Icoană executată de prof. Florin Gheorghiu - Tg-Jiu
Silviu
Aurelian Jimborean
“Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi
şi îmbrăcat” şi problema veşmântului alb
Introducere
Biserica este trupul lui
Hristos şi plenitudinea de viaţă a Duhului Sfînt (Efes. 1, 23), căreia Hristos
însuşi, Capul ei, i-a dat puterea şi mijloacele vizibile
de împărtăşire a mântuirii realizate de El pentru întregul neam omenesc, prin
Întruparea, Patimile, Jertfa pe Cruce şi Învierea Sa din morţi. Mijloacele sau
actele externe şi vizibile, prin care în Biserică se împărtăşeşte harul
dumnezeiesc care îndreptează şi sfinţeşte pe oameni şi îi uneşte tot mai strâns
cu Hristos şi cu Biserica Sa, sunt Sfintele
Taine. Relaţia strânsă, fiinţială, dintre Sfintele Taine şi Biserică
este dată în Hristos Însuşi, Care a întemeiat şi instituit prin Jertfa şi prin
Învierea Sa Biserica şi Tainele ei, în care lucrează Duhul Sfânt care face
prezent pe Hristos atât în Biserică, cât şi în Taine, precum şi în cuvântul
Scripturii.[1]
Cuvântul
taină sau mister, în înţeles larg şi religios, taine sau mistere sunt lucrurile
şi actele sfinte care reprezintă sau simbolizează idei şi sensuri nepătrunse în
esenţa lor de mintea noastră. În acest înţeles sunt taine : crucea, sarea ce se
dădea catehumenilor etc, precum şi toate faptele Revelaţiei dumnezeieşti şi
dogmele învăţăturii creştine. Astfel se numesc taine : planul din veci al
mîntuirii omului, rânduiala sau iconomia întrupării lui Dumnezeu Cuvîntul
(Col. 1,26), persoana Mântuitorului Hristos şi mântuirea sau răscumpărarea
venită prin Hristos pentru toţi oamenii (Efes. 1, 9; I Tim., 3, 16), învierea
Mântuitorului nostru lisus Hristos şi învierea din morţi a tuturor celor
adormiţi pentru judecata obştească, precum şi parusia, adică cea de a doua
venire a Domnului la sfârşitul lumii, întrucât toate acestea întrec puterea
noastră de înţelegere, fiind cunoscute şi primite numai prin credinţă şi
iluminare dumnezeiască (Matei, 13, 11 ; Efes., 3, 9).
În
înţeles restrâns, Tainele sunt numai acele lucrări sau acte sfinte vizibile,
întemeiate de Hristos şi săvârşite de Biserică prin episcopul şi preoţii Săi,
prin care se comunică celor ce se împărtăşesc de ele harul dumnezeiesc,
nevăzut, mântuitor. În Taină nu este numai o simbolizare
a vreunui adevăr de credinţă, ci o împărtăşire reală de har dumnezeiesc, iar prin aceasta Sfintele Taine se deosebesc de toate celelalte simboluri sau acte sacre întâlnite în religiile necreştine şi chiar în Vechiul Testament. Acele acte şi lucrări sfinte întâlnite în Vechiul Testament erau doar icoana celor ce aveau să vină prin Hristos în Noul Testament. Deci, Tainele, ca acte sfinte vizibile prin care ni se împărtăşeşte în mod real harul dumnezeiesc nevăzut, sunt legate de Hristos.[2]
a vreunui adevăr de credinţă, ci o împărtăşire reală de har dumnezeiesc, iar prin aceasta Sfintele Taine se deosebesc de toate celelalte simboluri sau acte sacre întâlnite în religiile necreştine şi chiar în Vechiul Testament. Acele acte şi lucrări sfinte întâlnite în Vechiul Testament erau doar icoana celor ce aveau să vină prin Hristos în Noul Testament. Deci, Tainele, ca acte sfinte vizibile prin care ni se împărtăşeşte în mod real harul dumnezeiesc nevăzut, sunt legate de Hristos.[2]
Botezul
este Taina în care prin întreita cufundare in apă, în numele Sfintei Treimi,
cel ce se botează se curăţeşte de păcatul strămoşesc şi de toate păcatele
făcute până la botez, se naşte la viaţa cea nouă,spirituală, în Hristos şi
devine membru al Bisericii, Trupul tainic al Domnului. Săvîrşitorul
