SERIA I-a - Falsurile istorice
(Articol apărut în revista
„Sămănătorul” nr. 4 online, nr. 5 tipărit, mai 2014)
Scena Minunii Împietririi Şarpelui de către Sf. Nicodim iese la iveală prin lucrul la Punctul Muzeal BNR din Peştera Tezaurului
RECONSTITUIRE GRAFICĂ DIGITALĂ A IMAGINII FOTO CU ADĂUGIRI MINORE !
Reconstituirea epigrafică
digitală după Piatra Mânăstirii Tismana
(aşa era numită în timpul călugărilor) nu a fost prea dificilă pentru
noi, cei care am prins vremurile când “şarpele împietrit” al Sfântului Nicodim
încă nu fusese năpădit de muşchi, licheni, iederă şi mărăcini. Ne amintim bine
scena acestei inscripţii epigrafice pentru că era, după biserică, vedeta
pelerinilor creştini la Sf. Mânăstire Tismana.
Şi nu
era călugăr, câtă vreme mânăstirea a fost de călugări, apoi măicuţă după ce
mânăstirea a devenit chinovie de maici, ghid sau chiar Sfinţia Sa Maica Stareţă
Ierusalima, care să nu povestească
minunea sfântului cu mare smerenie.
Dar cu timpul, s-a instalat
comunismul, călugării au fost înlocuiţi cu monahii transferate de prin
mânăstirile din ţară iar originea divină cu care era înconjurată scena
epigrafică la care se închinau credincioşii la intrarea în curtea interioară, a
intrat treptat în uitare.
Scena epigrafică a ieşit la
iveală abia în anul 2014, odată cu curăţirea de vegetaţie a Pietrei Mânăstirii
Tismana numită şi Stârmina. Curăţirea Stârminei s-a făcut datorită organizării de şantier pentru deschiderea unui
punct muzeal al BNR înăuntrul Peşterii Tezaurului şi la intrarea ei.
Reconstituirea în piatră nu s-a
făcut practic dar cu editoare de imagini tip Adobe® Photoshop® sau FotoCanvas
din pachetul ACDSee, s-a putut face
uşor. Detalii asupra adăugirilor la imaginea Sfântului Nicodim şi a Şarpelui
(după unii autori, Balaur) se găsesc la pag. 3, în elipsa info.
Reconstituirea tehnică a acestei
epigrafii (EPIGRAFÍE s. f. Disciplină auxiliară a istoriei care se ocupă cu
descifrarea şi cu interpretarea inscripţiilor vechi, făcute de obicei pe
piatră, metal, lemn etc. – Din fr. épigraphie.) abia acum se poate face de
către şantierul în lucru care are ca obiectiv organizarea Punctului Muzeal
Tismana, beneficiarul fiind Banca Naţională a României.
Revista “Sămănătorul” va insera
în paginile ei, un serial cu genericul din titlul de mai sus, publicând o serie
de articole documentare tocmai în vederea informării beneficiarilor, respectiv
BNR şi BOR, asupra extraordinarei oportunităţi de reabilitare şi punere în
valoare a acestei epigrafii, o piesă care trebuie redată patrimoniului nostru
naţional, dar care, cum vom vedea, face obiectul chiar al patrimoniul mondial
cu implicaţii extraordinare în turismul ecumenic sau laic.
Majoritatea minunilor atribuite
Sfântului Nicodim li se datorează acelor egumeni care au scris de-a lungul
vremii biografia lui. Dar dacă unele sunt cu adevărat minuni
dumnezeeşti, altele sunt fie minuni închipuite de egumeni pentru a pune în
valoare sfinţenia faptelor lui Nicodim ca sfânt, fie de a atrage atenţia unui
fapt important, fie de a apăra biserica ortodoxă de pericolul, mereu mare, al stăpânirilor vremelnice ale Olteniei de
către regatele, cnezatele şi imperiile vecine.
