Ioan LILA
29 avril 201229 , avril 2012
Franţa
POEZIA CRITICII
Am descoperit, dragi cultivatori de poezie şi
proză pe ogoarele literaturii romane, un scriitor disimulat în spatele textelor
lui pseudo-critice (vezi Odobescu !), care sînt, mai degrabă, poetice. Un text
critic este indigest, autorul-critic rîvnind să aibă el ultimul cuvînt şi să
prindă cu un bold firavul fluture în panoplia cu molii! Dar literatura este
viaţă clocotitoare, nu o pojghiţă de gheaţă pe care alunecă balerinele ieşite
la pensie! Texte critice sînt greoaie ca definiţie, definiţii, datări,
evaluări, condiţionări pe calapoadele patului lui Procust, pentru că nici un
scriitor nu se poate înscrie într-un curent, conştient find că, procedînd
astfel, dacă va înnota împotriva curentului, va fi ejectat în abisurile
credinţei unor critici ce cred că datorită lor se învîrte soarele în jurul
cîmpiilor pe care strălucesc florile toamnei ! Mari cititori/povestitori de
literatură au fost G. Călinescu, Al.Piru, Ion Rotaru, care aveau un farmec absolut
al scriiturii, farmec pe care îl regăsesc, cu plăcere, la scriitorul (pentru că
nu-l mai pot numi critic !) Constantin Trandafir ! Ce nuanţe... ce plăcere de a
nara devastatoare, pentru că, dacă actul scriiturii nu ar fi fascinant, nimeni
nu ar mai toci podelele eternităţii!
„1989 – vedere din provincie”, „Cititul prozei –
De la 1960 pînă azi”, „Scriitori şi teme – Conversaţie în bibliotecă”, „Cititul
cărţilor – poezia – De la Nichita Stănescu pînă azi” (inspirat titlu şi
definitoriu pentru istoria literaturii romane !)
Constantin Trandafir, fiind un scriitor-critic
remarcabil, are uneltele necesare pentru a analiza construcţia unei catedrale
care, uneori, a început a fi construită de la acoperiş, pentru că şi această
atitudine poate genera spaţii lirice! Graţia frazei fiind bine şlefuită, ea
naşte o puritate absolută a analizei neromanţate, fără volute lipsite de
substanţietate !
Dar, ca să nu se creadă că eu construiesc
catedrale de nisip, ia să vin cu cîteva citate/argumente, pentru că trebuie să
avem întotdeauna pietrele pentru ridicarea templului la îndemînă şi nu cine
ştie în care colţ al planetei literaturii!
Viaţa de zi cu zi! Trezitul de dimineaţă, plecarea
la şcoala unde este profesor, grijile zilnice, fetele, nevasta, colegii,
cancelaria, inspectorii care îi terorizează pe toţi cu inepţiile lor
dogmatice... iată o lume vie, palpabilă!
Dar să luăm anul 1989 de la început:
„1 ianuarie Ora zero. Păcat că nu ninge. Dar la
noi, la Cîmpina, în provincia asta mică, sentimentul sărbătorii e tradiţional,
nu s-a şters complet cu tot efortul tovărăşesc de mai bine de 40 de ani.” (...)
„Pregătirile au fost superbe şi dramatice...”
Nu răzbate de aici sentimentul emoţionant de
poezie ?
Apoi ni se destăinuie autorul, care vine, ca în
marile romane, cu comentariile lui dramatico-subtile:
„În noaptea asta sfîntă „ne-au dat” apă caldă şi
am putut face baie, ehe, ca boierii.”
În altă parte, zice cu nostalgie parcă:e mi
„De-atîta mîndrie („a eroinei polimerice”) adorm
cu greutate.”
Dar subtilităţile de-abia încep:
„Am tonusul bun deşi breasla dăscălească urlă de
groaza unei brigăzi ministeriale şi judeţene. Cică vor descinde vreo 60 de
capete şi vor sta două săăptămîni, zic unii, o lună de zile, se alarmează cei
mai panicarzi. Nu mai pleacă deloc,
adaug eu.”
