Aurora Cristea, „Povestea
Danei”,
Editura “Semănătorul”
Tismana
Jocul de-a viaţa, jocul de-a moartea. “Jocul vieţii
şi-al morţii în deşertul de cenuşă” - se intitula o piesă de teatru, de fapt o
parabolă, după Horia Lovinescu, a existenţei primilor oameni, Cain şi Abel, cei
doi fii ai lui Adam după ce acesta a fost alungat la Răsărit de Eden şi silit
să muncească, să-şi ducă existenţa. Viaţa - cu ispitele şi bucuriile ei este
foarte fragilă. O clipă de neatenţie e de ajuns ca ea să se frângă. Însă viaţa
celor care nu au venit încă pe lumea aceasta este adeseori pusă în primejdie,
chiar de cei care i-au conceput. E urât să lupţi şi să iei viaţa cuiva. Dar, cu
atât mai cumplit este, să iei viaţa propriului tău copil care nu poate cu nimic
să se apere. E de-a dreptul monstruos.
Puţine animale îşi devoră puii şi acelea, doar atunci
când le simt slabe, neputând să facă faţă deşertului sau junglei pe care o au
de străbătut şi nici să-şi procure hrana necesară. Dar şi acestea îşi apără
puişorii de atacatori şi doar în ultimă instanţă îi sacrifică. Însă mai curând
se autosacrifică, lăsând loc puilor să trăiască. E o lecţie a vieţii pe care o
învăţăm de la animale.
Cum de s-a pervertit viaţa şi spiritul omului
într-atât, că femeile ucid pe timpul vieţii lor, 20-30 de feţi nenăscuţi, fără
să aibă nici cea mai mică tresărire? Li se pare firesc să procedeze aşa, pentru
că, se justifică ele, n-ar avea cum să-i crească.
Scriitoarea Cezarina Adamescu - Galaţi |
Despre viaţa intrauterină a fetuşilor s-au scris mii
de cărţi şi s-au făcut zeci şi sute de filme documentare.
Despre clipa concepţiei, despre momentul când copilul
capătă suflet, iarăşi s-a vorbit.
Ca şi despre milioanele de femei care şi-au pierdut
viaţa în urma unui avort spontan. Nu mai e nevoie de adăugiri.
De ce a ales scriitoarea Aurora Cristea să scrie
despre un astfel de caz în zilele noastre, când, planning-ul familial este în
vogă şi totul e astfel planificat încât nu mai rămâne nici un pic de loc
libertăţii umane ori moralei creştine, este un adevărat act de curaj. Foarte multe
femei ar zâmbi maliţios sau ar râde de-a binelea, la auzul unui astfel de
subiect bătătorit în toate filmele, piesele de teatru, prozele lungi şi scurte,
poeziile şi întreaga artă.
Cu toate acestea, subiectul nu este epuizat. Dacă ne
mai mişcă acest gen de literatură, înseamnă că nu suntem cu totul abrutizaţi,
pervertiţi, pierduţi sufleteşte. Mai există o mică speranţă pentru om, un fel
de luminiţă care pâlpâie firav, ca să ne facă să înţelegem că viaţa nu ne
aparţine, ea ne-a fost dăruită şi nu avem dreptul să abuzăm de ea, să ne batem
joc, să o socotim la cheremul şi cheful nostru.
Evenimente neaşteptate îl pot pune la un moment dat
pe om în situaţii aproape fără ieşire. La cumpăna dintre viaţă şi moarte -
reflecţia asupra propriei existenţe se profilează ca pe un ecran, obligându-l
să-şi regândească şi să-şi reconsidere propriile atitudini de până atunci. Dacă
balanţa înclină spre viaţă, aceasta va fi o învăţătură straşnică asupra
viitorului. Dacă nu s-a reţinut nici o pildă, nici o învăţătură, înseamnă că
experienţa nu a avut efectul scontat. Din toate poate omul să înveţe. Dar mai
mult învaţă din propriile încercări.
Autoarea începe în chip neaşteptat cu sfârşitul,
relatând scena în care, prietena ei Dana este dusă de urgenţă la spital în
stare cât se poate de gravă. Avea să moară peste puţin timp în urma unei
complicaţii legate de avortul pe care-l făcuse.
Povestea Danei reprezintă unul din acele mii de
cazuri din care, fiecare poate trage învăţăminte.
Şi totuşi, asemenea „poveşti” sunt în ziua de azi,
atât de frecvente încât au devenit mai mult decât un mod de viaţă şi nimeni nu
se mai miră. Întâmplări care au căzut în banalitate.