De aceea, pentru reuşita
reabilitării scenei epigrafice dată recent la iveală, trebuie
să facem distincţie între minunile divine care se bazează pe fapte reale şi
minunile închipuite de unii egumeni care au la bază falsuri istorice.
Un punct de plecare important este însăşi
mărturia lui Ştefan ieromonahul asupra
scenei epigrafice a “Balaurului împietrit”. Reluăm întâi naraţiunea lui din
cartea originală:
“Iar Sântul s'a suit în
preşcera carea este deasupra peşcerii cei mari, din care izvorăşce apă, care
acum curge prin mânăstire. Şi suindu-se la peşceră, a găsit întrânsa un balaur
(şarpe) foarte mare, şi cum a vezut pre sântul, a şuerat tare şi căscând gura
asupra sântului, vrând să-l muşce, iar sântul fâcend semnul sântei cruci asupra
lui cu crucea cea de plumb ce o purta la gâti îndată'şî, a fugit şarpele din
naintea sântului afară şi sărind din peşceră jos a crăpat şi a murit.”
Scena epigrafică în piatră "Balaurul împietrit de Sf. Nicodim de la Tismana" |
Urmează apoi mărturia lui Ştefan
Ieromonahul privind originea scenei epigrafice de pe stânca Stârmina:
“Şi spre
pomenirea acei minuni cu rugăciunile sântului s’a înkipuit acel şarpe cu gura
căscată în piatră, de asupra peşcerii, din care a sărit jos, carea înkipuire
stă şi până în ziua de astă-zi.”
Cu alte cuvinte, Ştefan Ieromonahul, confirmă originea antropică a scenei “Balaurul (şarpele) împietrit”, iar din subtitlul cărţii lui, putem
presupune că acesta consideră că execuţia tehnică a scenei epigrafice i se
atribuie lui Kir Partenie la anul 1763. Adăugarea “dupre unu
manuscriptu mai vechiu”, lasă loc şi la interpretarea că realizarea scenei
epigrafice ar putea fi întinsă dincolo de această dată!
In “Monografia
oraşului Tismana”, vol I, eu am
propria interpretare, vorbind de peşteri:
“Tot de ansamblul peşterii ţine
şi CHILIA SFANTULUI NICODIM. Loc de reculegere şi comunicare a Sfântului
Nicodim cu Dumnezeu. Alte chilii mai mici, dovedesc că retragerea în liniştea
peşterilor pentru rugăciune, era o practică folosită în vechime de strămoşii
noştri. Ea îşi are originea în preistorie şi a fost fundamentul practicilor
religioase zamolxiene. Este încă o dovadă că poporul român şi-a organizat şi
dezvoltat viaţa religioasă numai cu ajutorul lui Dumnezeu. Fără a-i impune
nimeni conduita, el a fost considerat chiar din primele secole de după Hristos,
un popor deja creştin, fiind reprezentat apoi, prin Teofil Gotul, la Consiliul
de la Nicea (325 DH).
La câţiva metri de chilie, se
observă ca o pictură arhaică pe stâncă, „şarpele împietrit”. Legenda spune că
el este rezultatul unei minuni a Sfântului Nicodim, care prin rugăciune, a
făcut în acest fel inofensivă reptila ce-i ameninţa viaţa.
Minune sau mărturia cea mai
veche a artei omului preistoric la Tismana? Se aşteaptă ca specialiştii să-şi
spună, explicit şi unanim, cuvântul. O confirmare a credinţei poporului nostru
în Dumnezeu printr-o formă superioară de spiritualitate, cum ar fi arta, şi
aceasta cu mult înainte de bizanţ, ne-ar aduce în prim planul popoarelor aşa
zise „sfinte”.
Există însă şi alte interpretări
ale specialiştilor, extrem de importante, aşa cum vom vedea mai încolo.
