piele cu pereți plisați, acționată prin mânere sau printr-un sistem de pârghii. ♦ Burduful plisat al unor instrumente muzicale (acordeon, armonică etc.). ♦ Sac primitiv făcut din pielea unor animale; burduf. 2. (Reg., fam.) Abdomen. [Var.: (1) foi s. m.] – Lat. follis.
Sursa: DEX '09 (2009)
[6] PUTINÉI ~ie n. Vas asemanător cu o putină, dar înalt și strâmt, în care se bate smântâna sau laptele pentru a alege untul. /putină + suf. ~ei
Sursa: NODEX (2002)
[7] Regional prin paparadă se înţelege un amestec de diferite alimente:  ouă cu brânză, ouă cu roşii, unt cu făină de porumb, etc.
[8] CONDÉI, condeie, s. n. 1. Unealtă de scris în formă de bețișor, la care se adaptează o peniță; toc. ◊ Mânuitor de condei = scriitor (talentat). ◊ Expr. Ca din condei = regulat, ordonat, frumos. A trage condeiul = a încărca la socoteală. Dintr-un condei sau dintr-o trăsătură de condei = dintr-odată. ♦ (Înv.) Nume dat unor instrumente cu care se scria. ♦ Creion pentru înnegrirea sprâncenelor. 2. Fig. Mod de a scrie bine, îndemânare la scris, talent scriitoricesc. ◊ Expr. A avea condei = a scrie ușor (și bine), a avea talent la scris. A o aduce bine din condei = a vorbi sau a scrie cu meșteșug; a ieși din încurcătură printr-o întorsătură pricepută a frazei. 3. Par lung care, împreună cu lopata, formează cârma plutei. – Din ngr. kondíli.
[9] gîde (gîzi), s. m.1. Călău. – 2. Tiran. – 3. (Arg.) Judecător. Sl. (bg.) gidija „nebun, extravagant, temerar”, poate de origine orientală. Sec. XVII. Semantismul nu este foarte clar. După Cihac, II, 111, din ceh., pol. kat „călău”, ceea ce nu pare posibil. – Der. ghidan, s. m. (nume propriu de cîine), pentru a cărui variație vocalică cf. gîză-ghiză; ghidănac, s. n. (ciocan; ciomag); ghidălan, s. m. (vlăjgan); ghiduș, s. m. (caraghios, bufon), cu suf. -uș; ghidușesc, adj. (caraghios); ghidușie, s. f. (caraghioslîc). Ghiduș este considerat de Philippide, Principii, 64 și DAR ca der., de la ghidi; de Lacea, Dacor., III, 750 și la Scriban din mag. büdös „puturos”, de unde provine și săs. bidusch; și de Drăganu, Dacor., VI, 276-80, din mag. gidós „păstor de capre”, aluzie la un obicei popular de Crăciun. Nici una din aceste explicații nu ni se pare convingătoare. Sursa: DER (1958-1966)