În faţa scenariului, susţinut alert, cu un dramatism
aproape insuportabil, cititorul nu poate avea decât o singură atitudine: de a
citi mai departe, deşi autoarea anticipează finalul. Asemenea subiecte nu plac
nimănui. Ele-ţi amintesc de nenumăratele erori ale vieţii, cărora nu le-ai dat
prea mare atenţie, până la ziua scandenţei. Doar în momentele de răscruce,
lucrurile ies în evidenţă. De cele mai multe ori, tributul e prea mare, de
nesuportat, cu atât mai mult cu cât, nu se mai poate îndrepta nimic.
Pornind de la acest moment dramatic, autoarea începe
derularea poveştii Danei, încă din primii ani ai vieţii, într-un fel, ca o
justificare a greşelilor ei.
Suntem martorii copilăriei acestei femei dar şi,
implicit, a eroinei, Carla, cea care povesteşte întâmplările. Vocea auctorială
se face auzită la fiecare scenă sau
frază, comentând evenimentele.
Autoarea are un dar deosebit de a creiona caractere.
Părinţii Danei sunt evocaţi cu lux de amănunte. Un oarecare fior nostalgic este
prezent permanent şi aceasta şi pentru că, anii trecând, autoarea se vede în
oglinda copilăriei şi a adolescenţei, care nu diferă cu mult de cea a tuturor
copiilor acelui timp. Atmosfera tulbure, apăsătoare din casa Danei, faptul că a
avut o mamă mai rigidă, predispusă bârfei cu vecinele de bloc şi un tată căruia
îi plăcea mult păhărelul şi scandalurile se ţineau lanţ, au făcut-o să se simtă
oarecum stingheră în propria familie.
Curând a venit timpul despărţirii de familie şi
traiului pe cont propriu. Conflictul între generaţii nu a întârziat să apară şi
să-i îndepărteze şi mai mult pe copii de părinţi.
Desprinderea de familie nu a fost, însă, cel mai
fericit eveniment din viaţa Danei. În noua ei adresă, la prietena sa Cristina,
a văzut şi trăit aceleaşi momente de scandal, violenţă domestică, verbală şi
comportamentală pe care credea că le lăsase definitiv în urmă. În această
ipostază, de martoră a nefericirii prietenei, n-a fost deloc nefiresc să-şi
caute iubirea, sperând că în braţele iubirii va avea şansa să uite de copilăria
nefericită şi de familia ei cu probleme.
De la stânga la dreapta scriitoarele: Aurora Cristea, Angela Baciu, Cezarina Adamescu, Daniela Lăcrămioara Capotă |
Capitolul al treilea se referă chiar la acest nou
eveniment din viaţa Danei.
Aurora Cristea este o prozatoare care-şi caută încă
mijloacele de expresie. Naraţiunile ca şi dialogurile ei sunt simple, cu
economie de figuri de stil, sunt realizate pe principiul autenticităţii
evenimentelor. Închipuirea joacă un rol aproape inexistent. Cu toate acestea,
povestea curge lin, precum o apă spre revărsare.
Viaţa studenţească a Danei aduce noi cunoştinţe şi
prieteni. Întâlnirea intempestivă cu un bărbat enigmatic avea să-i schimbe
cursul vieţii. Jocul seducţiei începuse, iar adolescenta intră în el inocentă,
dar curioasă de ce avea să urmeze.
Relatarea primei întâlniri cu bărbatul misterios ar
putea servi drept exemplu în ceea ce priveşte pericolele care s-ar putea ivi,
pentru fetele care se avântă în relaţii cu bărbaţi nepotriviţi, încă de la
prima întrevedere. Şi aici, povestirea capătă un oarecare ton didactic şi chiar
moralizator. Mesaje subliminale, mesaje SOS, răzbat din toate frazele, aproape
că simţi palpabil primejdia pentru ca mai apoi, să-i poţi replica unui
interlocutor invizibil: Ha, ţi-am spus eu că e periculos?
Chiar şi eroina poveştii intuieşte primejdia şi are
tendinţa să fugă: „Neîncrezătoare, ridică
privirea către ochii lui negri, pătrunzători, căutând siguranţa de care avea
atâta nevoie. Nu o găsi. Ba mai mult, prezenţa lui îi crea o stare de
nelinişte, ca un fel de autoapărare menită să-i pună în alertă toate simţurile
ce părea că o copleşesc”. (...) Familiaritatea lui îndrăzneaţă îi crea un
disconfort vizibil Danei şi, în clipa aceea, ar fi vrut să o ia la sănătoasa, să-l
lase singur bâiguind planuri ştiute doar de el. Atracţia însă, vizavi de acest
bărbat fatal, era prea mare ca să poată da curs raţiunii. Inima ei îi poruncea
altceva decât mintea”.