Nu e aici dulceaţa gîndirii în stilul lui
Caragiale ? Ironia fină, subtilă, asumarea disperată a grotescului gîndirii ?
Şi, mai jos, ne aduce cu picioarele pe pămînt şi
cu capul în nori: „Şi dă-i şi luptă.”
Sprea sfrşitul lunii ianuarie, autorul recidivează
la modul exemplar, înţelegînd de unde ne vine ideea să ne exteriorizăm cu o
brutalitate melancolică:
După „scîrţa-scîrţa pe hîrtie”, cade şi apogeul,
magnific, ca în Valkiria: „Fac rost de nişte carne de vită.”
Şi, mai prin februarie (auzi aici poezie pură,
nefalsificată):
„Tinerii Borza şi Biţă ne însoţesc în nocturnă, că
se face economie la luminaa electrică şi
nici măcar luna nu ne mai ajută...”
În ziua de 3 martie, vineri, îl pomeneşte pe
Vladimir Visoţki”. Mare poet, care umplea pieţele publice ale Rusiei cu
spectacolele sale şi se pare că tovii l-au ajutat să treacă în eternitate...
lăsînd-o înlăcrimată pe Marina Vlady.
Vladimir Semionovitch Vyssotski (en russe : Владимир Семёнович Высоцкий) 1, né le 25 janvier 1938 et mort le 25 juillet 1980, est un grand auteur-compositeur-interprète et un acteur de
théâtre et de cinéma soviétique.
En 1969, Vyssotski se marie avec l'actrice française
d'origine russe Marina Vlady. Celle-ci connaît bien les nuits de travail de Vyssotski,
se réveillant, marmonnant quelques mots et se dirigeant vers son bureau pour
écrire debout sur ce qui lui tombe sous la main.
Grâce à son mariage avec Marina Vlady, Vyssotski a
l'occasion de sortir d'URSS, de se rendre en France, aux États-Unis ou encore au Mexique en avril 1977, et d'y enregistrer quelques disques, dont un
interprété partiellement en français, paru chez Polydor, mais pas encore édité
en CD. Comme Alexandre Vertinski un demi-siècle plus tôt, il ne pouvait s'acclimater dans un
pays étranger, et rentrait rapidement après chaque départ.
Le travail constant (d'acteur et de chanteur), le manque de
sommeil, l'alcool et le tabac, ainsi que les interdictions et la
non-reconnaissance officielle du chanteur, laissèrent beaucoup de traces.
Vyssotski mourut en 1980 d'une crise cardiaque à Moscou à l'âge de 42 ans en plein Jeux
olympiques. Malgré le silence des médias, une
foule de 200 000 admirateurs lui rendit un dernier hommage à son
enterrement. Certains chanteurs, comme Boulat Okoudjava et Youri Vizbor composèrent une chanson d'adieu en sa mémoire. Le chanteur
politique polonais Jacek Kaczmarski, qui s'était en partie inspiré des chansons de Vyssotski,
rédigea à cette occasion Epitafium
dla Włodzimierza Wysockiego(Épitaphe pour Vladimir Vyssotski).
Iată cum se scrie
istoria cea histerică şi de aceea am făcut această paranteză !
“Cu eforturi, facem rost de puţin
salam de Sibiu”
Mereu am vrut să aflu cum fabricau
salamul ăsta, dar nu am reuşit niciodată să aflu cînd sacrifică Sibiul!”
15 martie, miercuri: “...inundaţia
de la avocatul Şercău. Nemernicii opresc apa dimineaţa, apoi îi dau drumul şi
bieţii oameni nu mai ştiu cînd esdte şi cînd nu este deschis robinetul.”
Sărim în aprilie! Să crăp dacă nu aş
putea să citez întregul volum, dar s-ar supăra autorul pe mine definitiv şi
total! (Sic!) Verva este în toi:
“Au dispărut şi “tacîmurile”, şi
oasele, şi copiţelele, “adidaşii”. Au ieşit urzicile, dar puţine şi scumpe,
că-i secetă...”
