UN MUSCHETAR AL CUVÂNTULUI
Motto : Marii actori fac din scenarii aripi şi din indicaţiile regizorale busolă de zbor.
Radu Beligan |
Unul dintre artiştii hărăziţi ne-uitării,
care mi-a inspirat cugetarea propusă drept motto, este Radu Beligan, această figură emblematică a teatrului românesc, intrată în legendă fără să mai aştepte posteritatea. Actor unic, - de fapt, toţi marii artişti sunt unici –
el îşi particularizează unicitatea, nu doar în
confruntarea dăruitoare cu semenii, ci şi în cea
dăruită cu timpul. Când atâţia la vârsta
lui îşi căinează bătrâneţile şi-şi ocărăsc
memoria trădătoare, el înnobilează scena pe care se urcă şi însufleţeşte cu lumina magică a unei tinereţi ninse de ani pe cei ce se află în sala de spectacol.
Dar nu creatorul de roluri
memorabile vreau să omagiez în aceste rânduri, pe cel resimţit mai mereu, în actul interpretării, ca un fel de
co-autor al autorilor, ci pe mânuitorul şi apărătorul
rostirii pecetluite a scriitorului invitat pe scenă.
Recent, Radu Beligan a publicat un
volum,intitulat « Intre
acte ». Nu e o carte de ficţiune, nici una
de memorii, aşa cum au scris
nenumăraţi actori de pe toate meridianele. Ea este un mozaic
compus aleatoriu din evocări, meditaţii şi confesiuni, din dezvăluiri aparent anecdotice şi frământări discret existenţiale,. Sunt gânduri şi opinii,
adeseori răzleţe, dar mereu
irigate de un crez . « Desprinse dintr-un blocnotes » de însemnări între acte – dar nu între actele unei
piese de teatru, ci între actele unei vieţi mereu trăite
în registru major - ele « răspund
nevoii de proprie cunoaştere, de dialog
cu mine însumi şi de aducere
aminte ». Deşi fără intenţie programatică şi fără
încrâncenare de posesor instituţionalizat al
adevărului, Radu Beligan, în aparenta dezordine a relatărilor, - ordonate doar
de cele şapte zile ale
săptămânii - îşi dezvăluie, în acelaşi timp, crezul
artistic şi uman, în
lumina căruia şi-a călăuzit
făptuirile de om al teatrului. Iar deviza lui integratoare cred că poate
fi socotită ultima parte a frazei cu care se încheie pledoaria unei zile de
vineri împotriva imposturii, a
spiritului de gaşcă mercantil şi măsluitor : « arta
e un mod de a fi, nu de a avea ».
Nu mă
voi opri aici la toate coordonatele acestui crez, ordonat în jurul fidelităţii faţă de etica
profesională, faţa de textul
scriitorului şi faţa de public. Ceea ce aş dori acum este
să-mi exprim admiraţia faţa de un actor care-şi depăşeşte condiţia de releu dramatic pentru a şi-o asuma şi pe aceea de
emiţător de mesaje, irigate nu numai de substanţa eului, ci mai ales de cultura cu care aceasta a fost
îmbogăţită.
Intr-un elogiu făcut lui Victor Ion Popa, el mărturiseşte că acesta l-a făcut să înţeleagă « că hrana necesară unui actor este cultura.
Datorită lui am simţit că dacă nu
ai discernământul necesar ca să apreciezi frumuseţile, minunile
artelor plastice, ale muzicii, ale arhitecturii, dacă nu eşti în stare să te emoţionezi şi să înţelegi, încetul
cu încetul, misterele capodoperelor, mai bine nu te apuci de meseria
asta ».
Dintr-o asemenea asumare s-a configurat
personalitatea lui Radu Beligan şi s-au
întemeiat mesajele sale. Iar cel mai preţios dintre
acestea mi se pare elogiul Cuvântului şi respectul
solidar faţa de cel care hărăzeşte Cuvântul
întru creaţie dramatică. Fără a se situa în postura comodă şi « academistă » a maestrului care
bemolizează îndrăzneala nonconformistă
sau ispitirea noului şi a
spectacularului inovator, Radu Beligan, - mărturisindu-şi, fără rezerve,« ostilitatea faţă de farsorii şi excrocii
intelectuali » - este convins că « nu orice derogare de la principii
adunate în timp înseamnă neapărat progres », că « noutatea (este) un
rezultat şi nu o premiză terorizată şi terorizantă », că« prin oricâte metamorfoze
ar trece piesa şi spectacolul,
ele nu se pot lipsi de cuvântul care încorporează, stăpâneşte şi lasă în urmă
instantaneul ».