FALSURILE ISTORICE DIN TIMPUL OCUPAŢIEI AUSTRIECE
Cumplita luptă pentru libertatea
cultului religios ortodox din Ţara Românească şi apărarea privilegiilor şi
posesiunilor mănăstirilor Tismana şi Vodiţa începu atunci când Oltenia intră
sub stăpânirea Austriecilor în anul 1718.
Abia trecu anul nou şi prigoana
începu. Proclamaţia din 22 Fevruarie 1719, dată de împăratul Leopold I,
prevedea ca privilegiile şi scutirile să fie exercitate mai întâi de
Administraţia imperială şi pe baza raportului ei să fie confirmate.
In raportul lui Ignatie Haan din
12 Octomvrie şi în specificarea lui Damaschin, episcopul Râmnicului din 15
Octomvrie acelaşi an, se arată, că mănăstirea Tismana este o mănăstire liberă
şi că a fost ridicată de sfântul Nicodim prin mijlocirea regelui Matei.
Informaţia aceasta greşită a fost
luată dintr'o scenă din viaţa Sfântului Nicodim: «Minunea Sf. Nicodim
înaintea lui Mateaş Crai, când au trecut pren foc », ce se află la
mănăstirea Tismana pe un sicriaş făcut de arhidiaconul Nicodim şi egumenul
Petronie în anul 1671 (7179). (După cum vom vedea “minunea trecerii sfântului
prin foc” e folosită şi de Ştefan Ieromonahul, primul biograf al Sfântului
Nicodim)
Raportul trimis Administraţiei
Imperiale este o primă încercare de a justifica austriecilor că privilegiile şi
libertatea de care se bucurau mânăstirile oltene se datora înaintaşilor
imperiilor austriac şi maghiar. Se ignorau fortuit hrisoavele de danie şi
statutul de samovlastie, dat mânăstirilor de domnitorii basarabi, avându-se în
vedere că ele n-ar fi fost luate în seamă.
Raportul n-avu deci efect şi
lupta de a apăra cu orice mijloace biserica română îşi începu apogeul său în
anul 1723. După 1730, se ajunsese la o bătălie aprigă, pentru că şi influenţa
limbilor ungară şi sârbă ajunsese la apogeu. Oltenia nu mai făcea parte din
Ţara Românească fiind unită cu Serbia şi Ungaria. Administraţia imperială dorea
ca toate mânăstirile să fie sub jurisdicţie catolică dacă nu existau acte ale
regilor maghiari că ele au fost lăsate
samovlastii de aceştia, adică, o ctitorie de sine stătătoare.
In 10 Iunie 1731 Inochentie
episcopul Râmnicului prezintă generalului Francisc Paul, comite de Wallis,
directorul superior al Olteniei, un extract al documentelor de donaţie,
cumpărare şi confirmare de privilegii, posesiuni, venituri şi uzufructuri ale
mănăstirilor «din Valachia imperială de dincoace de Olt».
In 20 Iunie 1731 sunt înaintate
alte două memorii către generalul Francisc Paul, comite de Wallis.
Dar nu se ţine seama de aceste
cereri.
În acel an, 1732, an de grozavă
luptă pentru apărarea cultului religios, a organizaţiei bisericeşti şi a
privilegiilor episcopiei şi mănăstirilor din Oltenia, au fost confecţionate
diplomele false ale lui Sigismund I şi Ioan Huniade dela mănăstirea Tismana,
aşa de bune, încât au fost socotite până acum (1) ca
autentice. Scopul falsificării unor asemenea diplome reiese destul de clar din
conţinutul lor.
(1)
Al. A. Vasilescu – Diplomele lui Sigismund I, regele Ungariei şi Ioan Huniade,
voevodul Transilvaniei, dela Mănăstirea Tismana, sunt false, Monitorul Oficial
şi Imprimeriile Statului, Bucureşti, 1944 . De
altfel, majoritatea paragrafelor acestui articol sunt preluate din această
lucrare, cu ortografia originală.