Mi-am amintit astfel că intram în
măcelăria din Piaţa Dorobanţi şi întrebam, timid: “Aveţi adidaşi ?” Răspunsul
măcelarului: “Avem, dom scriitor!” Eu: “Mărimea 42 aveţi ?” Şi măcelarul: “Să
moară mama dacă nu m-a tîmpit cu prostia asta de mai bine de un an!” Il invitam la o bere şi îi trecea
supărarea! , A murit, bietul om, imediat după răzmeriţa (din decembrie) cu voie
de la poliţie, vorba lu’ nenea Caragiale, tatăl nostru spiritual.
Dar lovitura de graţie vine în 20
decembrie: “Ghiţă Corbul, care n-a mai fost în capitală de vreo 20 de ani,
merge să-şi cumpere sacou (...) !
Fascinant! Fraza asta spune mai multe decît un
metru cub de comentarii! Şi mărturisesc, în ciuda încărcaturii frazei cu un
tragism bine chibzuit, că am rîs cu lacrimi !
§
Unde am rămas ? Conduite à ce
point, la philosophie des idée est une sorte d’atomisme ! Pe această
direcţie a pornit Constantin Trandafir în analizarea prozei, a poeziei şi a
temelor majore ale literaturii ! Trimiteri subtile, fără a face paradă de
cultura sa vastă, ci vrînd să ajute
cititorul să înceapă a discerne între valoarea unui text şi însăilarea de
cuvinte genital/geniale fără de gîndire/simţire poetică. „Poezia – precizează
domnia sa în „Conversaţie în bibliotecă ” – înseamnă cunoaştere, iar metafora e
una dintre căile ei regale.” (Pag.83) Şi abia acum vine comentariul bazat pe
coordonate stinţifice, analizate cu mijloacele literare: „Poezia lui Ion
Stratan se sprijină (...) pe coliziunea estetică a metaforei.”, „...idee şi
imagine în cuvînt, ezoteric şi pitoresc senzorial, gravitate şi dezinvoltură,
melancolie şi exuberanţă, metafizică şi cotidian...” Dar, „E dreptul unui
critic să aibă punctul său de vedere...”, susţine Constantin Trandafir – şi
aici îi dau dreptate, pentru că eu, de exemplu, nu scriu decît despre ceea ce
îmi place mie şi nu doresc să-mi impun un punct de vedere „caustic-criticastru”
! Comentîndu-l pe fostul meu vecin din Cîmpina, pe care l-am pomenit în romanul
„Parfumul păpuşilor de porţelan”, pentru că venea din cînd în cînd pe la mine
şi fuman amîndoi aşezaţi pe prispa casei , privind îngînduraţi eternitatea
risipită în norii duioşi de fum, Constantin Trandafir, scriitor el însuşi, nu
se poate desprinde de poezia gîndirii şi subliniază, deschizînd alte drumuri,
mai metaforice: „...dar cu anticipări ale esteticii urîtului şi ale grotescului
în literatură...” De ce mi-a plăcut această susţinere ? Pentru că misticii au o
mare apetenţă pentru dramă, cum zice şi Constantin Trandafir! Iată-ne pe un
tărîm strivit de bocancii moraliştilor, pentru că, ajungînd la Eminescu, iată o
frază bogată în sensuri meditative: „Mitul a fost rostogolit în Infern de
mulţimea detractorilor!” şi „... o furie unică se abătu asupra poetului în
perioada imediat postdecembristă...” – după răzmeriţa aia de carton cu voie de
la Poliţie !!! (Caragiale avea dreptate !) De ce se dedau aceşti „neica nimeni,
ia piciorul de pe mine” – cum scria Ion Gheorghe, la posteritatea lui Eminescu
? Din simplu motiv că ei nu ar fi în stare nici măcar să-i copieze Opera,
pentru că le tremură mîna, le seacă fîntîna, şi se masturbează, cu privirea
trează, spartă în fragmente, de pizde inerte ! E voia mea şi expresia aşa
trebuie să se eternizeze, fară a declanşa un noian de ofense ! Iată ce scrie
acest Cărtărescu despre Eminescu: „În copilărie era „mic şi îndesat”... Eu îmi
amintesc acum de un interviu dat de acesta la un p(r)ost de televiziune şi iată
ce preocupări filozofice avea dmnia sa, cînd susţinea că nu poate să-şi emită
opera lui genitală din cauza vecinului de la etajul superior, care trăgea apa
la toaletă după ce i se pişa în capu lu’ dumnealui !!! Am rîs cu lacrimi,
pentru că nu ştiam cine era insul, nu-l citisem, nici nu vreau, îmi ajunge
prefesiunea lui de credinţă: jos cu ăştia care, în loc să se masturbeze... Am
fos virulent ? Îmi cer scuze şi mii de ventuze ! Dar mai trebuie să-i spun ceva
acestui pro-fund, vopsit în pizdama: Nu are Eminescu nevoie să fie apărărat,
pentru că el este esenţa limbii romane ! „...de unde se vede că patetismul
sentimental nu-i face bine artei poetice.” Eu ce ziceam ?