acestei Taine este preotul sau episcopul, numai în caz de urgenţă,
din temerea de moarte apropiată a celui ce are să primească botezul, această Taină poate fi săvârşită de orice
membru al Bisericii. Botezul este întâia dintre Tainele Bisericii, fiind „uşa” prin care omul intră în Biserică,
pentru a se uni mai deplin cu Hristos prin celelalte Taine (mirungerea şi
Euharistia).[3]
Necesitatea
botezului este strâns legată de efectele sau roadele acestuia. Odată cu spălarea
păcatului strămoşesc şi a tuturor păcatelor personale săvârşite până la botez,
dacă cel ce se botează este la o vârstă mai mare (Fapte 2, 38; Marcu, 16, 16),
harul botezului imprimă în cel botezat chipul lui Hristos. Botezul şterge însă
şi vina şi pedeapsa pentru păcate, dar nu nimiceşte şi urmările păcatului
strămoşesc, cum sunt înclinarea spre rău şi suferinţă.[4]
Creaţie de artă plastică -Florin Gheorghiu-Tg.Jiu |
Sfânta Taină a Botezului în lumina citatului scripturistic : “ Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat” (Gal. 3, 27)
Chipul lui Hristos imprimat
în noi de harul botezului înseamnă viaţa cea nouă dobândită prin botez şi
înnoirea făpturii noastre psiho-fizice, subliniată de sfântul apostol Pavel
prin cuvintele : “Căci,
cîţi în Hristos v-aţi botezat în Hristos v-aţi îmbrăcat”
(Gal., 3, 27). „Botezul este baia
naşterii celei de a doua prin înnoirea Duhului Sfânt”
(Tit, 3, 5). Cel renăscut prin botez devine fiu după har al lui Dumnezeu,
încorporându-se în Hristos ca mădular al Trupului Său, Biserica.
Botezul fiind instituit pentru iertarea
păcatului strămoşesc, el nu se repetă. Căci, odată iertat, acest păcat nu mai
revine în om, aşa că nu mai este niciun motiv ca botezul să se mai repete.
Necesitatea botezului pentru mântuire o
neagă ereticii care neagă păcatul strămoşesc , în timpurile mai vechi , pelagienii, iar în timpurile mai noi ,unitarienii
şi alţii. Biserica noastră a învăţat totdeauna că botezul este absolut necesar
pentru mântuire. Ea se bazează pe Sfânta Scriptură care prezintă păcatul
strămoşesc ca pe o realitate ce s-a transmis de la Adam la toţi oamenii (Rom.
5, 14 ; I Cor. 15, 22). Necesitatea botezului este impusă de existenţa şi
universalitatea păcatului strămoşesc la toţi urmaşii lui Adam. Din robia
păcatului strămoşesc omul nu poate ieşi decît prin Taina botezului, care îi dă
posibilitatea să intre în împărăţia cerurilor : “De nu se va naşte cineva din apă şi din
Duh, nu va putea intra în împărăţia lui Dumnezeu. Căci ce este născut din trup,
trup este, iar ceea ce este născut din Duh, duh este”
(Ioan 3, 5—6).[5]
Scufundându-se în
apă, omul, își pierde urma, însemnând că a ajuns să se lipsească de viața din aer. Iar a te lipsi de viață, e tot una cu a muri. Când, peste câteva clipe, te-ai ridicat la fața apei, ajungând iar la lumină, înseamnă că te dorești fierbinte după altă viață,
iar după ce ai dobândit-o trăiești
numai din ea. Din această pricină și
cerem în slujba Botezului ajutorul Făcătorului a toate, iar o naștere din nou e cu mult mai însemnată decât cea dintâi. Acum și chipul lui Dumnezeu se întipăreste mai bine în sufletul celui botezat
decât odinioară, iar statura lui e făcută acuma si mai întocmai după modelul
dumnezeiesc, căci de-acuma chiar modelul ni se arată cu trăsături mai lămurite.[6]
În
ceea ce privește faptul că pruncii
nu pot să-și mărturisească
credința creștină, Biserica are ca garant pe nașii care-i primesc la botez, care mărturisesc pentru aceștia credința creștină rostind Crezul si care își
iau îndatorirea ca finii lor să fie crescuti de ei în credința Bisericii.