Episcopul Inochentie, pentru a
salva biserica română ce o păstorea, a recurs la un mijloc extrem de luptă,
falsul. Scopul îl scuză. Curtea
imperială, comunica hotărîrea sa privitoare la alegerea şi numirea egumenilor,
supravegherea economică a mănăstirilor şi confirmarea privilegiilorImpactul Diplomelor false ale mânăstirii Tismana
Diploma falsă a lui Sigismund I Documenta Romaniae Historica, Ed. Acad. Ro, Buc.1966 |
Prin pacea de la Belgrad din 18
Septembrie 1739, Oltenia a fost înapoiată turcilor de către nemţi şi s-a alipit
din nou la patria mamă. Episcopia Râmnicului a revenit sub jurisdicţiunea
bisericească a Mitropoliei din Bucureşti şi jurisdicţiunea politică a Domnului
Ţării Româneşti. Pericolul trecuse. Nu mai era nevoie să se desăvârşească
falsul diplomelor lui Sigismund I şi Ioan Huniade de la mănăstirea Tismana. De
aceea ele au rămas în starea, în care se aflau la moartea episcopului
Inochentie.
Secretul falsului a fost foarte
bine păstrat şi acest fapt a avut repercusiuni asupra scrierilor istoricilor
români care le-au luat de bune. Doar marele istoric N. Iorga, utilizând diploma
lui Sigismund I din 14 iulie 1418, scrie: „Se poate să fie o falsificaţie a
călugărilor”. In diplomele false erau trecute sate, moşii vechi şi teritorii
boiereşti în jurisdicţia m-rii Tismana, fapt ce a dus ulterior la multe procese
ale moşnenilor.
Un alt deserviciu a fost adus
istoriei noastre. Ca să nu trecem la catolicism când Oltenia era sub imperiul
Austro-Ungar, călugării Tismanei au inclus in diplome falsuri teribile, ca de
pildă atribuirea construirii m-rii Tismana de către Craiul Mateiaş sau
construcţia Vodiţei sub Vlaicu Vodă „vasalul ungurilor” şi ca o
consecinţă, atribuirea Banatului de
Severin ungurilor. Dacă citim pe wikipedia, toţi banii de Severin sunt unguri,
fără să se ţină seama că ungurii au luat bătaie la Posada tocmai prin faptul că
invadaseră acest teritoriu aparţinând lui Basarab, întemeietorul Ţării
Româneşti.
Autonomia
Ţării Româneşti şi suveranitatea Domnului au fost grav afectate. „Dacă
diplomele lui Sigismund I şi a lui Ioan Huniade ar fi autentice, ar dovedi că
autonomia Ţării Româneşti şi suveranitatea Domnului n'ar mai fi existat în acea
epocă, n'ar mai fi fost Domn şi mitropolit şi Ţara Românească ar fi fost o
simplă provincie ungurească, mai mică şi dependentă de voevodul Transilvaniei.
In diploma lui Sigismund I din 14 Iulie 1418 se respectă autonomia Ţării
Româneşti, fiindcă privilegiul, care se acordă, se referă la teritoriul
Ungariei, dar se calcă suveranitatea Domnului, deoarece n'a fost dată după
cererea sa, el fiind singurul în drept să obţină asemenea privilegii dela un
suveran străin. Dacă o dă fără ştirea şi cererea Domnului, înseamnă un act de
ostilitate şi provocare. Dar Sigismund I, care în acel timp purta «o grea luptă
cu Veneţia», avea interes să se menţină pacea în partea de sud-est a Ungariei.