Un altul, Valeriu Cîrstea, îl atacă pe Ion Creangă
! Dacă n-are alte valenţe culturale, cum să se afirmeze şi el printre dormeze ?
Cică Ion Creangă este crud (de la cruzime ), sau că personajele lui aşa şi pe
de din vale de Rovine, ai năimit-o-n mărăcine ! Săracul cu peticul şi
peticul cu văzul monstruos din Grand Hotel « Victoria Romană » al lui
Caragiale ! Numa’ că devine de se-mpătureşte pre
dos !!! « Pîlnia şi Stamate » devine astfel lucrarea de
referinţă ce ne face ferferiţă « Apoi, “mais l’époux le jour de l’an /
savait tout et dans une crise / envoya au vatican / leurs deus corps en trois valises “! Trecem peste, pentru că
ar deveni inutilă această bibliotecă înfăşurată în ea însăşi !
« Şi
Blecher se simte terorizat de obiecte… » Mi-a plăcut fraza asta pînă la
nebunie, pentru că, stînd şi meditînd, sau doar şezînd şi nemeditînd, trebuie
să ne sprijinim pe cîteva imagini: obiectele ! Astea, obiectele, sînt
real-imaginare, de unde şi izvorăşte « atracţia pentru literatură a lui
Robert Musil. » Iată de unde s-a născut « Omul fără
însuşiri » ! Din
irealitatea culturii ! Mă va ierta maestrul Constantin Trandafir că i-am
folosit ideile ? Credinţa mea se adîncea în ea însăşi de dinainte de “Complexul
individualităţii” !
§
În tablourile lui Gustav Klimt este o formidabilă
revărsare de culori ! Spaţii imense concentrate într-o idee a armoniei prin
explozia de sensuri ce au stîrnit şi scandaluri irevenţioase, în sensul auster
că „Originea lumii” nu trebuie expusă (cum am făcut-o eu in textul de mai
sus!), dar ea este deja cuprinsă între laturile Universale ale unui tablou
expus la Paris (şi nu vreau să vă destăinui autorul !).
De ce am început aşa ? Pentru că, societatea este
îndeajuns de refulată şi de isterică ! A desena „originea lumii”... isteria
atinge paroxismul !
Ce se întîmplă mai departe în aproapele nostru
interior ? Zone curpinse în melancolia conversaţiei în bibliotecă ! Ca la Klimt
! Sau ca la Pascal: „Ainsi l’homme est si malheureux, qu’il s’ennuierait méme
sans auqune cause d’ennui...” Dar Pascal
cunoştea acest principiu de la Plutarque („Vie de Pyrhus”) : „...de preandre de
repaus...” Iar eu nu cunoşteam mai nimic, dacă nu citeam! Apropos de citit: eu
cred că sînt unii care au scris mai mult decît au citit! Eu, mărturisesc sincer,
cred că am citit cîteva literaturi, nu cărţi, şi nu am scris mai mult de un
metru linear! Azi scribii au ajuns la metru cub şi la tone îndesat-majore !