Nașul are îndatorirea să se îngrijească de viața sufletească a finului său, învățându-l, la vremea cuvenită, adevărurile dreptei noastre credințe spre a face din el un bun credincios, mădular sănătos al Sfintei
Biserici. Dar și finul este dator cu
ascultare si cu respect față
de nas, în aceeasi măsură cum îi ascultă pe părintii săi trupesti.
Există un Botez al
muceniciei sau al sângelui (Matei 10, 32 ; 16, 25), cunoscut în cele dintâi
veacuri crestine, înțelegând prin el
moartea martirică, în persecuții,
pentru Mântuitorul Iisus Hristos. Sfinții
părinti îl socotesc asemenea Botezului din apă si din Duh, uneori chiar mai de
preț decât acesta .
Mai
cunoaștem și Botezul dorinței
care constă în dorința arzătoare a
cuiva de a ajunge membru al Sfintei Biserici, ducând o viață de pocăință și în virtute. Dacă dintr-o pricină oarecare fără voia lui nu ajunge să
primească botezul prin apă si prin Duh, el e socotit botezat cu Botezul dorinței.
Taina
Sfântului Botez nu se repeta, deoarece : “este un Domn, o credintă, un botez”
(Efes. 4, 5).
“Mărturisesc
un botez spre iertarea păcatelor, rosteste cel ce primeste Sfânta Taină a
Botezului” (Art. 10 din Simbolul Credintei). Într-adevăr, după cum cineva nu se naște trupește decât o
singură dată, tot asemenea nașterea
sufletească nu poate fi decât una singură.
Creaţie de artă plastică -Florin Gheorghiu-Tg.Jiu |
Problema veșmântului alb
Imediat
după întreita scufundare, noul botezat este îmbrăcat într-un veșmânt alb pe care textele liturgice și explicațiile
patristice îl numesc veșmânt
al luminii, haină împărătească, veșmânt
al nemuririi etc.
Preotul
pune pe cel botezat haina de botez zicând: “Se îmbracă robul lui Dumnezeu
(N) în haina dreptății, în numele Tatălui și al Fiului și al
Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.
Amin".
Apoi
se cântă troparul: “Dă-mi mie haina luminoasă,
Cel ce Te îmbraci cu lumina ca și cu o haină, mult Milostive Hristoase,
Dumnezeul nostru".
Acesta
este unul din
cele mai vechi ritualuri ale
botezului și în vechile explicații baptismale ocupă un loc foarte important. Dar cu timpul, aceste
explicații și înțelegerea ritualului
îmbrăcării, au fost reduse la un simbolism pur exterior. Se spune doar că veșmântul alb simbolizează puritatea spirituală și virtutea spre care orice creștin
trebuie să tindă în cursul vieții
sale.