Sala "Ateneu" a CCS din Galaţi |
Interesante sunt şi stările sufleteşti prin care
trece Dana, imediat după ce bărbatul plecase din cafenea.
„Simţea o
sfârşeală în proprii muşchi ai mâinii şi şi-ar fi dorit ca în acel moment să
fie undeva departe, să arunce cartea aceea de vizită şi să-şi continue viaţa
searbădă şi banală de până atunci. Intuia, ştia, ghicea că acesta este doar
începutul, că ceva în viaţa ei se va schimba şi că avea să-şi continue drumul
pe o altă cărare decât cea la care se gândise până atunci, dar nu avea puterea
de a se opune, nu dispunea de forţa de a curma din rădăcină mica tulpină a necunoscutului
ce se prefigura în buchetul vieţii sale.
Gândurile
nu-i dădeau pace şi fără să vrea, se simţea atrasă de acest bărbat necunoscut
ce intrase samavolnic în viaţa ei, fără să ceară voie, fără ca ea să
consimţească, fără să-şi propună şi fără să-şi dorească. Dar privirea aceea
pătrunzătoare, ochii lui negri ca două mărgele şi masculinitatea transmisă prin
toţi porii o atrăgeau mai mult decât ar fi trebuit. Constituţia lui fizică,
aerul de bărbat cu experienţă care le ştie pe toate şi stilul său de abordare o
ameţeau de plăcere, o făceau să se înfioare şi să transpire abundent în
prezenţa sa”.
Şi în sfârşit, autoarea vine cu cheia acestei
întâmplări care s-a sfârşit cu decesul Danei, anticipând într-o mare măsură
deznodământul: tânăra era „atrasă de magia hazardului”.
Prinsă în această magie seducătoare, fata este
cucerită de bărbatul cu experienţă, fermecător şi versat, dar care ascundea o
taină: era căsătorit şi tatăl unui copil.
Ca orice poveste de iubire, şi aceasta a avut un
început, un moment de maximă împlinire, urmând, inevitabil, deziluzia,
sfârşitul. Nimic nou. Toate poveştile de iubire sfârşesc la fel. Capitolul IV
al cărţii, tocmai despre această deziluzie relatează.
Aflarea adevărului despre bărbatul vieţii ei are
efectul unui duş cu electricitate.
Cuvintele despre dragoste sunt aproape truisme.
Dragostea provoacă suferinţă - e un adevăr care nici nu mai trebuie demonstrat.
E ca o Lege a lui Murphy, unul din paradoxurile sale: cu cât dragostea e mai
puternică pentru unul, cu atât va provoca mai multă durere. Capitolul V,
intitulat „Revolta” demonstrează acest adevăr.
Cartea mai conţine câteva adevăruri care ar trebui să
dea de gândit. În primul rând, prăpastia dintre părinţi şi copii, în chip
deosebit, dintre mame şi fiice. Dar şi neputinţa copiilor de a-şi putea
descărca sufletul în faţa cuiva, de a se destăinui, de a cere sfatul, fapt ce
poate conduce la disperare şi la depresie, dacă nu cumva, la ceva cu mult mai
grav. Faptul că mama Danei nu a înţeles-o niciodată, a creat o falie în relaţia
lor, în comuniunea aproape simbiotică, pe care ar fi trebuit s-o trăiască mamă
şi fiică.
Admiratorii mari şi ... mici ! |
Paradoxul în această carte este că, din sutele de mii
de cazuri de acest fel, cel al Danei este unic. Acesta este şi paradoxul
vieţii. Suntem unici în destin, în manifestări, în trăiri emoţionale. Suntem
unici în virtuţi şi credinţă. Chiar şi în greşeli suntem unici, deşi greşelile
par a fi la fel. De aici, noutatea, unicitatea cărţii de faţă care, altfel, ar
avea un subiect cât se poate de comun. Adevărate lecţii despre relaţiile
interumane, în special, despre relaţiile dintre bărbaţi şi femei, cu alte
cuvinte, aşa cum subliniază autoarea, „controlul
subtil al unei relaţii”.
Adevărul e că fiecare om îşi urmează propriul traseu
şi, chiar dacă uneori se abate de la el, îşi reia mai târziu drumul pentru a
ajunge la propria destinaţie.