Urmează pagini dense despre Şerban Cioculescu
(„Mai degrabă obiectivitatea se numeşte, aici, probitate.”), care se perinda
printre noi cu o sfială majestoasă, Eugen Ionesco (critic francez de origine
romană – cum este acreditat în Franţa), ca şi Brancuzi (Constantin Brancuşi) –
sculptor francez de origine romană, deşi, bietul de el (gorjean de-al meu!), nu
a expus niciodată în Franţa – trăiască America !!! Ca sa nu mai pomenim decît
de Anna de Noailles, princesse Brancovan, commtesse de... (Paris 1876 – Paris
1933) ; Constantin Ciopraga, care „pune piatra de temelie la prestigiul
criticii istoriografice”; N. Steinhardt – „cu o eseistică a inteligeţei
inventive”...
„Cel mai” nu convine spritului critic, darămite
nepriceperii în materie ori a adversităţii de toate felurile.” Vorbeam despre
Marin Preda ! De ce nu îi plăcea maestrului să i se vorbească despre
„Moromeţii” ? S-o întrebăm pe Aurora Cornu ?
Octavian Paler, săracul, pendulînd între
„securitatea de altădată şi teroarea canaliilor care profită de libertate”!
Aici am rămas descumpanit total şi irevocabil! Bre, cînd înfruntai matale
securitatea, cînd erai director general te miri pe unde, sau după ce te-ai
bucurat de libertatea venită cu subtilitate tot de la strălucitorul rasărit ?
Să nu ne prefacem că ne prefacem ! Auzi frază la domnia sa: „Nici Ceauşescu n-a
fost insultat cum au fost insultaţi cei care, cu ani în urmă (n.n.: după ce li
s-a luat ciolanul !), au îndrăznit să rişte „nebunia” de a nu fi laşi”! Va să
zică, douăzeci de milioane au fost laşi, şi numai vreo doi-trei au fost aşa şi
pe dincolo ! Istoria nu se poate scrie în felul ăsta, falsificată !
Va să zică, eşti director general o viaţă
întreagă, şi apoi începi să scuipi cînd bate vîntul frunza-n dunga de la
pantaloni !!! Divagaţia asta îmi aparţine în totalitate, nu are nici o legătură
cu textul analizat, dar nici să patinăm pe urmele unor camelioni în plină
prerie a istoriei nu cred că este cazul ! Punct !
Auzi frază plină de taine de nepătruns la Ov. S.
Crohmălniceanu: „Reţin atenţia, cu deosebire, observaţiile despre nevroză şi
complexul oedipian la Hortensia Papadat-Bengescu”.
§
La fraza de mai sus îmi vin în minte versurile lui
Baudelaire din „L’invitation au voyage”: „Là, tout n’est qu’ordre et beauté, /
Luxe, calme et volupté.” Eu cred că romanele Hortensiei Papadat-Bengescu
trebuiesc citite cu o altă privire, nu cu un sentiment intermediar între fiinţă
şi nefiinţă, că ce altceva este nevroza, care îl cuprinde şi pe critic. Am
această susţinere la pagina 137 („Cititul prozei”): „Privind cu atenţie
lucrurile, luîndu-ţi foarte în serios meseria de anatomist al vieţii, devii
materialist, şi încă unul vulgar...” Eu ce ziceam ?
„Cititul prozei” este structurat în trei mari şi
minuţioase capitole: „Garda veche, pe aliniamente” (eu nu l-am citit pe
Constantin Mateescu), Greii trupei, în acţiune” (nu i-am citit pe Rodica Braga,
I.Oprişan, Radu Ulmeanu şi Radu Ţuculescu) şi Competiţia continuă (unde l-am
citit numai pe Horia Gârbea) – şi trebuie să spun că mai am încă un teanc masiv
de cărţi de citit, dar cîteodată vremurile sau chiar şi numai vremea (caniculară)
mă pun cu botul pe labe. Înainte de răzmeriţa din decembrie, transmisă în
direct de televiziune şi regizată de Sergiu Nicolaescu (glumeam !), parcă aveam
mai mult timp,
Ba chiar
aveam şi clipe poetice, cînd căutam febril o pereche de addidaşi prin toate
măcelăriile şi magazinele din zona Dorobanţi!