Toate documentele dovedesc, că întotdeauna Sigismund I s'a purtat bine cu
Domnii care s'au perindat pe tronul Ţării Româneşti în timpul lungei sale domnii
şi a respectat teritoriul şi autonomia ţării şi suveranitatea Domnului. In
titulatura sa n'a trecut niciodată Ţara Românească între ţările ce stăpânea. Tratatul
ce a încheiat cu Mircea I cel Bătrân, în 7 Martie 1395, a fost făcut «în
condiţiuni de perfectă egalitate» ”
In 10 Noemvrie 1424 Dan II Vodă
face cunoscut: «S'a îndurat domnul meu
craiul asupra domniei mele şi m'a primit drept slugă credincioasă a sa şi mi-a
dăruit haraghie de bani (monetărie), ca să fie în ţara domniei mele, precum
este în ţara lui, tot aşa să se bată şi în ţara domniei mele». Slugă, în
limbajul timpului, înseamnă vasal. Dar el era un vasal, care se bucura de o
completă autonomie, formula folosită fiind o figură de stil. In 142O se încheie
un tratat de alianţă defensivă între Sigismund I, regele Ungariei şi Dan II,
voevodul Ţării Româneşti, fapt care dovedeşte situaţia politică, în care se
afla şi prestigiul de care se bucura Ţara Românească în acel timp. Numai Domnul
avea dreptul să facă donaţiuni, să dea privilegii şi să confirme pe cele vechi
în ţara sa. In 28 Fevruarie 1424 întăreşte mănăstirilor Cozia şi Cotmeana
stăpânirea peste zece case de oameni din Târgovişte, pe care îi scuteşte de
toate dările şi prestaţiile; iar în 12 Decemvrie acelaşi an, mănăstirii Cozia.
peste toate satele, bălţile şi ţiganii, dăruiţi de Mircea I cel Bătrân.
FALSURILE ISTORICE DIN VREMURILE LUI ŞTEFAN IEROMONAHUL !
Lucrarea biografică retipărită
în 1883 “VIEŢA preacuviosului părintelui nostru NICODIM
SÂNŢITUL” cu subtitlul “Lucrată de Ieromonachul şi duhovnicul
Ştefan din Tismena, la anul 1839, dupre cea tipărită la 1763 de Episcopul
Râmnicului, Kir Partenie şi dupre unu manuscriptu vechiu” a fost inclusă în
cartea mea “Sfântul Nicodim de la Tismana”,
Editura “Cuget românesc”, 2010, fără ca eu să fi intrat până atunci în posesia
studiului lui Al. A. Vasilescu, aflat doar la biblioteca Congresului USA şi în
arhiva Institutului de Istorie Naţională din Bucureşti.
Acum cumpărând-o, după
documentare, găsesc că Ştefan Ieromonahul pe care-l lăudasem atât de mult în
carte, nu era nici de departe un istoric veritabil iar “faptele sale istorice”,
sunt fie nişte biete povestioare transmise pe cale orală, fie sunt nişte
falsuri istorice. Iar unele din Minunile Sfântului Nicodim sunt născocite
pentru un anume scop care n-are nimic a face cu divinitatea.
Il putem ierta pe Ştefan
Ieromonahul pentru că a făcut greşeli istorice neştiind de diplomele false
executate în mare taină la mânăstire. Moartea episcopului Inochentie la
Craiova, la 11 febr. 1735 şi ieşirea Olteniei de sub stăpânirea austriacă în
1939, a făcut ca numai diplomele lui Sigismund I din 14 Iulie 1418, 29
Septemvrie şi 28 Octomvrie 1420 să fie terminate. Celelalte n-aveau sigiliu ori
erau ciorne care trebuiau puse pe pergament.
În timpul cât Damaschin a fost
episcopul Râmnicului, nu existau încă diplomele. Scrisul
dovedeşte că traducerea este făcută de Dionisie
Eclesiarhul. Din Predoslovia condicii mănăstirii Govora se ştie,. că el a
scris, în anii 1779—1796, zece condici, între care două condici ale mănăstirii
Tismana. Dionisie Eclesiarhul n'a observat, că diplomele lui Sigismund I şi
Ioan Huniade dela mănăstirea Tismana sunt false, după cum n'au observat nici
aceia, cari le-au publicat sau le-au mai tradus în urmă, şi nici aceia cari
le-au utilizat în studiile istorice.