Ca atâţia dintre intelectualii autentici, îngrijoraţi de elitismul găunos al demolatorilor de valori
consacrate şi de tradiţii perene, de
vânătorii de celebritate şi de
originalitate, obţinute cu orice
preţ, de snobismul complice întru altceva, acest om de
teatru remarcabil nu ezită să înfrunte pe marii deţinători de acţiuni la
bursa mânuitorilor de opinie publică.
Chiar dacă el ştie că
« jocul intelectual e ameninţat cu
măsluirea, că e tot mai puţin loc pentru
cei care refuză să aparţină unui grup şi-şi iubesc condiţia de civili ». Pentru Radu Beligan, experimentele teatrale,
în care vanitatea şi teribilismul
realizatorului trădează autorii şi le maculează
mesajul, nu pot fi justificate şi nici acceptate
în numele « libertăţii de creaţie ». O libertate care etalează arogant şi băşcălios dispreţul faţă de tot ce e consacrat. In esenţă, pentru astfel de « inovatori », textul pe
care-l transformă în scenariu, este un soi de bun comun, aproape
anonim . Omul care s-a bucurat de binecuvântarea cărţilor şi de anturajul select al făuritorilor de carte (vezi
evocările privindu-i pe L.Rebreanu, T.Arghezi, E. Ionescu, V. Eftimiu, G.
Bogza) ori al marilor oameni de teatru (vezi evocările lui T. Caragiu, G. Vraca,
V.I.Popa, Sică Alexandrescu, Gr.Vasiliu Birlic ) nu putea să accepte sau să rămână indiferent la aventurile rătăcite ale purtătorilor de
drapel fără stemă, de drapel al propriei vanităţi de a fi
unici.
In "O noapte furtunoasă" de I.L. Caragiale |
Cât de revelatorie este, în acest sens,
una dintre mărturisirile lui care, dincolo de nota glumeaţă, nu este de loc hazlie : « Când mă gândesc că
astăzi regizori şi actori
masacrează cu dezinvoltură textele lui Caragiale şi nu sunt numai
iertaţi, dar şi lăudaţi de criticii contemporani, mă apucă, vorba lui
Topârceanu, o tristeţe
iremediabilă ». Aşa după cum îl
îngrijorează « tendinţa tot mai activă de a reduce
rolul textului la cel al unui scenariu, al unei scheme şi al unor subtitluri numai
bune pentru comics-uri (..)
preconizând o dramaturgie fără dramaturgi ». Pentru Radu
Beligan « recitirea unor opere celebre de pe poziţiile contemporaneităţii presupune
câteva condiţii. Mai întâi, evident, talentul exegetului. Apoi,
alt loc comun, dar sunt nevoit să-l repet, considerarea scriitorului ca
principalul autor al piesei şi, ca atare
sacra interdicţie de a
transforma un text într-un pretext. In al treilea rând, aderenţa organică a regizorului la cea a autorului ».
Or fi ele locuri comune aceste exigenţe,dar ispita de-a le ignora este uneori atât de seducătoare
şi consecinţele atât de
rătăcitoare, încât a le reaminti şi a pleda
pentru ele rămâne o datorie profesională a oricărui om de teatru care respectă
valorile, respectă spectatorii şi se respectă
pe sine. Iar Radu Beligan face parte din această categorie aleasă de
oameni de teatru. Oameni de cultură care, în plus, se simt chemaţi de « a
reaminti generaţiilor tinere
adevărul uitat că teatrul înseamnă, desigur, altceva decât literatură, dar nu-i
posibil fără literatură”. Si o fac pentru că ei cred în viitorul teatrului
autentic . « Sunt încredinţat – spune
acest muşchetar al Cuvântului - că noi, cei care credem în
cuvânt, suntem mai aproape de viitor, decât cei care, speriaţi de uzura lui, îl condamnă violent şi îl renegă în folosul cabaretului ori, în cazul cel mai
bun, al pantomimei »
Ceea ce-i conferă statură şi prestigiu lui Radu Beligan în această pledoarie este şi faptul că, dincolo de anvergura lui de actor excepţional, el ni se dezvăluie, prin volumul « Intre
acte », un remarcabil mânuitor al limbii române. Relieful şi expresivitatea limbajului, proprietatea adecvată a
termenilor, formularea concisă, adeseori aforistică, recursul la metaforă,
jocul de cuvinte sunt calităţi ale unui
scriitor veritabil. Mai ales că ele sunt
validate de episoadele anecdotice pline de umor, de relevanţa portretelor, de manevrarea dezinvoltă a dialogului,
atunci când, rareori, recurge la el, de analizele dense si colorate ale unor opere dramatice sau ale
unor puneri în scenă. Pentru bucuria cititorului care va fi probabil incitat să
ajungă chiar la paginile cărţii, reproduc
câteva din formulările lui aforistice, unde expresia laconică este nuntită cu relevanţa gândului transmis :
-
« Iată de
ce cred că raporturile lui Liviu Rebreanu
cu teatrul depăşesc opera
propriu-zisă a dramaturgului şi acţiunile animatorului, înscriindu-se în veniturile
întregii creaţii, care
încântă prin forţa cu care
descântă aparenţele.