Dar să nu patinez iar pe o gheaţă utopică, ce
străluceşte şi cînd se topeşte, pentru că scriitorul Constantin Trandafiră vine
cu o analiză subtilă, ce mi-a creat o altă percepţie asupra literaturii! „Nici
poezia, nici dramaturgia, nici critica şi istoria literară nu-s decît
gramatical de genul feminin. Eseul e ambigen.”
P.S. Despre cei care dau năvală
A da năvală nu e ca într-o luptă navală! Abordajul direct al literaturii
cere nu numai tehnica şi tactică, dar şi o infrastructură bine delimitată în
spaţiul gîndirii. În abundenţa de creatori iviţi de după implantarea
capitalismului deşanţat în adîncul conştiinţelor noastre cine mai poate face
ordine ? În primul rînd, este nevoie de această ordine ? Nu mai este nevoie !
Ordinea în dezordine este ca loţiunea Diana folosită la frecţionarea unui
picior de lemn. De lemn-tănase, de lasă-mă să te las, adu-mi aminte nu-mi mai
amintesc ce anume... Grav este faptul că o mulţime de poeţi, nu au cultură. Ei
scriu abundent despre orice le trece prin
minte şi, dacă vrei să îi înţelegi, îţi cumperi un ziar de anunţuri la
mica publicitate şi te duci să-l citeşti în parc. Sigur că timpul va decanta
valorile. De Lautreamont n-a auzit nimeni în timpul vieţii lui, „Cîntecele lui
Maldoror” au fost descoperite postum. Existînd această inflaţie, nimeni nu îi
mai face faţă. Criticii sînt şi ei copleşiţi, scriu uneori sub presiune,
deringolada nu este o revoluţie, ci o involuţie. Îmi vine minte cazul unui poet
talentat cu adevărat, care a început şi el să se grăbească. Poezia este o
decantare a trăirilor din sufletul poetului. Poezia este emoţie, nu un discurs
inteligent despre orice îi trece cuiva prin minte. Cusătura cu aţă albă sare în
ochi de departe. Poetul despre care vorbesc a început să tragă la poezii pe
bandă rulantă. Am încercat odată să-i arăt că, pe lîngă metaforele lui sublime,
şi-a încărcat poezia şi cu mult balast şi că, în loc să atace cetatea poeziei,
o să se scufunde. Ar trebui poate să-mi văd de balastul meu. Mă întreb dacă
acest poet l-a citit pe Zaharia Stancu ? Ia uite aici capodoperă: „Cu-n fir de
iarbă degetul mi-l legi / Să am, asemeni ţie, un inel. / Ridici sprîncenele şi nu-nţelegi / Ce dor
mi-a odrăslit în gînd din el, / Că-n ochii mei te uiţi adînc, deodată, / Şi cum
îmi prinzi obrazul tulburat / Te depărtezi de mine bujorată / Cu capul greu
către pămînt plecat.” („Poeme simple”, 1927) Sau: „Şi dulci treceau zilele
toate şi-arar dureri dădeau ocoale... / „Ah, amintirile-s ca fulgii rămaşi
uitaţi în cuiburi goale !” („În grădină”, 1905, Dimitrie Anghel). Mă opresc
aici cu citatele. Mai ştiu vreo două sute de poezii desăvîrşite, dar ajunge !
Nu mă mai ocup de veleitari, pentru că nu sînt masochist. Uneori, prin
bunăvoinţa cîte unui confrate, pe care îl stimez pentru talentul lui, mai
primesc cîte o carte de departe, pe care o citesc îmbătat de fineţea
versurilor.