Minunea trecerii prin foc a Sf Nicodim de la Tismana înaintea lui "Mateiaş Împăratul" |
Aşadar, Ştefan Ieromonahul face
nişte gafe monumentale povestind cum l-a omorât Vladislav Vodă pe Batie, adică
Batu Han (care se zice că a murit de fapt, de ciumă) cum a trecut “Jicmond” la
ortodoxie botezându-se Matei. Cum i-a vindecat Nicodim fiica lui Jicmond”,
adică Sigismund I, de epilepsie, istoria consemnând faptul că acesta n-a avut
urmaşi. Sau scena trecerii sfântului prin foc. Iată câteva selecţiuni din
povestire:
“Atuncea Impăratul au zis către sântul
aşa, eu părinte am auzit, că scrie prin scripturile vostre, că mulţi cu acea
credinţă, precum înveţi tu, au intrat prin foc şi nu i-a vătămat nimic, cât
nici de chaine, nici de părul lor nu s'a atins focul, aceiaşi voiescu eu, ca să
faci şi tu aşa, de a trece prin foc.”
"Şi aşa împreună cu
diaconul său, în numele prea sântei Treimi, in trei rânduri intrând şi eşind, a
remas nevetămat, încă nici de chaine, nici de părul capului lor nu s’a atins
focul, care pre toţi cel-ce de departe privea, îi dogorea şi'i ardea. Atuncea împăratul şi cu toţi al lui, ce era
împreună cu-el, văzând acesta mare şi înfricoşată minune, ce s’a făcut prin
sântul cu puterea lui D-zeu, cu darul sântului Duch, a căzut la picioarele
Sântului, cerend ertăciune."
Mai extragem un paragraf destul de
edificator al falsurilor istorice ale
lui Ştefan Ieromonahul, privivind botezul, daniile şi privilegiile date de
Sigismund I, dovadă că multă vreme nu s-a ştiut de diplomele false executate la
Mânăstirea Tismana în mare taină.
"Iară împăratul şi cei
împreună cu dânsul, înspăimântându-se şi înfricoşindu-se pentru aceasta foarte,
şi umilindu-se de învăţă¬turile Sântului cele duchovniceşci, a primit sânta şi
dreapta credinţă, şi prin punerea mâinilor Sântului, împăratul şi toţi cei
împreună cu el, ai lui miniştri şi cei-lalţi sântului botez desăvârşit sau
învrednicit, şi zic unii că împăratului la sântul
botez numele de Matei i sa pus; cu toate că în chrisoavele lui
cele de la sânta mânăstire, pentru întărirea moşielor, şi a satelor şi a altor
dreptăţi, pentru credinţă, şi aşezămenturi de ale sântei mânăstiri, Jigmond se
numeşce, precum sau zis mai sus. far care, chrisovu ce scrie, că sau dat în
Tismeana, se înţelege, ca după facerile de minuni ale sântului, şi după ce a
primit împăratul sântul botez, l'au dat sântei monăstiri. Iar într'alte istorii
ale scrierii anilor împăraţilor Romei, Sigizmond îi zice. Dar într'un sicriaşi
de argint, în carele ieste sântul deget al sântului, împreună cu alte sânte
părticele de sânte Moaşte, ce s'au scris mai sus, în care sicriaşi, ieste scris
kipul sântului în argint, cu toate, minunile seale, dela naştere până la
pristăvire. Adecă Naşterea sântului, sântul botez, primirea cinului călugăriei,
primirea chirotoniei diaconiei, şi a preoţiei, şederea cu împăratul la masă,
trecerea prin foc, pristăvirea, adecă îngroparea în morment. Iar la capul
împăratului, unde şeade cu sântul la masă, ieste scris Matiaşi Impăratul, şi
acest sicriaşi ieste făcut cu keltuiala lui Nicodim Ierodiaconul, la anii de la
facere (1601)."(n.n. Facere? Greşit)
DESPĂRŢIREA MINUNILOR DIVINE DE FALSELE MINUNI ATRIBUITE SF. NICODIM!
