Silviu Aurelian Jimborean UNIVERSITATEA BABEȘ BOLYAI FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ |
Psalmul 48, 3: Gura mea va grăi înţelepciune şi cugetul inimii mele pricepere
Pe bună dreptate, Psaltirea este
caracterizată cartea de rugăciune şi molitfelnicul prin excelenţă al Bisericii
Mântuitorului Iisus Hristos. Psalmii fac parte din Vechiul Testament, scrişi de Proorocul
David, influenţat fiind de
Duhul Sfânt. Psaltirea are aceeaşi legătură cu
Vechiul Legământ precum inima cu omul întreg. Dumnezeu Psalmistului, nu este o
idee abstractă, nici o putere impersonală. Este o personalitate vie, are ochi şi urechi, este
judecătorul care stă pe tron, împărat, se pleacă din cer ca să vadă lucrările şi hotărârile
oamenilor, este un luptător desăvârşit şi călătoreşte în pustie
împreună cu poporul Său.[1]
Aşadar, Dumnezeu Psaltirii, este Dumnezeul fiecărui om, Dumnezeu
nostru personal, care pătimeşte omeneşte şi cu toate
acestea, pentru Psalmist este un Dumnezeu veşnic. Psalmistul vedem mai dinainte grija neadormită a lui
Dumnezeu faţă de omul
nefericit şi căzut, atunci
când El se pleacă dintru înălţimea locaşului cel sfânt
al Său şi priveşte din cer pe
pământ. Fericitul Ieronim, Teodorit, dar mai ales Sfinţii Atanasie, Vasilie,
Hrisostom aduc laude răsunătoare şi plenare arătându-şi dragostea lor, pe care o exprimă faţă de Psaltire.[2]
Traducerea unora dintre versete
Psalmilor, a pus probleme legate de armonizarea lor cu tâlcuirea. În unele
cazuri, textele cu care este familiarizat, poate cititorul nu exprimă în româneşte, nici una
din ideile pe care le dezvoltă comentariul. Traducerile româneşti cunoscute
ale Psalmilor, încearcă în general să rezolve probleme originalului grec,
aducând textul spre cititor, oferindu-i o traducere interpretativă, fiind uşor înţeleasă de
cititor.[3] Psaltirea, din
scrierile biblice vechi testamentare, este în mod cert cea mai reprezentativă
carte, încă de la început şi până în zilele noastre ea a rămas o carte a evlaviei şi a rugăciunii.
Varietatea cuprinsului Psaltirii, ne dă tărie în spusele noastre, că de fapt nu
avem de-a face cu o carte în accepţiunea obişnuită a acestui cuvânt, adică cu o scriere unitară în alcătuirea ei, ci mai
degrabă o colecţie de texte de
o mare diversitate: cântări religioase, imnuri liturgice, meditaţii, rugăciuni,
etc.[4]
În continuare, din punct de vedere
exegetic, voi aborda versetul 3 al Psalmului 48 care spune: „ Gura mea va grăi înţelepciune şi cugetul inimii mele
pricepere”. Pentru că după Apostol: „ cu inima se crede spre dreptăţire, ira cu
gura să mărturiseşte spre
mântuire, iar lucrarea acestora doua pune temelia desăvârşirii, de aceea
psalmul le-a unit pe acestea într-un verset: lucrarea gurii şi cugetul
inimii.[5] Cum va scoate
cu această gură comoara aceasta cel ce nu o are în ascunsul lui dacă în inima
sa nu se află mai dinainte binele? Iar dacă, cineva nu face cunoscut cu
cuvântul bunătăţile pe care le
are în inima sa, aceluia i se va spune: „ înţelepciune ascunsă şi comoară neştiută, ce folos este de amândouă?”. De aceea, spre
folosul aproapelui nostru, gura trebuie să vorbească înţelepciune, iar
spre propăşirea noastră,
inima să cugete pricepere.[6] Întreg
Psalmul, cheamă la ascultare toate neamurile, pe toţi cei ce umplu
locuinţele lumii. După
părerea Sfântului Vasile cel Mare, îi atrage şi pe pământeni şi pe fiii oamenilor, cei bogaţi şi cei săraci,
chemându-i să-i asculte înalta predică. Perechile celor chemaţi sunt în număr
de trei, fiind cuprins tot neamul omenesc: neamurile
şi cei ce
locuiesc în lume, pământenii şi fiii oamenilor şi bogaţii şi săracii.[7]
Fiindcă aşadar, profetul cheamă, întregul neam să asculte,
trebuie să mergem şi noi să
ascultăm ceea ce doreşte să ne spună
pslamistul, fiind un învăţător de obşte al
întregului neam omenesc. Sunt chemate toate neamurile, pentru că porunca de a
participa la predică a fost pentru barbari, pentru înţelepţi dar şi pentru
oamenii simpli, evitând orice diferenţă posibilă în acele momente. Extinde apoi cuvântul
pământenii şi fiii
oamenilor, deoarece cheamă întreaga omenire. Această chemare, nu este una
simplă, ci le porunceşte să ia aminte
la cele spuse cu multă râvnă şi cu sporită atenţie, deoarece nu
spune doar auziţi acestea toate neamurile, ci şi plecaţi urechile.[8]
Faptul pentru care se foloseşte sintagma a
pleca urechile, nu este nimic altceva, decât a auzi cu atenţie şi cu o minte
concentrată. După ce toţi au fost adunaţi şi anunţaţi apoi că li se va spune ceva înţelept, nimic
dintre acestea grăind, laşi rânduiala
învăţătorului, ca să
schimbi locul cu ascultătorul. Fiindcă a spus voi grăi înţelepciune, ca
nu cumva să se considere că cele spuse sunt omeneşti şi la fel spune cugetul inimii, ca
nu cumva să apară bănuiala că cele spuse sunt inveţia lui proprie.