«CITITUL CĂRŢILOR / POEZIA » lui Constantin TRANDAFIR
«CITITUL CĂRŢILOR / POEZIA » lui
Constantin TRANDAFIR este cîntecul de lebădă al domniei sale, pentru că,
la pagina 104 scrie suav : « Mă gîndesc la un nou mod de a înţelege
poezia (…) strategia inocenţei şi a purităţii… » - referindu-se la Emil
Brumaru – « Nimeni şi nimic nu mă poate opri, la ora cinci după masă /
Cînd lumina e albă şi-n magazii toamna miroase a praf adormit / În iarbă să pun
un pantof cu şireturi subţiri de mătasă / Aşteptînd să se umple cu flori şi să
fiu fericit. »
Dar să ne întoarcem la volumul de critică :
« De la Nichita Stănescu pînă în prezent ».
Iată fraza care face lumină în poezia (« o
mitologie a cuvîntului ») unui genial poet : « Însăşi
« viziunea sentimentelor » includea « o viziune a
cuvintelor », căpătînd, cu timpul, o extensie cosmologică, în sensul
atribuirii de virtuţi limbajului. » Emil Brumaru « e total cucerit de
lucrurile simple », în timp ce la Nichita Stănescu « Acest mod de a
se defini în relaţiile cu lucrurile (…) capătă noi înţelesuri în volumul
« Necuvintele « (1969) : « Să cauţi un cuvînt ce nu
există / şi să asculţi cum timpul devine des. »
Sonet I - Mihai Eminescu
Afară-i toamnă, frunză-mprăştiată,
Iar vântul zvârle-n geamuri grele picuri;
Şi tu citeşti scrisori din roase plicuri
Şi într-un ceas gândeşti la viaţa toată.
Pierzându-ţi timpul tău cu dulci nimicuri,
N-ai vrea ca nime-n uşa ta să bată;
Dar şi mai bine-i, când afară-i zloată
Să stai visând la foc, de somn să picuri.
Şi eu astfel mă uit din jeţ pe gânduri,
Visez la basmul vechi al zânei Dochii;
În juru-mi ceaţa creşte rânduri-rânduri;
Deodat-aud foşnirea unei rochii,
Un moale pas abia atins de scânduri ...
Iar mâni subţiri şi reci mi-acopăr ochii.
Afară-i toamnă, frunză-mprăştiată,
Iar vântul zvârle-n geamuri grele picuri;
Şi tu citeşti scrisori din roase plicuri
Şi într-un ceas gândeşti la viaţa toată.
Pierzându-ţi timpul tău cu dulci nimicuri,
N-ai vrea ca nime-n uşa ta să bată;
Dar şi mai bine-i, când afară-i zloată
Să stai visând la foc, de somn să picuri.
Şi eu astfel mă uit din jeţ pe gânduri,
Visez la basmul vechi al zânei Dochii;
În juru-mi ceaţa creşte rânduri-rânduri;
Deodat-aud foşnirea unei rochii,
Un moale pas abia atins de scânduri ...
Iar mâni subţiri şi reci mi-acopăr ochii.
Am
citat acest superb sonet pentru că, din clipa asta, vreau să mă adresez
cititorilor şi nu scriitorilor de “literatură” pe bandă rulantă. Am pe un raft
din cămară destule citate de inepţii, dar nu vreau să rănesc pe nimeni, sperînd
că această vocaţie este, cumva, postumă răzmeriţei (cu voie de la poliţie!) din
decembrie. Mai mult, încep să am un sentiment de empatie
pentru această tagmă pătrunsă în cîmpia literaturii cu bocancii, nu cu
delicateţea unei petale de cireş ! De ce să nu scrie
fiecare ce-i trece prin minte ? Cînd Leibnitz susţinea, în
« Monadologie », că « Notre esprit est un miroir de
l’Univers », el nu-şi imagina că oglinda răstălmăceşte realitatea,
întorcînd-o pe dos ca pe o faţă de masă într-un restaurant, pentru a salva
aparenţele !
Dar să revenim, dragii mei cititori (cred că o să
am, cel puţin, unul !), la « Cititul cărţilor – poezia » !