Din fragmentul de mai sus, se
constată că Ştefan Ieromonahul atrage atenţia nu numai asupra existenţei
epigrafiei în piatră ca “pomenire” a unei minuni Dumnezeieşti făcute de Sf.
Nicodim. In Mânăstirea Tismana se mai
află şi inscripţii vechi, epigrafii, făcute în metal. Unele se află pe
sicriaşul cu moaştele sfântului, pe care Ştefan Ieromonahul îl datează de la
“anul de la facere” 1601, ceea ce este greşit, poate anul 1601 după Hristos!
Istoricul Al. A Vasilescu, după cum am văzut mai înainte,
vorbeşte de un sicriaş făcut de arhidiaconul Nicodim şi egumenul Petronie în
anul 1671 (7179). Poate că nu e acelaşi, eu îmi amintesc că presa vorbea de un
sicriaş din argint care dispăruse din mânăstire, nu ştiu dacă a fost recuperat,
dar ceea ce contează este că istoricul Vasilescu certifică, pe bază de documente,
că scena cu trecerea sfântului prin foc la cererea lui Mateiaş Împăratul este
un fals.
Adică, aidoma mass-mediei de
azi, egumenii inventau minuni! Legate de întâlnirile sfântului cu... Matei
Huniade! Care, fiind un principe al
Ardealului, parte a imperiului maghiar, n-avea dreptul de a da hrisoave,
privilegii şi binefaceri în ţară străină! Cum n-avea dreptul nici Sigismund I
ca urmare a tratatului de la egal la egal cu Mircea cel Bătrân, din 1395.
Ca urmare, atât rolul
istoricilor cât şi al clericilor, revine în a despărţi clar minunile
Dumnezeieşti ale Sfântului Nicodim de falsele minuni care-i sunt atribuite
sfântului pe baza unor documente false. Sau închipuite de egumenii mânăstirii
pentru a apăra mânăstirea de prozelitismul catolic maghiar.
După părerea mea, minunile
sfântului legate de “Naşterea sântului, sântul botez, primirea cinului
călugăriei, primirea chirotoniei diaconiei, şi a preoţiei, pristăvirea, adecă
îngroparea în morment. “ ar trebui valorificate ca şi până acum de biserica
noastră ortodoxă ca minuni divine.
De minunile false, cum ar fi “şederea
cu împăratul la masă, trecerea prin foc, vindecarea fiicei lui Sigismund de
epilepsie, împietrirea balaurului”, s-au ocupat (parte din ele) istoricii şi trebuie să se ocupe mai departe
cercetătorii în scrierile minoice sau pelasgice, (adică scrierile care aparţin
pelasgilor, popoarelor preelenice) specialiştii în epigrafie, paleografie şi
geolingvistică, specialişti folosind Linearul A sau B, alţi specialişti cu
datare în C14 sau ADN.
Nu cred că foloseşte nimănui
ascunderea realităţii sub preş, de dragul de a contrazice ştiinţa, din partea
clerului, sau invers, contrazicerea religiei, divinităţii de către cercetători, lucrători din
laboratoarele ştiinţifice moderne.
SCENA BALAURULUI ÎMPIETRIT: FALS ISTORIC SAU MINUNE DIVINĂ !
Tocmai de aceea am deschis
această temă în serial, pentru că această minune poate fi interpretată de
ambele părţi, adică atât din partea clerului cât şi din partea laicului.