Astfel,
ritualul veșmântului alb este nu
numai îndemn la necesitatea de a duce o viață curată și virtuoasă,
căci daca era numai atât, aceasta nu ar fi adăugat nimic la botezul
propriu-zis: se înțelege de la
sine că suntem botezați
pentru a duce o viață creștină care trebuie să fie
neapărat cât mai curată și
mai virtuoasă. Ceea ce descoperă și
comunică, este noutatea totală a acestei purități și a acestei virtuți, a acestei vieți
spirituale noi, pentru care neofitul a fost recreat prin scufundarea baptismală
și care-i va fi oferită acum prin darul peceții Sfântului Duh.[7]
Nu
mai trebuie probat că trăim astăzi într-o profundă criza morală și spirituală. Pe de o parte noi auzim tot felul de plangeri cu privire
la “criză morală”
asupra naturii căreia și
asupra măsurilor ce trebuie luate pentru a o depăși, creștinii înșiși par a fi foarte
împărțiți: unii apără codul moral vechi și bun și cerând restabilirea
lui, apar cei care denunță
ipocrizia și legalismul acestui
cod și preconizează o
moralitate nouă pe care o numesc etică conjuncturală, etica iubirii etc. Pe de
altă parte, constatăm astăzi o reînnoire semnificativă a interesului pentru
spiritualitate, acest termen acoperind o incredibilă confuzie care dă naștere la o mare varietate de rețete
și învățături
foarte dubioase. Vedem o lume care afirmă spiritualitatea (celebrarea vieții) și o lume care o neagă,
înmulțirea unor șefi de mișcări spirituale
și a unor "guru" de tot felul, meditația transcendentală, glosolalii,
misticismul oriental.
În
parohiile noastre care nu sunt încă infestate de aceste tendințe lumești, constatăm cu
tristețe reducerea sigură
a vieții religioase la
un număr de obligații exterioare și care au devenit tabu, respectarea cărora nu împiedică deloc pe
oamenii noștri să trăiască în fapt o viață perfect secularizată, conformă cu niște criterii aproape total străine Evangheliei.
Toate
acestea, revelează o confuzie fenomenală, o desăvârșită lipsă de criterii realmente spirituale și, mai ales, seriozitate .Și
principalul pericol, principala insuficiență a tuturor acestor fenomene este că prea mulți oameni astăzi par a considera aceasta ca un fel de entitate în sine.
Pericolul
unei astfel de pseudo-spiritualități
a existat totdeauna. El a fost deja denunțat de Sfântul Ioan Evanghelistul, care implora pe crestini să nu dea
crezare oricărui duh, ci să cerce duhurile pentru a vedea daca sunt de la
Dumnezeu .[8]
Regula
fundamentală a teologiei liturgice, regula aplicată rar în explicațiile artificial simbolice ale cultului, este că semnificația veritabilă a fiecărui act liturgic este revelată de către context,
adică prin locul pe care-l ocupă în rânduiala slujbei, a oficiului liturgic, cu
alte cuvinte, fiecare act de cult își
primește semnificația și de asemenea, puterea
de la cel care-l precede și
de la cel care urmează. Astfel că, de o parte, ritualul hainei luminoase
completează și pecetluiește botezul însuși,
faptul îmbrăcării
hainei albe răspunde gestului
dezbrăcării hainelor vechi pe care-l face catehumenul înainte de botez,
corespunde goliciunii lui înainte de a intra în apa răscumpărării, iar pe de
altă parte aceasta inaugurează a doua parte a slujbei inițierii: Mirungerea, darul Sfântului Duh. Această dublă funcție a ritualului revelează conținutul
veritabil al vieții celei noi,
conținutul înnoirii însăși.
Dezbrăcând
hainele purtate înainte de botez, catehumenul leapădă omul cel vechi și viața lui anterioară. Faptul, de a reîmbrăca haina de lumină
semnifică mai întâi revenirea omului la integritatea și la nevinovăția
avută în Paradis, recuperarea adevăratei naturi mascată de pacăt. [9]
Fiind
punctul final al botezului, ritualul veșmântului alb inaugurează faza urmatoare a slujbei inițierii. Suntem îmbrăcați
în această cămașă
strălucitoare pentru a putea fi unși.
Icoană executată de prof. Florin Gheorghiu - Tg-Jiu |
Concluzii
Calitatea de fiu al lui
Dumnezeu nu mai este cea a Vechiului Legământ care oferea îndemnul: “Ascultă,
Israele! Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn”. Pentru a fi fiu al lui
Dumnezeu, trebuie să crezi în Hristos. Însă, pentru a putea crede în Hristos şi
a face totodată această credinţă cu adevărat roditoare şi nu doar una a
simplelor cuvinte frumoase, Taina Botezului era absolut necesară.