-
Chipul în care
George Vraca foloseşte, dispune,
solicită, împuterniceşte cuvântul
rămâne o neîntrecută lecţie de artă. Vocabularul
era în jocul lui Vraca un fel de organizator în dezordine sau în tumult, o forţă de neînlocuit în sala de arme a actorului.
-
…singura muniţie inexpugnabilă a omului, punctul lui fix în
glorie sau în decădere, rămâne respectul de sine.
-
Aţi văzut vreodată un mare actor jucând un
rege ? Pe lângă el, ai impresia că regii adevăraţi nu prea au talent.
-
In aceste zile,
când am stat nedespărţiţi, trei propoziţii în gura lui
Eugène Ionesco erau un silogism întors pe dos, o frază era un calambur, o conversaţie era un foc de artificii.
-
Nu cred că
progresul e pedeapsa dureroasă a inteligenţei.
-
Se pare că
prospectiva poate prevedea tot în afară de imprevizibil.
-
A sublinia
caracterul prezent al trecutului şi, în sens invers,a
propune inserţia viitorului
în prezent, a reconsidera vechile valori şi a anticipa
noile idealuri, nu înseamnă altceva decât a da expresie nevoii noastre de
stăpânire a timpului.
-
… nimeni nu va
câştiga vreodată un război cu Shakespeare, chiar dacă
dreptatea e de partea lui.
-
Verbul e câteodată
drumul cel mai scurt între sală şi scenă şi,
totdeauna,drumul cel mai temeinic şi cuprinzător.
-
Printre
defectele mele majore : uşurinţa de a promite şi laşitatea de a mă ţine de cuvânt.
-
De câte ori
deschid televizorul şi aud ştirile, mă gândesc la obiceiul medieval de a-i ştrangula pe toţi aducătorii de
veşti proaste.
-
…scena
reprezintă o permanentă ucenicie, iar forţa de generare a
unei creaţii e strâns
legată de forţa ei de
regenerare.
-
Trăim într-o
lume anapoda. Automobilul a devenit o necesitate şi mersul pe jos un lux.
-
…eu nu cred că
în artă se poate conduce cu un cod penal.
-
Faţă de avalanşa de prostii
noi cu care e invadat teatrul, cred că şansa de a avea dreptate în viitor este ca, în
anumite momente să ştii să te
resemnezi a fi demodat.
-
Fericirea se
strecoară uneori pe o uşă pe care ai
lăsat-o deschisă fără să vrei. »
Două pagini ar merita transcrise în
întregime, pentru frumuseţea, ,
subtilitatea şi mesajul lor.
Sunt paginile prilejuite de o revistă americană, unde se sugera posibilitatea
folosirii râsului ca medicament. Dincolo de humorul subiacent care învăluie
totul, textul relevă pasiunea unui actor pentru ghiduşia cuvintelor, fineţea cu care e
pipăit miezul înţelesurilor
ascunse în sintagme şi, încă o dată, credinţa în prinosul
românesc la tezaurul de înţelepciune a lumii. Rămâne ca cititorii să savureze ei înşişi farmecul
textului.
Când de atâta amar de vreme suntem
agresaţi de bâlbele agramate ale politicienilor şi ale « vedetelor » dezbrăcate din televiziuni,
când limba şi cultura română sunt boite în cenuşiul mediocrităţii de către pretinşi
rafinaţi ai gustului, făptuirile unor intelectuali ca Radu
Beligan ne fortifică speranţa şi ne luminează întunecimile.
Sa ne trăieşti Tinere Maestre şi dincolo de
vremuirea sorţii !
Alexandru MELIAN