Pagini delicate îi sînt dedicate lui Grigore
Hagiu, pentru care eu am avut şi mai am încă sentimente de recunoştiinţă,
pentru că, adolescent fiind, poetul m-a acceptat imediat, fără să mă
intimideze ! Pe vremea aceea (publicase deja « Sfera
gînditoare », 1967) Grigore Hagiu, un om de o delicateţe absolută, era
redactor la revista « Luceafărul » ce îşi avea sediul undeva pe Ana
Ipătescu, la ultimul etaj al unei clădiri, în birou cu el mai lucrînd Sînziana
Pop, o prozatoare superbă şi poeta Gabriela Melinescu ! Cînd deschideam
uşa, Grigore Hagiu se ridica în picioare şi îmi zicea, cu căldură în
glas : « Intră, dom’ Lilă ! Ce mi-ai adus ? Poezii ?
Pune-le pe birou ! »
Iată ce susţine scriitorul Constantin
Trandafir : « Într-o avalanşă metaforică se relevă orizonturi dintre
cele mai surprinzătoare, cum ar fi miracolul genezei, al lumii imaginate ca
perpetuă germinaţie : « totul se vrea sămînţă / este sămînţă (…) sînt
florile sămînţa unui zbor de fructe » ! Există o ideea mai plină de
generozitate, cînd vorbim despre viaţa în propria ei amplitudine
generoasă ? Scriitorul Constantin TRANDAFIR a sesizat această idee filosofică,
redimensionată într-o metaforă absolută : « există într-o astfel de
vedere / un altfel de miros”... cu acest comentariu: “surprinderea ordinii
polimorfe a lumii” !
Şi acum vine cea mai pertinentă, genială aş zice
eu, sublinere a geniului poetului Marin SORESCU. Iată simplitatea adevărului
crud şi neromanţat inutil: “Va să zică, viaţa e scurtă, dar e frumoasă
(comentează, cu delicateţe, Constantin TRANDAFIR) : Îmi place aici. / E cald, e
frumos, / Şi atîta lumină încît / Creşte
iarba” (“Am zărit lumină”)
Abia cînd am ajuns la “Inventarea unei noi
structuri poetice”, volumul lui Virgil MAZILESCU, mi-am dat seama că rostul
unui critc este şi acela de a păstra vie esenţa sufletului unui poet.
Nu am fost prieten cu Virgil MAZILESCU” Stăteam
uneori la aceeaşi masă şi îl ascultam atent, pentru că răspîndea continuu în
jurul lui o aură poetică emblematică, deşi toţi ştiam, cum zice şi Constantin
Trandafir că “Esenţa omenească i-a fost neînchipuit de vitregă...” Şi iată cum
îl descrie cititorul-critic pe MAZILESCU: “Adversar al textelor obtuze, al
scrisului incontinent, poetul se sileşte cîştigînd întru lapidaritate şi
conştiinţa de sine a poeziei.” Frumos zis ! Virgil MAZILESCU merită această
frază !
Mircea CIOBANU mă vizita uneori, era un povestitor
fermecător, blînd şi sfătos cîteodată, amuzîndu-se uneori din te miri ce, semn
că în sinea lui lucrurile căpătau alte valenţe decît cele
împămîntenit-cotidiene. Trebuie să citez aici cîteva versuri, deşi eu îl prefer
pe Mircea CIOBANU cel din “Istorii”: “Şi se face-n aer labirint / şi se fac
răspîntii. Stă la pîndă-n / aburii amiezii, care mint / Şi-n bătaia flăcării
răsfrîntă / stă la porţi, întoarsă dinspre cîmp, / maica Lot a cîmpului de
sare. / Silnic şoldul ei deschide strîmb / pasul vinovat de nemişcare.”
Şi trebuie să termin cu o foarte expresivă şi
plastică definiţie a poeziei fără de poezie, dacă aşa ceva există ! Constantin
trandafir zice răspicat: “Autorlîcul, de bună seamă, e în plină expasiune.
“...dar poezia (...) e o vocaţie naţională !” Şi trage o linie, ca să însumeze
toate tendinţele: “E aproape paradoxal că într-o lume pragmatică, excesiv de
pragmatică şi indiferentă la poezie, există atîta efervescenţă, fie şi cu
posomorîre şi gravitate, cu pornire revanşardă şi apocaliptică...”