Pe măsură ce vom primi la
redacţie documente noi, le vom publica în seriile din revistele viitoare. Dar
trebuie mare discernământ pentru că,
dacă biserica nu se bazează pe noutăţile ştiinţei, adică nu-şi schimbă
“procedurile”, omul va veni în mânăstiri ca un turist care aprinde o lumânare
dar n-are nici cea mai mică intenţie să asculte sfânta slujbă.
Scena epigrafică în piatră
descrisă de Ştefan Ieromonahul are meritul că poate fi interpretată în fel şi
chip.
Aici însă, minunea şarpelui nu
mai vizează presupuşii donatori ai regatului maghiar, pe baza unor diplome care
mai târziu se vor dovedi false. Închipuirea scenei împietririi şarpelui este o
lucrare antropică despre care egumenii nu ştiu precis dacă a făcut-o Kir
Partenie, dar presupun că e foarte veche şi trebuie să atragă cumva atenţia
asupra ei.
O pistă importantă ar pleca de
la observaţia că în tot cuprinsul cărţii, există un fapt care creează reflecţii
adânci: insistenţa cu care Ştefan Ieromonahul subliniază „găsirea locului sfânt
- Pişători”, pe râul Gurnia. Acest fapt trece neobservat unui ne cunoscător.
Dar nouă, care ştim că acest loc era folosit ca loc de pelerinaj încă de pe
vremea daco-geţilor, nu ne poate scăpa. Totuşi, lipsa argumentelor bine
documentate, ar duce la puncte de vedere, care ar deveni pe parcurs
ireconciliabile.
Astfel, dacă atragem
atenţia asupra stindardului getic (şarpele) de deasupra peşterii, lumea
s-ar întreba dacă Ştefan Ieromonahul ştia că şarpele era simbolul geţilor. S-ar
mai întreba dacă egumenii ştiau şi despre lup, simbolul dacilor din Munţii
Orăştiei. Sau despre unirea tuturor triburilor nord-balcanice sub marile regate
ale lui Burebista şi Decebal. Sau despre
simbolul acestor regate, balaurul sau dragonul, adică şarpele cu cap de lup.
Şi speculaţiile daciştilor s-ar
întinde ca râia!
Ori, primii egumeni ai Tismanei
care au scris biografia Sfântului Nicodim nu puteau să intre pe aceste piste
speculative datorită lipsei reţelei Internet şi puţinelor manuscrise de atunci.
Şi totuşi, lumea medievală, mai ales cea din
spaţiul carpato-danubian cu populaţie aproape în întregime rurală, era
împânzită de numeroase legende, mitologia era în largul ei iar în lipsa
radioului şi televiziunii viaţa pastorală era plină de poveţe şi povestiri
transmise prin viu grai chiar în timpul lucrului. Pare incredibil, dar viteza
de diseminare a lor atingea largi zone ale globului, uneori continente.
Aşa că, aşteptăm specialiştii
care sunt preocupaţi să cerceteze aceste izvoare istorice, să realizeze
simpozioane şi mese rotunde, excursii de lucru, din care să tragă nişte
concuzii de o valoare ştiinţifică certă.
O discuţie interesantă s-a realizat şi la sediul
Asociaţiei “Semănătorul Tismana”, luni, 14 aprilie 2014, terminată cu o vizită
la Mânăstirea Tismana. Prilej cu care am remarcat degajarea vegetaţiei prin
organizarea de şantier a noului punct muzeal al BNR şi scena epigrafică de pe
stânca Stârmina.
Dar despre aceasta vom mai vorbi mult timp, pentru că
întâlnirea de atunci cu distinsul lingvist, prof. dr. Ion Mocioi m-a convins că
întâlneam pe cel mai mare specialist în epigrafie, paleografie şi
geolingvistică, care a mai rămas prin România după înstrăinarea şi dezastrul,
probabil cu bună ştiinţă, săvârşit de guvernele posdecembriste, asupra
intelectualilor ei!
Va continua în numerele viitoare ale revistei „Sămănătorul”