Neputinţa de a se distrage, de a pune capăt relaţiei,
aduce după sine noi greşeli.
Autoarea ţine
strâns frâiele naraţiunii, trecând prin ani, fără nimic spectaculos, până în
ajunul tragediei şi chiar în următoarele zile după dispariţia Danei. Ultimul
capitol, intitulat „Înmormântarea” – este cel în care se adună concluziile şi
pildele cele mai relevante pentru cititor.
În
acest capitol revenim în actualitate, adică la şapte ani de la dispariţia
Danei, în momentul când autoarea îşi scrie cartea. Ea trece în revistă întreaga
gamă de simţăminte ce au animat-o la înmormântarea prietenei, care a lăsat un
gol de neumplut cu nimic în sufletul autoarei, ca şi multe întrebări care nu şi-au
găsit răspuns. E enigmă neagră, lucruri de neînţeles, taine care nu se vor
descifra niciodată. E firesc ca în momentul când relatează în scris momentele
acele, autoarea să le retrăiască.
Un act de asemenea violenţă cum e acela al
pruncuciderii în ultima lună de sarcină, necesită mult curaj sau disperare.
Disperarea Danei care nu a fost înţeleasă de ai săi, care a fost victima unui
bărbat căsătorit şi nu a mai găsit altă cale de ieşire din impasul în care a
intrat, este o lecţie amară de viaţă, care pe tinerele care iau totul în
derâdere, s-ar putea să le coste. Astfel de incidente însă, în zilele noastre
nici nu mai sunt luate în seamă, ci considerate mici ghinioane, aproape
amuzante. Doar atunci când se ajunge la un deznodământ fatal, se face oarecare
vâlvă şi apoi totul reintră în normal ca şi când nimic nu s-a întâmplat. Două
vieţi au fost frânte lăsând în urmă regrete şi nefericire. În plus, complexul
de vinovăţie că nu s-a făcut totul ca să nu se ajungă la asemenea situaţie.
E uşor să fii moralizator, e lesne să dai sfaturi,
dar să fii nevoit să previi asemenea tragedii este foarte greu. Poate o probă
de umanitate. Ceea ce, la drept vorbind, este cât se poate de dificil de
trecut.
Aurora Cristea vrea să ne facă să înţelegem lucruri
pe care le ştim foarte bine, dar niciodată nu le luăm suficient în serios. Ea
este clopoţelul, semnalul de alarmă care ne atenţionează. În felul său. Şi o
face destul de bine, cu mijloacele sale.
Dacă fie şi unei singure persoane îi va fi de folos
acest demers epic, înseamnă că scrierea ei patetică, dureroasă, frustă, şi-a
atins scopul.
CEZARINA
ADAMESCU
Poet,
prozator, eseist, dramaturg
şi
crtitic literar,
redactor
Agero Stuttgart,
membru
Uniunea Scriitorilor din România
Secvenţe video din timpul lansării de carte de la Galaţi.
Aurora Cristea - Povestea Danei (partea I-a)
Lansarea cărţii "Aurora Cristea - Povestea Danei" tipărită la Editura "SEMĂNĂTORUL" Tismana.
Prezidarea lansării de către moderatorul Angela Baciu - scriitor, prezintă cartea criticul literar Cezarina Adamescu - scriitor, lectură din creaţia autoarei: Daniela Lăcrămioara Capotă - scriitor.
Lansarea cărţii "Aurora Cristea - Povestea Danei" tipărită la Editura "SEMĂNĂTORUL" Tismana.
Prezidarea lansării de către moderatorul Angela Baciu - scriitor, prezintă cartea criticul literar Cezarina Adamescu - scriitor, lectură din creaţia autoarei: Daniela Lăcrămioara Capotă - scriitor.
Aurora Cristea - Povestea Danei (partea a II-a)
Lansarea cărţii "Aurora Cristea - Povestea Danei" tipărită editura "SEMĂNĂTORUL" Tismana.
Prezidarea lansării de către moderatorul Angela Baciu - scriitor, prezintă cartea criticul literar Cezarina Adamescu - scriitor, lectură din creaţia autoarei: Daniela Lăcrămioara Capotă - scriitor.
Lansarea cărţii "Aurora Cristea - Povestea Danei" tipărită editura "SEMĂNĂTORUL" Tismana.
Prezidarea lansării de către moderatorul Angela Baciu - scriitor, prezintă cartea criticul literar Cezarina Adamescu - scriitor, lectură din creaţia autoarei: Daniela Lăcrămioara Capotă - scriitor.