Prin aceste argumente, arată că cele spuse sunt dumnezeieşti şi că nu spune
nimic de la el însuşi, ci toate
cele auzite doar pe acelea le va spune.[9]
Căci zice, am plecat urechea mea la
Dumnezeu şi am auzit de
la El aceste cuvinte coborâte de sus în inima mea şi pe acestea le
spun, fiindcă şi Isaia spunea:
„ Domnul mi-a dat mie limbă de ucenic ca
să ştiu la vreme
când trebuie să spun cuvânt. Mi-a dat mie ureche să aud.” ( Isaia 50, 4), iar Sfântul Apostol Pavel ne
spune :„ Credinţa e din auzite, iar auzirea prin
cuvântul lui Hristos”. ( Romani 10,
17). Un alt traducător, la rândul său spune: „ Și va îngâna inima mea.” Ce vrea să
însemne această îngânare? Cântă, recită, un psalm duhovnicesc. Să nu fim
surprins dacă spune cugetul fiindcă
ceea ce primeşte de la Duhul
Sfânt pe acelea le meditează neîncetat iar după îndelunga meditare doar apoi le
transmite altora.[10]
Totodată, începutul înţelepciunii este
frica de Dumnezeu, înţelegerea bună
este a tuturora celor ce o fac pe ea. Aceste cuvinte sunt adăugate în mod
potrivit, arătând că cel ce se teme de Dumnezeu se umple de toată înţelepciunea şi devine
priceput. Dar nu trebuie socotit că înţelegerea se limitează doar la o simplă şi uşoară cunoştinţă, deoarece
înţelegerea bună
este a tuturora. Prin începutul înţelepciunii se izbăveşte toată răutatea, lucrând toată virtutea cea bună.
Filosofii din afara credinţei au definit înţelepciunea ca şi o cunoştinţă a lucrurilor
omeneşti şi dumnezeieşti. Totuşi, această ştiinţă o va învăţa frica de
Dumnezeu, smulgând din rădăcină, răutatea şi sădind virtutea.[11]
Înţelegerea bună, datorată începutului înţelepciunii, se
raportează la cei ce fac faptele înţelepciunii şi care prin aceste fapte arată înţelegerea bună.
Mulţumirea,
doxologia şi lauda prin
faptele bune, este părtaşă firii Lui,
deoarece Dumnezeu este nemuritor şi prin Sine Însuşi este vrednic de toată lauda adusă. Când lauda Lui, mulţumirea şi slavoslovia
sunt pe temeiuri atât de evidente, clare limpezi şi neclintite, încât sunt nemuritoare fără limită şi fără sfârşit, dar aceia,
ignorându-le, afirmă cele contrare.[12] Înţelepciunea alină prin gânduri, în primul
rând, sufletul.
Trebuie înţeles raportul dintre abstractul gândului şi
trăirea în timp şi spaţiu, pentru ca experienţele câştigate să producă
înţelepciunea ca suport al existenţei fizico-mentale.[13]
Totul
culminează cu faptul că prin câştigarea înţelepciunii, acumulată în timp prin
suferinţă, se provoacă individului posibilitatea să aibă o gândire realistă, să
îşi exprime gândul printr-un noian de vorbe corecte şi, nu în ultimul rând, să
aibă un comportament drept încadrat într-o moralitate vârtoasă. Întotdeauna
înţelepciunea se află în inimile celor care doresc în permanenţă, prin suferinţele
gândului, să acumuleze şi să împrăştie cunoaştere. [14]
Bibliografie:
1.
Simonopetritul, Emilianos, Arhim, Tâlcuire
la Psalmi, Veniţi să ne bucurăm
de Domnul, Sfântul Necatarie;
2.
Abrudan, Dumitru , Cărţile Didactico-poetice, Editura
Universităţii „Lucian
Blaga”, Sibiu, 2011;
3.
Sfântul Vasile cel Mare, Tâlcuirea Duhovnicească la Pslami, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
Ortodoxă, Bucureşti, 2009;
4.
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Psalmi, Doxologia, Iaşi, 2011;
5.
http://www.poezie.ro/index.php/essay/13957618/;
[1] Arhim. Emilianos
Simonopetritul, Tâlcuire la Psalmi,
Veniți să ne bucurăm de Domnul,
Sfântul Necatarie, pp. 7-8;
[4] Pr. Prof. Dr.
Dumitru Abrudan, Cărțile Didactico-poetice, Editura Universității „Lucian Blaga”, Sibiu, 2011, pp. 62-63;
[5] Sfântul Vasile cel
Mare, Tâlcuirea Duhovnicească la Pslami,
Editura Institutului Biblic și
de Misiune Ortodoxă, București,
2009; p. 197;