De aceea, Sfântul
Apostol Pavel oferă această imagine extraordinară a îmbrăcării în Hristos.
Traducerea expresiei greceşti în limba engleză este una mult mai puternică: to put on Christ: “a-L pune pe Hristos pe tine”.
Ne aducem aminte de
primul efect al căderii în păcat. Oamenii s-au simţit goi şi s-au ruşinat de
acest lucru. După primirea Tainei Botezului, ne îmbrăcăm în Hristos. El este
acoperământul nostru şi protecţia pe care o avem de orice necaz cu care ne-am
putea confrunta. Însă, mai mult decât atât, dacă ne este permisă o comparaţie
modernă, felul cum ne îmbrăcăm arată ce fel de oameni suntem. Un creştin
trebuie să arate prin comportamentul propriu că s-a îmbrăcat în Hristos, că
încearcă să trăiască la nivelul impus de propria “vestimentaţie”. Hristos ne
conduce, de altfel, la un nou nivel atât din punct de vedere al identităţii
sexuale, cât şi al celei sociale. Identitatea naţională este depăşită (“nu mai
este iudeu sau elin”), la fel şi cea socială (“rob sau liber”), dar totodată şi
cea sexuală (“nu mai este bărbat sau femeie”).
Botezul conduce la o
stare eshatologică. Nu mai suntem fiii unui anumit neam, pentru că am devenit
fiii lui Dumnezeu (ne aducem aminte de cuvintele Sfântului Apostol Petru: “preoţie împărătească, neam sfânt” (1 Petru
2, 9). Nu mai suntem robii inegalităţilor sociale, pentru că Hristos este
moştenirea noastră.[10]
În concluzie, nu mai suntem împărţiţi datorită
sexului pe care îl purtăm, pentru că ni s-a oferit taina eshatologică a
Împărăţiei lui Dumnezeu, unde vom fi asemenea îngerilor din ceruri. Toate
aceste trei noi niveluri ne aduc la unitatea noastră întru Hristos.
Bibliografie
1.
***, Biblia sau Sfânta Scriptură, Editura Institutului
Biblic și de Misiune Ortodoxă, București,
2008
2.
Pr. Prof. Dumitru Radu, Stintele Taine din punct de
vedere al Tradiţiei apostolice, în rev. Biserica Ortodoxă Română, 1980, nr.
11—12
3.
P r. P r o f. d r. Dumitru Radu, Îndrumări misionare, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă Română, Bucureşti,
1978
4.
Pr. Prof. Dr. Dumitru Raddu, Sfintele Taine în viaţa Bisericii, în rev. Studii Teologice, XXXIII
(1981), nr. 3-4
5.
Nicolae Cabasila, Despre
viața în Hristos,
Editura Institutului
Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București,
2009
6.
Alexander Schmemann, Din
apă și din duh – un studiu liturgic al Botezului,
Editura Sophia, București, 2009
[1] Pr.
Prof. Dumitru Radu, Stintele Taine din
punct de vedere al Tradiţiei apostolice, în
rev. Biserica Ortodoxă Română, 1980, nr. 11—12, pp. 1129—1140.
[4] Pr. Prof. Dr. Dumitru Raddu, Stintele
Taine în viaţa Bisericii, în rev. Studii Teologice, XXXIII (1981), nr.
3—4, p. 172—194.
[6] Nicolae Cabasila, Despre viața în Hristos, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, București, 2009, p. 42
[7] Alexander Schmemann, Din apă și din duh – un studiu liturgic al
Botezului, Editura Sophia, București,
2009, p. 78
[10] Cf. http://www.ziarullumina.ro/anul-sfantului-botez/cati-hristos-v-ati-botezat-hristos-v-ati-imbracat, accesat la data de
30.08.2013